SPKDC_SVTP Strategy in Education of Students with Severe Disability

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPKDC_SVTP/01: Sat 10. 10. 7:30–12:50 učebna 51, Fri 27. 11. 7:30–12:50 učebna 51, P. Kopečný, D. Zámečníková
Prerequisites (in Czech)
aktivní účast
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Define and specify strategies of education of pupils with severe disability, define areas, aetiology and classification of disordered communication of people with health disability, mental handicap, cerebral palsy, define alternative and augmentative communication, specify possibilities of support of communication with pupils with severe disability
Syllabus
  • Education, environment and ways of support: - Support provided by teacher towards pupils with severe disability - Disordered communication ability of people with severe disability - Approaches towards development of communication skills of people with severe disability - Possibilities of alternative and augmentative communication - Age specifics, therapies
Literature
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-802-6207-160
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti (Speech therapy for young adults with disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 pp. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace systému alternativní a augmentativní komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Application of Alternative and Augmentative Communication Systems in Children with Special Educational Needs). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 263-280. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana and Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální (Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 pp. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
Teaching methods
lecture, theoretical presentation, discussion
Assessment methods
participation 70%,written test -30 questions, to pass the exam 75 % of answers must be correct.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SPKDC_SVTP