US_173 Jazzové evergreeny I: Od Louise Armstronga po Oscara Petersona

Faculty of Arts
Autumn 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
MgA. Jan Dalecký (lecturer), PhDr. Dagmar Koudelková (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Dagmar Koudelková
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alena Taranzová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Mon 9:10–10:45 Scala
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 40 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V rámci kurzu budou studenti schopni orientovat se v historii světové, především americké populární písně, jejíž kvality dokládají svým setrvalým zájmem o stále nová přepracování jazzoví hudebníci, tentokrát již celého světa. Znamená to tu oblast nonartificiální hudby, jíž se u nás říká evergreen a v anglické literatuře standard. Nepatří sem tedy pop-music posledního zhruba půlstoletí, jejíž plody jsou pro jazzmany nezajímavé, neinspirující, nepoužívané až nepoužitelné. Základem nepřeberné studnice standardů jsou písně, psané ve větší míře od dvacátých do šedesátých let XX. století do broadwayských muzikálů, hollywoodských filmů a volná tvorba, nazývaná Tin Pan Alley Songs. To znamená především tvorbu „velké šestky“ nejúspěšnějších skladatelů (Jerome Kern, Irving Berlin, Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Harold Arlen, ročníky 1885-1905) a dalších autorů, setrvávajících dodnes na repertoáru mnoha populárních i jazzových umělců (Jimmy McHugh, Walter Donaldson, Vernon Duke, Duke Ellington ad.). Výběr písní bude vycházet jak z umístění v dobových hitparádách, tak z častosti uvádění v pozdější době až do současnosti.
Syllabus (in Czech)
  • První semestr, tj. ca. 12 přednášek, bude rozdělen takto: Autentické dobové interpretace budou východiskem pro srovnání s novějšími pojetími hudebníky éry tradičního jazzu, swingu a ještě i poválečného vývoje této hudby. Znamená to, že vedle sebe zazní dávná nahrávka např. Freda Astaira, Binga Crosbyho či Ruth Etting a poté Louis Armstrong, Benny Goodman nebo Oscar Peterson
Literature
    recommended literature
  • SCHMIDT-JOOS, Siegfried and Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
    not specified
  • KINKLE, Roger D. The Complete Encyclopedia of Popular Music and Jazz 1900-1950. Arlington House, New Rochelle, NY – 5 Volumes, 1974
Teaching methods (in Czech)
přednášky v univerzitním kině Scala s využitím audiovizuální techniky
Assessment methods (in Czech)
písemný test (10-12 otázek), podmínkou alespoň 50% účast na přednáškách
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2015/US_173