VIKMB33 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 L31
Předpoklady
Základní počítačová gramotnost a kladný vztah k technologiím.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tématem Laboratoře na podzim 2016 bude video ve vzdělávání. Studenti se na začátku seznámí s teoretickým uchopením tvorby a zpracování videa a se základními pedagogickými, psychologickými a didaktickými aspekty jeho využití. V průběhu semestru si pak zvolí vlastní projekt – individuální nebo týmový – na které budou pracovat a jehož výstupem bude edukačně využitelný produkt nebo video experiment.

Cílem předmětu je, dát studentům základní zkušenost i teoretický koncept práce s videem ve vzdělávání tak, aby byly schopni jeho implementace ve vlastní praxi vzdělavatelů a jeho kritického posouzení.
Osnova
  • Video a jeho technické parametry, Greenscreen
  • Video ve vzdělávání, Kognitivní teorie multimediálního učení
  • Video a MOOC, video v mirolearningu
  • Dostupné technologie na KISKu
  • Experimentální video formy
  • Edutainment
  • Vlastní projekt
  • Evaluace a presentace tvorby
Literatura
    povinná literatura
  • STENBERG, Georg. Conceptual and perceptual factors in the picture superiority effect. European Journal of Cognitive Psychology [online]. 2006, 18(6), 813-847. ISSN 0954-1446. Dostupné z: : http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09541440500412361
  • OKAN, Zuhal. Edutainment: is learning at risk? British Journal of Educational Technology [online]. 2003, 34(3), 255-264 [cit. 2016-04-28]. DOI: 10.1111/1467-8535.00325. ISSN 0007-1013. Dostupné z: http://doi.wiley.com/ 10.1111/1467-8535.00325
  • YUE, Carole L., Elizabeth Ligon BJORK a Robert A. BJORK. Reducing verbal redundancy in multimedia learning: An undesired desirable difficulty? Journal of Educational Psychology [online]. 2013, 105(2), 266-277. DOI: 10.1037/a0031971.
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 104 s. ISBN 9788070439678. info
    doporučená literatura
  • WEINSTEIN, Stephen. The Multimedia Internet (Information Technology: Transmission, Processing and Storage). Springer, 2005, 386 s. ISBN 0387236813. info
    neurčeno
  • TREION MULLER, Matthew Murdoch. The webinar manifesto. New York: RosettaBooks. ISBN 978-079-5333-552
  • SILBERMAN, Melvin L.; BIECH, Elaine. Active training: A handbook of techniques, designs, case examples, and tips. John Wiley & Sons, 2015.
Výukové metody
Úvodní pedagogické a technologické přednášky budou postupně přecházet v praktická cvičení a individuální konzultace.
Metody hodnocení
Aktivní účast (75 %) a odevzdaný, obhájený a reflektovaný projekt.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.