ZS1MK_PD2 Practical Methodology - Integrated Science Foundations 2

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Iva Frýzová (seminar tutor)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Iva Frýzová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí získaných v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika pro integrovaný vědní základ. Důraz je kladen na praktickou činnost studentů, rozbory zhlédnutých hodin a příprava na vyučovací hodiny (učivo prvouky, vlastivědy a přírodovědy). Ke stanoveným klíčovým tématům studenti vyberou podkladové materiály a vytvoří z nich formou projektu návrhy pracovních listů, postery apod. se zaměřením na problémové úkoly a induktivní postupy při vyvozování poznatků. V rámci přípravy a realizace projektu studenti uplatní a propojí dříve získané poznatky a dovednosti z předmětů zajišťovaných katedrami fyziky, chemie, biologie, geografie a historie.
Syllabus (in Czech)
  • Sylabus 1. Rozbory vyučovacích hodin prvouky, vlastivědy a přírodovědy 2. Analýza přírodovědného učiva prvouky, vlastivědy a přírodovědy dle požadavků Rámcového vzdělávacího programu 3. Vymezení učiva dle tematických okruhů jednotlivých přírodovědných oborů a historie 4. Stanovení problematiky pro zpracování komplexního projektu praktické přípravy na vyučovací hodinu 5. Zadání postupu zpracování projektu a konkrétní formy jeho výstupu poster, portfolio listů s etapami řešení, počítačová prezentace v powepointu apod. 6. Zpracování podkladů pro řešení projektu především percepcí podkladů získaných při studiu dílčích disciplin integrovaného vědního základu 7. Realizace vlastního projektu dle stanovených požadavků 8. Praktické ověření projektu ve výuce
Literature
  • Machalová
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra and Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. (Concept and content of teaching about minerals, rocs and soil. Ways for its realization in the teaching of natural Science in the primary education). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., 2001, vol. 10, No 3, p. 77-85. ISSN 1211-4669. info
  • PODROUŽEK, Ladislav and Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra and Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra and Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido, 1996, 44 s. ISBN 80-85931-29-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra and Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/ZS1MK_PD2