ZUR730 Žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 2. 10. 11:45–13:15 AVC, So 7. 11. 12:30–14:00 AVC, 14:15–15:45 AVC, So 5. 12. 12:30–14:00 AVC, 14:15–15:45 AVC
Předpoklady
NOW ( ZUR737 Odborný seminář (žurnalistika) )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky žurnalistiky, a to jak v její teoretické, tak tvůrčí rovině. Kurz je členěn na tři tématické bloky – úvod do žurnalistiky, zpravodajství a publicistika, mediální legislativa a etické normy. Studenti by měli získat přehled o mediální krajině v ČR, specificích žurnalistické práce, ale i teoretickém pohledu na žurnalistiku. Student bude na konci kurzu schopen porozumět a vysvětlit základní pravidla žurnalistiky. Kurz studenty seznámí se základními obecnými charakteristikami zpravodajství a publicistiky, historickým vývojem i současným stavem médií v České republice. Studenti se naučí rozlišovat a vytvořit zpravodajské a publicistické žánry, získají přehled o mediální legislativě a etických normách. Student bude schopen použít informace o práci se zdroji, seznámí se s pravidly úpravy žurnalistických textů jiných autorů a agenturních zpráv. Studenti budou navíc samostatně zpracovávat úkoly, které se v rámci inovace kurzu nově zaměřují hlouběji na teoretické i tvůrčí aspekty žurnalistiky, jsou vzájemně propojené a nabízejí studentům důležitou zkušenost s psaním různých typů odborných textů.
Osnova
  • 1. Úvod do žurnalistiky
  • Témata: základní terminologie; dějiny žurnalistiky; vývojové etapy komunikace; periodika a mediální krajina v ČR; vývoj českých médií od počátku 90. let do současnosti; charakteristika a typologie tištěných, audiovizuálních a nových médií; vlastnická struktura médií; tiskové agentury, druhy tiskových agentur, struktura činností tiskových agentur; tiskové agentury a jejich využití v redakční práci, ČTK; základy redakční práce – rozdělení práce v redakci, příprava novinové strany
  • 2. Zpravodajství a publicistika
  • Témata: zpravodajské žánry; definice zprávy, kritéria zprávy a její náležitosti; dělení zprávy podle rozsahu a stavby, základní stavební pravidlo zprávy; zpravodajské hodnoty, zpravodajské stereotypy, zpravodajské konvence, novinářské (zpracovatelské) hodnoty; principy současného zpravodajství, objektivita zpravodajství; zpravodajské zdroje; trendy v současném českém zpravodajství; publicistické žánry; pravidla tvorby publicistických žánrů, publicistika v rozhlase a televizi, jazyk publicistiky; rozdělení práce v redakci, rubriky; tiskové agentury a jejich využití v redakční práci; příprava novinové strany; shrnutí základních pravidel pro redigování textů, korektury textů, elektronické redigování textu; fotografie a grafické prvky (štoček, zarážka, tabulky, rastry, citace), spolupráce s tiskárnou
  • 3. Mediální legislativa a etické normy
  • Témata: regulace a samoregulace žurnalistiky; interní normy, zákony a etické kodexy související s prací novináře; mediální rady a samoregulační orgány
Literatura
  • BECH-KARLESEN, J. 1991. Být při tom. Reportáž jako metoda a žánr. Oslo: Institut for Journalistik Universitetsforlaget.
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Edited by Jan Jirák, Translated by Marcel Kabát. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 447 s. ISBN 9788073673383. info
  • TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Newspaper journalism : a practical introduction. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, 222 s. ISBN 0761943293. info
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
  • JIRÁK, Jan. 10 let v českých médiích. Vyd. 1. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005, 142 s. ISBN 8071789259. info
  • REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 327 s. ISBN 8071789267. info
  • MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 182 s. ISBN 80-7178-840-6. info
  • BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika : [praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 186 s. ISBN 8071788716. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • Slovník floskulí : malá encyklopedie polistopadového newspeaku: klišé, slogany, hantýrky, tiky, partiové metafory, slovní smogy. Edited by Vladimír Just. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 216 s. ISBN 8020011536. info
  • SOKOL, Tomáš, Karel MALÝ a Olga SOVOVÁ. Tisk a právo. 1. vyd. Praha: Orac, 2001, 135 s. ISBN 80-86199-17-7. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 8024602482. info
  • Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Edited by Malcolm F. Mallette. 3. vyd. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 2000, 160 s. info
  • TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 1. vyd. Bratislava: SOFA, 1999, 219 s. ISBN 80-85752-66-2. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
  • TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 109 s. ISBN 8071844594. info
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1997, 130 s. info
  • DE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. info
  • BOYD, Andrew. Příručka pro novináře : zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 1995, 163 s. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Výukové metody
Přednášky, teoretická příprava, praktické úkoly
Metody hodnocení
3 písemné úkoly – nutné splnit zadání a odevzdat v termínu; úkoly jsou také nově hodnoceny na bodové škále, která umožňuje přesnější hodnocení studentů a lepší zpětnou vazbu na jejich samostatnou práci; nevyhovující text musí být přepracován podle připomínek. Závěrečná zkouška má formu písemného testu.
Informace učitele
Elektronické zdroje: http://www.abccr.cz
 http://www.ceskamedia.cz
 http://www.ceskatelevize.cz
 http://www.cro.cz
 http://www.ctk.cz
 http://www.iStrategie.cz
 http://www.syndikat-novinaru.cz
 http://www.uvdt.cz

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2015/ZUR730