Ze2BP_OSX4 Branch Practice - Social Geography

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D. (seminar tutor)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D.
Department of Geography – Faculty of Education
Contact Person: Kateřina Brabcová
Supplier department: Department of Geography – Faculty of Education
Prerequisites
Preconditions are represented by good knowledge from individual socio- and economic-geographical sciences.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to gain basic knowledge necessary for socio- and economic –geographical knowledge in everyday life and practice of public administration. Using geographic methods (analysis and synthesis) and present socio-economic aspects of selected regions of the country. At the end of course students should be albe to use geographical syntesis in practises.
Syllabus
  • In the selected region (village) complex geographical analysis, including: 1. Work with demographic data. 2. Processing sociological questionnaire. 3. Evaluation of local technical and public infrastructure. 4. The possibilities of regional development of the site.
Literature
  • WOKOUN, René. Regionální rozvoj : (východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování). Praha: Linde, 2008, 475 s. ISBN 9788072016990. info
  • LACINA, Karel. Regionální rozvoj a veřejná správa. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2007, 69 s. ISBN 9788086754741. info
  • ŠANDA, Robert and Václav TOUŠEK. Prognózy obyvatelstva a regionální rozvoj. In IX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 85-91. ISBN 80-210-4155-2. info
  • GREGOROVÁ, Gabriela and Valéria FILLOVÁ. Štatistické metódy v geografii. 1. vyd. Bratislava: Geo-grafika, 2004, 117 s. ISBN 8096814664. info
  • K udržitelnému rozvoji České republiky : vytváření podmínek. Sv. 5., Národní strategie udržitelného rozvoje a regionální rozvoj. Edited by Tomáš Hák - Hana Kolářová - Bedřich Moldan. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 140 s. ISBN 80-238-7378-4. info
  • BORECKÝ, Daniel. Regionální plánování nebo regionální rozvoj? In Geografické informácie 7, zborník z XIII. kongresu SGS Slovensko a integrujúca sa Európa. II. diel. Nitra, 2002, p. 95 - 102. ISBN 80-8050-543-8. info
  • BRÁZDIL, Rudolf, Miroslav KOLÁŘ and Pavel PROŠEK. Statistické metody v geografii (Statistical methods in geography). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993, 177 pp. ISBN 80-210-1260. info
  • CHALUPA, Petr. Geografie obyvatelstva a sídel v přehledu a cvičeních : učební texty pro studenty učitelského studia zeměpisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 109 s. ISBN 8021004487. info
Teaching methods
Group project in choiced region of Czech republic. Analysing of survey in region.
Assessment methods
Seminary thesis delivery.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 5 dnů.
Information on the extent and intensity of the course: 5 dnů.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/Ze2BP_OSX4