nk924 Komunikační průprava učitelů a trenérů s využitím metody videotréninku interakcí

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
0/8. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Předpoklady
Žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Verbální a neverbální komunikace je v současné době hodně diskutovanou problematikou. V nabízeném předmětu proto nejde jen o zprostředkování teorie komunikace, spíše se zaměříme na využití komunikace v pedagogické praxi, ať již se bude jednat o profesi učitele či trenéra. Oporou bude nová progresivní metoda „Videotrénink interakcí“. Nejdříve se zaměříme na východiska a principy této metody, která jsou důležitá pro vlastní praktickou činnost pedagoga. Utřídíme poznatky o komunikaci, které si s sebou studenti do výuky přinášejí. Stěžejním tématem bude také videoanalýza a její přínos pro pedagogickou praxi. Na základě vlastních videozáznamů, které si studenti pořídí, budeme určovat vzorce komunikace u studentů, budeme hovořit o vlivu vzorců na žáky/svěřence a případně hledat cestu, jak své komunikační dovednosti zlepšovat. Technickou podporu a zázemí poskytne studentům vyučující předmětu.
Osnova
  • 1. Historie a teoretická východiska metody videotréninku interakcí (VTI) 2. Základní principy komunikace 3. Iniciativa-příjem, interakce, diskuse, zvládání konfliktů 4. Komunikační vzorce a vzorce chování 5. Reflexe, sebereflexe, diagnostika, autodiagnostika 6. Akční výzkum, videoanalýza 7. Kategoriální systém pro videoanalýzu 8. Ukázka videoanalýzy 9. Týmová práce studentů – natáčení videozáznamu 10. Týmová práce studentů – technická příprava videozáznamu 11. Týmová práce studentů – transkript videozáznamu 12. Týmová práce studentů – videoanalýza 13. Prezentace prací studentů 14. Prezentace prací studentů
Literatura
  • www.spin-vti.cz
Metody hodnocení
Jedná se o cvičení, požadavkem k ukončení je editace, analýza a prezentace vlastního videozáznamu (cca 5 minut).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008.