np2101 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě

Fakulta sportovních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marcela Keberlová (cvičící)
Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D.
Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Oddělení plavání – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 18:00–18:45 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2101/01: Út 15:00–16:00 bazén TJ Tesla Lesná, M. Lukášek
np2101/02: St 10:00–11:00 bazén TJ Tesla Lesná, M. Lukášek
Předpoklady
(! np104 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě ) && ! NOW ( np104 Aktuální formy a metody sportovních činností ve vodě )
Rozšiřující plavecké dovednosti, dobrá technika plaveckých způsobů znak, kraul a prsa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu. Analýzou a syntézou získaných kompetencí v celém spektru plaveckých sportů získá absolvent schopnosti jejich aplikace v mezioborových vztazích. Schopnost aplikace základních teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti plaveckých sportů (vodní pólo, synchronizované plavání a skoky do vody) v budoucí pedagogické praxi. Součástí je i získání kompetencí pro případné uplatnění v oblasti tréninkové teorie a praxe.
Osnova
  • Teorie:
  • Zadání témata závěrečné zprávy
  • Www stránky a plavání
  • Faktory determinující plavecký výkon, výběr talentů
  • Rozbor techniky světových plavců – video, 3D analýza
  • Příklady tréninků vrcholových plavců
  • Plavání tělesně postižených
  • Vodní pólo, synchronizované plavání, skoky do vody
  • Sledování, záznam a registrace dat pro kvalitativní a kvantitativní výzkum
  • Dálkové plavání, zimní plavání, masters
  • Problematika spojení sportovního a vrcholového plavání se studiem, denní režim sportovců
  • Rizika zranění a přetížení, regenerace
  • Konfrontace teoretických poznatků vzhledem k praxi
  • Problematika a specifika vědeckého výzkum v plavání
  • Odevzdání závěrečné zprávy
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu prsa – vlastní technika
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu kraul – vlastní technika
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu znak – vlastní technika
  • Rozbor techniky plaveckého způsobu motýlek – vlastní technika
  • Praxe:
  • Technika plaveckých způsobů prsa, znak, kraul a motýlek
  • Obrátky, kotoulové obrátky
  • Základy vodního póla, skoků do vody, synchronizovaného plavání
  • Plavání pod vodou, orientace pod vodou
  • Plavání s ABC
  • Dopomoc unavenému plavci
  • Záchrana tonoucího, osobní zásah
Literatura
  • PÓČ, V. Didaktické postupy při záchraně tonoucího. Bakalářská práce – výukové CD, Brno, FSpS MU, 2005
  • MILER, T. Záchranář – Bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK, 1995
  • ČECHOVSKÁ, Irena, Viléma NOVOTNÁ a Hana MILEROVÁ. Aqua-fitness : plavání, aqua-gymnastika, aqua-aerobik. 1. vyd. Praha: Grada. 129 s. ISBN 8024704625. 2003. info
  • MILER, Tomáš. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. Edited by Irena Čechovská. 1. vyd. Praha: Grada. 130 s. ISBN 8024790491. 2001. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU. 205 s. ISBN 80-210-2711-8. 2001. info
Výukové metody
- teoretické přednášky v učebně
- náslech a pasivní účast na hodině plavání s tělesně postiženými
- praktická výuka formou cvičení
- zpracování videozáznamu – rozbor a hodnocení vlastní plavecké techniky
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po absolvování písemné zkoušky, odevzdáním závěrečné zprávy a splnění praktických zkoušek.
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu. Test se skládá z 35 otázek, z toho 5 otevřených a 30 uzavřených. Celkem může získat student 40 bodů, pro splnění musí získat minimálně 30 bodů. V testu student prokáže jak teoretické znalosti, tak i schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké tematice.
Z náslechu (tělesně postižení) vypracuje student zprávu o rozsahu min. polovina normostrany A4, kde uvede svoje postřehy z výuky, podmínky apod.
V praktické části demonstruje student dobré plavecké kompetence v technice plaveckých způsobů, osobní zásah při záchraně tonoucího. Povinná je aktivní účast v hodinách.
Zpracování videozáznamu – rozbor a hodnocení vlastní plavecké techniky.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/aktualni-formy-a-metody-sportovnich-cinnosti-ve-vode/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
Inovace spočívá v integraci nového obsahu výuky do předmětu Aktuální formy a metody plaveckých sportů. Novým obsahem máme na mysli zařazení výuky dalších plaveckých sportů (mimo plavání) do výuky. Hlavní částí inovace je zařazení rozboru vlastní techniky studentů na základě videozáznamu techniky plavání pod vodní hladinou.
K plnohodnotnému inovování předmětu je nutné:
- změnit obsah výuky v sylabech předmětu (viz příloha)
- vytvořit výukovou podporu ve formě multimediálního materiálu (natočení a rozbor nejčastějších chyb při plavání jednotlivými plaveckými způsoby)
– E-learning optimální techniky je již zpracován
- dovybavit pracoviště technikou pro natáčení a rozbor videa Výukový materiál (forma, název, rozsah):
Elektronická podpora výuky formou multimediálního materiálu přístupný studentům na www.
Obsahem bude podrobný popis chyb plavecké techniky jednotlivých plaveckých způsobů (textová část), videozáznamy těchto chyb natočených jak pod vodní hladinou, tak nad hladinou.

Kategorie e-learningu: 3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.