KSCA015 Psaní odborných textů II

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zdeňka Pitrunová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 17:30–19:05 B2.23
Předpoklady
KSCA014 Psaní odborných textů I
Úspěšné ukončení kurzu KSCA014
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Zápis mimo Kulturní studia Číny je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je rozdělen do tří seminárních skupin, které se tematicky liší:
Seminární skupina A: Literární teorie, metodologie studia textů (Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.)


Seminární skupina B: Teorie a metodologie terénního výzkumu (Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.; Mgr. Zdeňka Pitrunová)


Seminární skupina C: Metodologie studia dějin (Mgr. Denisa Hilbertová)


A. Literární teorie, metodologie studia textů:
Po absolvování kurzu bude student schopen:
- použít znalosti z přehledových povinných přednášek k analýze jednotlivých výzkumných problémů
- porozumět a vysvětlit stěžejní termíny a koncepty vybraných teoretických přístupů
- na základě nabytých znalostí samostatně interpretovat výzkumné problémy
- samostatně napsat akademický text


Seminární skupina B: Seminář k metodologii a praxi terénního výzkumu (Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.; Mgr. Zdeňka Pitrunová)

Hlavním cílem kurzu je pomoci studentům formulovat svůj vlastní výzkumný projekt a prakticky si vyzkoušet vybranou základní techniku vytváření dat - rozhovor či zúčastněné pozorování.
Po úspěšném absolvování tohoto kurzu bude student:
- obeznámen se základy vědecké práce, jež jsou po nich vyžadovány při realizaci výzkumného projektu
- pochopí, že výzkumník/vědec je součástí zkoumané reality a bude schopen reflektovat vlastní pozici v interakci se zkoumaným prostředím
- bude schopen formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky
- osvojí si hlavní metody výzkumu a techniky vytváření dat (zúčastněné pozorování, různé typy rozhovorů, vedení výzkumného deníku)
- obeznámen se základy analýzy dat

Seminární skupina C: Cílem kurzu je navázat na základní úvod do problematiky, které „Psaní odborných texů“ představuje. Kurz se zaměřuje na specifika metodologie a metodologického zpracování prací z oblasti historie a mezinárodních vztahů.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- Odhalit nosnost (přínos) historického tématu
- Zpracovat samostatně metodologii v oblasti historie či mezinárodních vztahů
- Vyhledávat v archivních a knihovnických databázích po světě
- Pracovat s archivními dokumenty a jinými primárními prameny
- Stanovit limity výzkumu
Osnova
  • Seminární skupina A:
  • 1.Vznik čínské filozofie a literatury na počátku 20. století
  • 2.Různé přístupy ke studiu literatury: autor-dílo; strukturalismus; post-strukturalistické přístupy
  • 3.Strukturalismus
  • 4.Orientalismus
  • 5.Text a textualita
  • 6.Diskurzivní analýza


  • Seminární skupina B
  • 1. Návrh výzkumného projektu, specifika kvalitativního výzkumu
  • 2. Etnografie, zúčastněné pozorování, terénní poznámky
  • 3. Rozhovor
  • 4. Designy terénního výzkumu (biografický výzkum, případová studie, zakotvená teorie)
  • 5. Etika v terénním výzkumu
  • 6. Interpretace a analýza dat
  • Seminární skupina C:
  • 1. Úvodní hodina a) Požadavky na kurz b) Jak poznat nosné téma?
  • 2. Metodologie a) Výzkumné otázky b) Typy metodologie – specifika historie a mezinárodních vztahů c) Ohraničení metodologie d) Limity výzkumu
  • 3. Práce s primárními prameny a) Typy archivů b) Úskalí získávání informací z primárních pramenů c) Významné elektronické databáze
  • 4. Studentské prezentace a diskuze
  • 5. Studentské prezentace a diskuze
  • 6. Studentské prezentace a diskuze/Návštěva archivu
Literatura
  • VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Translated by Čestmír Pelikán. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, 444 s. ISBN 9788087378267. info
  • KŘOVÁČKOVÁ, Blanka a Martin SKUTIL. Jak napsat seminární a závěrečné práce ve společenských vědách. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 31, xvii. ISBN 9788070418635. info
  • KUBÁTOVÁ, Helena a Dušan ŠIMEK. Od abstraktu do závěrečné práce : jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech : praktická příručka. 4., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 90 s. ISBN 9788024415895. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • SVÁTEK, František a Jiří ŠTAIF. Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Edited by Zdeněk Jindra. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 161 s. ISBN 8071844381. info
Výukové metody

Seminární skupina A
a) přednášky
b) vypracování domácího úkolu na každou hodinu, diskuze v hodinách

Seminární skupina B
a) přednášky
b) samostatná četba a psaní komentářů
c) vypracování projektu a jeho prezentace
Seminární skupina C
a) přednášky
b) samostatná četba a psaní komentářů
c) vypracování projektu a jeho prezentace
Metody hodnocení

Seminární skupina A: Literární teorie, metodologie studia textů.
Podmínkou řádného ukončení kurzu je:
Odevzdání 5 domácích úkolů
100% účast na hodinách
Aktivní účast na hodinách
Odevzdání závěrečné seminární práce

Seminární skupina B - Teorie a metodologie terénního výzkumu. Podmínkou řádného ukončení kurzu je:
a) odevzdání pěti řádně vypracovaných komentářů k zadané seminární četbě
b) řádné vypracování a pravidelné konzultování návrhu výzkumného projektu s jednou z přednášejících
c) provedení jednoho rozhovoru či zúčastněného pozorování, odevzdání přepisu rozhovoru či vypracování terénních poznámek ze zúčastněného pozorování
d)prezentace výzkumného projektu a zkušenosti z terénu před kolegy, reakce na otázky, diskuse
e) 100 % účast na přednáškách
Seminární skupina C
Student si po třetí hodině zvolí téma podle svého zájmu. To zpracuje podle znalostí získaných na přednáškách. Při prezentaci projektu před kolegy se především zaměří na detailnější zpracování metodologie a úskalí, která při výzkumu očekává. Studenti v diskuzi budou sami navrhovat případná řešení a stanoví připomínky k projektu.
Po skončení kurzu (datum bude upřesněno), student odevzdá písemně odborný text podle prezentovaného projektu. Délka a další formální náležitosti budou upřesněny na úvodní hodině.
Docházka: je povolena jedna absence.
Splnění těchto tří podmínek znamená udělení kolokvia. Při nesplnění některé z těchto podmínek vyučující může povolit alternativní ukončení předmětu – zpracování seminární práce na zadané téma a dle zadaných parametrů.
Navazující předměty
Informace učitele

Vyučující v seminárních skupinách:

Seminární skupina A: Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Seminární skupina B: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.; Mgr. Zdeňka Pitrunová
Seminární skupina C: Mgr. Denisa Hilbertová
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.