PLIN022 Využití korpusů při výuce češtiny jako cizího jazyka

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbora Hrabalová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 G13
Předpoklady
Znalost práce s korpusem není vyžadována, pouze elementární dovednosti práce s počítačem. Předmět je určen i pro studenty češtiny a jiných filologických oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s disciplínou čeština jako cizí jazyk a s různými možnostmi využití jazykových korpusů a jejich nástrojů pro výuku češtiny pro cizince. Pozornost bude věnována jak deduktivnímu přístupu (tvorba výukových materiálů na základě korpusu), tak i induktivnímu (práce studentů-cizinců přímo s korpusovým vyhledávačem). Hlavní cíle předmětu: využití frekvenční analýzy pro prezentaci gramatiky, vytváření modelových vět a cvičení na základě korpusových dat, vytváření úkolů pro přímou práci studentů-cizinců s korpusem, využití žákovských korpusů a práce s chybou. Všechny aktivity v semináři povedenou k vytvoření cvičení, která budou následně publikována na webu Českého národního korpusu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- zorientovat se v problematice češtiny jako cizího jazyka;
- popsat korpusové nástroje vhodné pro výuku češtiny jako cizího jazyka;
- navrhnout různá cvičení na základě těchto nástrojů;
- používat korpusové nástroje ve vlastní vyučovací praxi
Osnova
  • 1. Úvod do disciplíny čeština jako cizí jazyk, úvod do didaktiky cizích jazyků (metody) 2. Využití korpusu při výuce češtiny jako cizího jazyka – deduktivní a induktivní učení 3. Role gramatiky, frekvence gramatických jevů a její využití pro prezentaci gramatiky 4. Psaná vs. mluvená čeština, role obecné češtiny, výuka variantních tvarů 5. Autentický jazyk a autentické texty ve výuce, modelové věty – autentické, vymyšlené, adaptované 6. Pattern grammar, výuka kolokací a lexikálních vzorů 7. Řečové dovednosti (čtení, psaní, mluvení, poslech); práce s textem a strategie čtení 8. Typologie cvičení – tvorba on-line aktivit a her pro výuku 9. Analýza učebnic češtiny jako cizího jazyka; výuka bez zprostředkujícího jazyka 10. Data Driven Learning (DDL) – korpus jako doplněk slovníku a učebnice 11. Learner corpora, osvojování jazyka a práce s chybou 12. Žákovské korpusy a jejich využití pro výzkum i pro výuku
Literatura
  • ŠTINDLOVÁ, Barbora. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Vydání první. V Praze: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013, 223 strana. ISBN 9788073084639. info
  • ČERMÁK, F. Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů. Praha: NLN, 2011. info
  • CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2010, 353 s. ISBN 9788024617435. info
  • AIJMER, Karin. Corpora and Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, 2009. info
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
  • SINCLAIR, John McHardy. How to use corpora in language teaching. Philadelphia: J. Benjamins, 2004, vi, 307. ISBN 9027222835. info
  • Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 80-85866-98-6. info
  • Computer learner corpora, second language acquisition, and foreign language teaching. Edited by Sylviane Granger - Joseph Hung - Stephanie Petch-Tyson. Amsterdam: John Benjamins, 2002, viii, 245. ISBN 1588112934. info
  • Computer learner corpora, second language acquisition, and foreign language teaching. Edited by Sylviane Granger - Joseph Hung - Stephanie Petch-Tyson. Amsterdam: John Benjamins, 2002, viii, 245. ISBN 1588112934. info
  • HUNSTON, Susan a Gill FRANCIS. Pattern grammar : a corpus-driven approach to the lexical grammar of English. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2000, xi, 288. ISBN 1556193998. info
  • JOHNS, T. Should you be persuaded. Two samples of data-driven learning materials. Classroom Concordancing: ELR Journal, 4, s. 1–16. 1991. info
  • TRIBBLE, C a G JONES. Concordances in the Classroom. London: Longman, 1990. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze na semináři a práce s korpusem
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři, průběžné odevzdávání úkolů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, podzim 2022, podzim 2024.