PSD_DS5 Doktorský seminář V

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 12:00–18:00 C42, Pá 8. 11. 12:00–18:00 C42
Předpoklady
Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvalitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii vztahující se k metodologii výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvalitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvalitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvalitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvalitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvalitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: porovnat základní typy výzkumných designů z hlediska jejich výhod, nevýhod a omezení; zvolit a detailně rozpracovat vhodný metodologický design vzhledem k postulované výzkumné otázce; kriticky zhodnotit metodologii jiných výzkumných projektů.
Osnova
  • Obsah seminářů: Charakteristiky a aplikační možnosti kvalitativního přístupu. Historicko-filozofické kořeny kvalitativního přístupu v psychologii. Shrnutí základních metodologických přístupů v kvalitativním psychologickém výzkumu: tematická analýza, etnografická metoda, akční výzkum, konverzační analýza, diskurzivní psychologie, narativní přístup, deskriptivní fenomenologická metoda, interpretativní fenomenologická analýza, Q metodologie, zakotvená teorie. Individuální prezentace návrhů výzkumných projektů. Skupinová diskuse projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • Willig, C., Stainton Rogers, W. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology. Second Edition. London: SAGE Publications Ltd, 2017. 664 s. ISBN-13: 978-1473925212.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. (Psyché) ISBN 8024713624.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování eseje o metodických otázkách relevantních pro studentův primární výzkumný zájem a kritické analýzy publikované kvalitativní výzkumné studie dle vlastního výběru, obojí v minimálním rozsahu 5 normostran.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.