PSY028_E Statistická analýza dat v psychologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/0/0. 10 kr. (od 5 krok 5 kred). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Adam Růžička (přednášející)
Mgr. Adam Ťápal, M.A. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSY028_E/Rustove_modely: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Ježek, A. Ťápal
PSY028_E/SEM: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Ježek, A. Ťápal
Předpoklady
--- Růstové křivky ---
Základní povědomí o multilevel (mixed) lineárním modelu, základy strukturního modelování a přiměřená zkušenost s užíváním R.

--- Strukturní modelování ---
Dobrá znalost principů (vícenásobné) lineární regrese, základy užívání R, výhodou je alespoň základní znalost modelů s latentními proměnnými.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
--- Růstové křivky ---
Modelování růstu pomocí růstových křivek je základním prvkem v paletě modelů vývoje psychologických proměnných. Má své uplatnění nejen v projektech, které se explicitně zabývají vývojem nějaké charakteristiky, ale i v projektech, které analyzují opakovaná měření bez teoretického zaměření na vývoj. Na konci kurzu by účastníci měli být schopni vytvořit a interpretovat modely růstových křivek (lineární i nelineární) jak s manifestními, tak latentními proměnnými, ověřovat longitudinální invarianci měření a prezentovat jejich výsledky.

--- Strukturní modelování ---
Strukturní modely jsou širokou rodinou modelů umožňujících studovat vzájemné vztahy mezi manifestními (měřenými, pozorovanými) proměnnými a latentními proměnnými (faktory). Jsou typickým nástrojem v korelační výzkumné tradici a jejich obecnost umožňuje mnohá použití všude tam, kde je s latentními proměnnými potřeba pracovat nad rámec faktorové analýzy jako s prediktory či predikovanými proměnnými. Po ukončení kurzu bude účastník schopen formulovat strukturní model, odhadnout jej za pomoci balíčku lavaan, interpretovat odhadnuté parametry a zhodnotit shodu modelu s daty.
Výstupy z učení
--- Růstové křivky ---
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni vytvořit a interpretovat modely růstových křivek (lineární i nelineární) jak s manifestními, tak latentními proměnnými, ověřovat longitudinální invarianci měření a prezentovat jejich výsledky.

--- Strukturní modelování ---
Po ukončení kurzu bude účastník schopen formulovat strukturní model, odhadnout jej za pomoci balíčku lavaan, interpretovat odhadnuté parametry a zhodnotit shodu modelu s daty.
Osnova
  • --- Růstové křivky ---
  • 1. Data s opakovanými měřeními – zobrazování dat, transformace mezi širokým a dlouhým formátem
  • 2. Modely růstových křivek (Growth curve model) založený na multilevel (mixed) lineárním modelu. Nepodmíněný model lineárního i nelineárního růstu a jeho rozšíření o kovariáty růstových parametrů (podmíněný růstový model).
  • 3. Modely latentních křivek (Latent curve/growth model) založené na SEM modelu. Nepodmíněný model lineárního i nelineárního růstu a jeho rozšíření o kovariáty růstových parametrů (podmíněný růstový model).
  • 4. Modely latentních křivek vyššího řádu (Higher-order growth curves). Modely vývoje latentních proměnných - Curves of Factors a Factors of Curves modely s rozšířením o kovariáty. Longitudinální invariance.
  • 5. Růstové mixture modely, modely latentních růstových tříd. (volitelný modul) Latentní třídy jako vysvětlení heterogenity individuálních růstových křivek.
  • --- Strukturní modelování ---
  • 1. Strukturní modely / Analýza kovariančních struktur - přehled. Lineární regrese v kostce.
  • 2. Path analysis - od jednoduchých vztahů ke složitějším.
  • 3. Exploratorní (Unrestricted) faktorová analýza - úvod do latentních proměnných. Analýza hlavních komponent (volitelné).
  • 4. Konfirmatorní (Restricted) faktorová analýza.
  • 5. Faktorová analýza a regresní vztahy.
  • 6. Strukturní modely s průměry. Skupinové modely.
Literatura
  • Bates, D. M. (2010). lme4: Mixed-effects modeling with R. Springer
  • WICKRAMA, K. A. S., Tae Kyoung LEE, Catherine Walker O'NEAL a Frederick O. LORENZ. Higher-order growth curves and mixture modeling with Mplus : a practical guide. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xviii, 326. ISBN 9781138925151. info
  • BEAUJEAN, A. Alexander. Latent variable modeling using R : a step-by-step guide. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xii, 205. ISBN 9781848726987. info
  • MCARDLE, John J. a John R. NESSELROADE. Longitudinal data analysis using structural equation models. Washington, DC: American Psychological Association, 2014, xi, 426. ISBN 9781433817151. info
  • SINGER, Judith D. a John B. WILLETT. Applied longitudinal data analysis : modeling change and event occurrence. Oxford: Oxford University Press, 2003, xx, 644. ISBN 0195152964. URL info
Výukové metody
Workshop, přednáška.
Metody hodnocení
---- Růstové křivky ----
Předpokladem pro ukončení kurzu je alespoň 80% účast na výuce (vynechat lze tedy zhruba 1–1,5 vyučovacího bloku). Kurz je ukončen prostřednictvím individuální konzultace s vyučujícím. Předpokládá se orientace v probrané látce a seznámení se studijními zdroji, specifikovanými během výuky, a vybranými na základě osobních preferencí.

---- Strukturní modelování ----
Předpokladem pro ukončení kurzu je alespoň 80% účast na výuce (vynechat lze tedy zhruba 1–1,5 vyučovacího bloku). Kurz je ukončen prostřednictvím individuální konzultace s vyučujícím. Předpokládá se orientace v probrané látce a seznámení se studijními zdroji, specifikovanými během výuky, a vybranými na základě osobních preferencí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/PSY028_E