SOC597 Sociologický výzkum: kvalitativní dílna

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 9:45–13:00 U33
Předpoklady
! NOW ( SOC560 Sociologický výzkum )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Studující, kteří si zapíší tento předmět si již nemohou zapsat SOC 560
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz probíhá jako dílna obtrusivních i neobtrusivních metod sběru sociologicky relevantních poznatků při konstrukci výzkumů orientovaných na porozumění v kontextu žitého světa aktérů, analýzu diskurzů a orientaci v prostředích složitých na přístup a sociální kontakt. Kurz je doporučen zvláště studujícím, kteří plánují ve své magisterské práci uplatňovat tzv. kvalitativní metody sociologického výzkumu. Kurz doporučuji absolvovat v 1., 2., nejpozději 3. semestru magisterského studia. U kvalitativního výzkumu platí více než jinde, že je třeba ho dělat, aby člověk pochopil jeho principy. Proto se svou povahou kurz v praktické části soustředí na to, aby frekventanti „udělali zkušenost“ s takovou výzkumnou činností, jejími časovými, psychologickými a prostorovými nároky. Kvalitativní zkoumání se nelze naučit čtením o něm, je potřeba zapojit intuici a cit pro vyváženost výsledku. Je potřeba poznat svou dobrodružnou stránku, míru trpělivosti či hranici, kolik bezbřehé nejasnosti ještě mentálně uneseme, abychom do pozorovaných skutečností předčasně nevnášeli intelektuálně předpřipravené struktury a významy. V průběhu kurzu se střídají samostatná praktika s přednáškami a diskusemi. Úvodní blok je věnován promýšlení pojmu „terén“ a „terénní výzkum“ a následuje uvědomování si etických rozměrů kvalitativního zkoumání. Poté se budeme zabývat třemi stěžejními kvalitativními výzkumnými postupy, pozorováním, sběrem a analýzou materiálních a textuálních projevů a rozhovorem. Na závěr se budeme věnovat prezentaci výsledků kvalitativního zkoumání skrze odborný sociologický text.
Osnova
  • Týden 1. Praktika. Rovnýma nohama do kvalitativního zkoumání.
  • Týden 2. Přednáška a diskuse. Jak se vypořádat s "terénem".
  • Týden 3. Praktika. Hranice možného a chtěného.
  • Týden 4. Přednáška a diskuse. Hledání hranic etického zkoumání.
  • Týden 5. Praktika. Naučit se vidět.
  • Týden 6. Přednáška a diskuse. Pozorování.
  • Týden 7. Čtecí týden.
  • Týden 8. Přednáška a diskuse. Materiální kultura a analýza diskurzu.
  • Týden 9. Praktika. Sběr předmětů a projevů.
  • Týden 10. Přednáška a diskuse. Rozprávění.
  • Týden 11. Praktika. Povídat si.
  • Týden 12. Přednáška a diskuse. Text je až na prvním místě.
  • Týden 13. Praktika. Prodat práci textem.
Literatura
    povinná literatura
  • SCHATZMAN, Leonard a Anselm L. STRAUSS. Field research :strategies for a natural sociology. New Jersey: Prentice-Hall, 1973, x, 149 s. ISBN 0-13-314351-1. info
  • DAVIES, Martin Brett. Doing a Successful Research Project. Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan.
  • ESTERBERG, Kristin. Qualitative Methods in Social Research. Boston: McGraw-Hill.
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • YIN, Robert K. Case study research : design and methods. 4th ed. Los Angeles, Calif.: Sage Publications, 2009, xiv, 219. ISBN 9781412960991. info
  • Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. Ethnography. Principles in Practice. Second Edition. London: Routledge.
  • Emerson, Robert M., Rachel I. Fretz and Linda L. Shaw. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
  • Arksey, Hilary and Peter Knight. Interviewing for Social Scientists. An Introductory Resource with Examples. London: SAGE.
  • Johnstone, Barbara. Discourse Analysis. Malden: Blackwell Publishing.
  • Miller, Daniel. Stuff. Cambridge: Polity Press.
  • Sztompka, Piotr. Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. Praha: SLON.
  • Maxwell, Joseph A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: SAGE.
Výukové metody
Čtení teoretických textů ze sociálně vědné metodologie a diskuse o nich, samostatné práce procvičující techniky sběru a pořizování kvalitativních dat, seminární vedení směřující ke schopnosti samostatně formulovat výzkumný problém a odhadnout množství potřebné práce pro jeho zdárnou realizaci, analytické sledování filmových ukázek.
Metody hodnocení
Pět průběžných písemných úkolů, povinná účast na seminářích, ústní zkouška.
Informace učitele
K předmětu existuje interaktivní osnova.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2016.