VV035 Tvorba 3D charakteru I

Fakulta informatiky
podzim 2018
Rozsah
1/1. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV035/01: Pá 10:00–11:50 C403, Pá 10:00–11:50 C405, J. Chmelík, H. Lukášová
VV035/02: St 10:00–11:50 C403, St 10:00–11:50 C405, J. Chmelík, H. Lukášová
Předpoklady
SOUHLAS
Zájem pracovat v 3D modelovacích programech, kreativní uvažování, individuální práce na projektech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení základních principů 3D modelování především s ohledem na tvorbu charakteru, především sohledem na proporce lidského těla a lidské anatomie. Studenti samostatně pracují pod dozorem pedagoga na samostatných projektech. Pozornost je věnována i prezentaci modelu - světla, kompozice, render.Výuka je doplněna přednáškami vysvětlující anatomii, proporce a 3D modelovací techniky. Uvedeny jsou i příklady z dějin sochařství a práce současných 3D modelářů pro pochopení širších souvislostí. Předmět je koncipován i s ohledem na možnost realizace modelu pomocí metod rychlého prototypování.
Výstupy z učení
Student bude mít přehled o procesu tvorby CG charakteru, bude se orientovat v terminologii. Hlavním výstupem předmětu jsou pak samotné studentské práce, které se můžou stát základem osobního portfolia, jímž se student může prezentovat.
Osnova
  • Proporce lidského těla
  • Modelování organického tvaru v 3D modelovacích programech
  • Low poly model
  • Modelování podle fotoreferencí
  • Prezentace modelu - světla, kompozice, render
  • Tvůrčí práce s dokončeným modelem, deformační nástroje
  • Připrava modelu pro realizaci pomocí metod rychlého prototypování
Literatura
    povinná literatura
  • KŘÍŽ, Jan. Mistrovství v 3ds Max : [kompletní průvodce profesionálního grafika]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 1151 s. ISBN 9788025124642. info
  • ROBINSON, Josh. Essential 3ds Max 8. Plano: Wordware Publishing, 2006, x, 406. ISBN 1556224850. info
    doporučená literatura
  • ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Edited by Jiří Běhounek - Milan Kopřiva. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1977, 400 stran. URL info
  • FEHÉR, György a András SZUNYOGHY. Anatomie pro výtvarníky :člověk : zvířata : srovnávací studie. 1. vyd. Praha: Slovart, 1999, 603 s. ISBN 80-7209-180-8. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. Berlin: Gestalten Verlag, 2001, 216 s. ISBN 3-931126-58-7. info
  • THALER, Peter. Pictoplasma. London: Gestalten Verlag, 2003, 223 s. ISBN 3-89955-021-8. info
  • CUSSON, Roger a Jamie CARDOSO. Realistic architectural visualization with 3ds max and mental ray. 2nd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2010, xv, 280. ISBN 0240812298. info
  • STEEN, Joep van der a Ted BOARDMAN. Rendering with mental ray and 3Ds Max. 2nd ed. Oxford: Focal Press, 2010, xi, 253. ISBN 9780240812373. info
  • DRAPER, Pete. Deconstructing the elements with 3ds max : create natural fire, earth, air and water without plug-ins. 3rd ed. Oxford: Focal, 2009, xxi, 321. ISBN 0240521269. info
  • BROOKER, Darren. Essential CG lighting techniques with 3ds max. 3rd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2008, xi, 397. ISBN 9780240521176. info
  • STEED, Paul. Animace postav : 3ds max a character studio. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xviii, 333. ISBN 8025100308. info
    neurčeno
  • DE LA FLOR, Mike a Bridgette MONGEON. Digital sculpting with Mudbox : essential tools and techniques for artists. Burlington, MA: Focal Press, 2010, xix, 263. ISBN 9780240812038. info
  • WARD, Antony. Game character development. Boston, MA: Course Technology, 2008, x, 213. ISBN 9781598634655. info
Výukové metody
Kombinace přednášek a práce studentů na počítačích na daném projektu.Přednášky týkající se daných témat, příklady jak z oblasti výtvarného umění, tak ze současné tvorby character designerů. Základy lidské anatomie. Práce studentů na počítačích a průběžná korekce jejich práce. Vedení k tvůrčí činnosti.
Metody hodnocení
Přednáška a cvičení ve studiu, práce v 3D programech. Kolokvium.
Navazující předměty
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/26724/index.html
Předmět byl inovován v rámci projektu OPVK Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.