BIp027 Antropologie pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 18:00–18:50 učebna 2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp027/01: St 16:00–17:50 laboratoř 82, M. Jančová
BIp027/02: St 12:00–13:50 laboratoř 82, M. Jančová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvováním tohoto předmětu student: - pochopí a bude schopen vysvětlit fylogenezi člověka; - popsat přestavbu lidského těla ze společných předků lidoopů a člověka - vysvětlit specifika lidského organismu nejen biologická, ale také psychická, kulturní a společenská - chápat lidský organismus jako holistický systém - dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze; - porozumí a v diskusi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka; - bude se orientovat v základech antropometrických měření a vysvětlí jejich význam pro zdraví lidské společnosti; -porozumí lateralitě lidského těla a specifickým potřebám levorukých žáků; - bude schopen v pedagogické praxi použít znalosti z oblasti neurofyziologického podkladu paměti a učení.
Výstupy z učení
Student: - používá správnou odbornou antropologickou terminologii a je schopen vybrat pojmy, fylogenetické a ontogenetické procesy odpovídající úrovni žáků ZŠ; - předvede antropometrická měření vývoje a vývinu živého lidského těla; - dokáže využít stále expozice pavilonu Anthropos k výuce fylogeneze člověka; - definuje lateralitu lidského těla a předvede jednoduchá vyšetření dominance hybných a smyslových orgánů, identifikuje specifické potřeby levorukých a žáků se zkříženou lateralitou; - dokáže využít v pedagogické práci znalosti o neurofyziologickém podkladu paměti a učení.
Osnova
  • Přednášky:
  • • 1. Začlenění anatomicky moderního člověka do taxonomického systému – problémy, úskalí. Vznik primátů a jejich charakteristika. Společní předchůdci člověka a lidoopů.
  • 2. První zástupci vývojové linie vedoucí k rodu Homo (Sahelantrop, Ororin, Ardipiték, Australopitéci).
  • 3. Závěrečné období výskytu Australopitéků a vznik rodu Homo, měnící se hypotézy o přímém předchůdci rodu Homo.
  • 4. První zástupci rodu Homo, charakteristika, způsob života. Homo ergaster/erectus. Homo heidelbergensis.
  • 5. Archaické formy rodu Homo. Neandertálci. Děnisované.
  • 6. Anatomicky moderní člověk – charakteristika, způsob života, rozvoj materiální kultury, sociální organizace, představy duchovního a uměleckého života.
  • 7. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny.
  • 8. Období prenatální (fetus, fetopatie).
  • 9. Období perinatální. Porod. Specifika lidského porodu.
  • 10. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. Období kojenecké.
  • 11. Batole. Mladší školní věk.
  • 12. Starší školní věk. Puberta. Adolescence.
  • 13. Dospělost a stáří.
  • Praktická cvičení:
  • • 1. Hominizační proces, jeho fáze a etapy, vznik habituální bipedie, domněnky o vzniku lidské chůze.
  • 2. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: dolní končetina, pánev. Vyšetření klenby nožní pomocí plantogramu a její význam. Ověření správnosti vyvozených závěrů pomocí profesionálního podogramu.
  • 3. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: horní končetina, trup, páteř.
  • 4. Specifika lidské páteře a vyšetření její stavby a ohebnosti – pomocí standardizovaných testů ohebnosti, skoliometru, cirtometru a goniometru – zhodnocení zdravého či patologického utváření páteře.
  • 5. Správné a vadné držení těla – měření olovnicí, cirtometrem, goniometrem. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: Lebka lidoopů a anatomicky moderního člověka, příčiny změny tvaru a velikosti. Seřazení vývojové řady lebek předchůdců člověka.
  • 6. Metody hodnocení růstu a vývoje člověka. Seznámení s antropometrickým instrumentářem a zásadami jejich správného použití (kefalometr, pásová měřidla, goniometr). Vlastní měření na hlavě člověka.
  • 7.Somatometrie – využití s důrazem na stanovení obsahu tukové složky v těle v souvislosti s významným vlivem na zdraví žáků i dospělého člověka. Vlastní měření na těle – antropometr, pelvimetr, kalipometr, pásová měridla, orchidometr, tonometr, bioimpedance – Tanita a BodyStat.
  • 8. Lateralita, potřeby levorukého dítěte. Praktické vyšetření laterality končetin a smyslových orgánů.
  • 9+10. Neurofyziologický základ paměti a učení.
  • 11. Učební úloha a její ukázka v pavilonu Anthropos.
Literatura
    povinná literatura
  • Elektronické studijní materiály k předmětu Individuální vývoj člověka: http://www.sci.muni.cz/anthrop/individualni-vyvoj-cloveka/
  • VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
    doporučená literatura
  • Human evolution : processes and adaptations. Edited by Steven J. C. Gaulin. Revised second edition. San Diego, CA: Cognella, 2014, 491 stran. ISBN 9781626613676. info
  • SVOBODA, Jiří. Předkové. Evoluce člověka. 1. vyd. Praha: Academia, 2014, 480 s. ISBN 978-80-200-2324-7. info
  • Evoluce : příběh člověka. Edited by Alice M. Roberts. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2012, 256 s. ISBN 9788024235974. info
  • ŠKODA, JIŘÍ - DOULÍK, PAVEL. Psychodidaktika. První. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. info
  • LANGMEIER, Miloš. Základy lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 320 s. ISBN 9788024725260. info
  • KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek. Slovní přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů. Praktická cvičení, laboratorní protokoly, učební úloha v pavilonu Anthropos
Metody hodnocení
Hodnocení vyplněnosti laboratorních protokolů odevzdaných v termínech stanovených v Odevzávarně v ISu v průběhu semestru, předvedení učební úlohy v Anthroposu, ústní zkouška - 1 vylosovaná otázka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.