IPPp11 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/2/2. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–10:50 učebna 30
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPp11/01: Út 8:00–9:50 učebna 42, V. Najvarová, I. Žaloudíková
IPPp11/02: Út 10:00–11:50 učebna 22, V. Najvarová, I. Žaloudíková
IPPp11/03: Út 8:00–9:50 učebna 34, T. Fikarová, T. Kohoutek, V. Najvarová, I. Žaloudíková
IPPp11/04: Út 10:00–11:50 učebna 34, T. Fikarová, T. Kohoutek, V. Najvarová, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy.
Výstupy z učení
Studenti by měli být po absolvování předmětu schopni: definovat základní pojmy pedagogicko-psychologické diagnostiky; popsat průběh diagnostického procesu ve škole; vysvětlit podstatu jednotlivých typů pedagogicko-psychologické diagnostiky; charakterizovat základní diagnostické metody; ilustrovat použití daných diagnostických metod na konkrétních případech; na základě typických projevů se orientovat v pedagogických diagnózách a prognózách; provádět autodiagnostiku pedagoga interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření, zvolit vhodný diagnostický nástroj, využít ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, prezentovat výsledky srozumitelným způsobem kolegům a rodičům; na základě výsledků vyšetření navrhnout implementace a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • Osnova přednášek: 1. - 2. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 3. - 4. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 5. - 6. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 7. - 8. Přehled diagnostických metod. 9. - 10. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 11. - 12. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa. Osnova praxe: 1. Pozorování diagnostické činnosti v praxi učitele, rozhovor s učitelem, seznámení se se způsobem diagnostické činnosti učitele. 2. Nestrukturované a strukturované pozorování v terénu v kontextu diagnostického procesu 3. Rozhovor s vybraným žákem v kontextu diagnostického procesu. 4. Tvorba vlastního dotazníku či použití standardizovaného dotazníku v praxi, nebo aplikace vybrané projektivní techniky v praxi. 5. Analýzy vybraných učebních produktů žáka. Formální a obsahové charakteristiky vybraných produktů. 6. Seznámení se s možnostmi a limity poradenské práce ve školství. Detailní analýza psychologického či speciálně pedagogického vyšetření. Seznámení se s náležitostmi vyšetření. 7. Pozorování a rozhovor s učitelem v praxi k možnostem individualizace a diferenciace ve výuce a implementaci podpůrných opatření ve výuce. 8. Sebepercepce, dotazník na osobnostní vlastnosti (temperament), obsahová analýza příprav, zpětná vazba jiné osoby.
Literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • Pedagogická diagnostika a profese učitele. Edited by Josef Malach - Zuzana Sikorová. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 108 stran. ISBN 9788074646539. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
Výukové metody
přednáška, cvičení, praxe
Metody hodnocení
zápočtový test; reflexe diagnostické činnosti realizované v praxi s předložením portfolia k diagnostické činnosti
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.