SP4BP_SVE1 Specializace: P, E Speciální výtvarná výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/8/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu speciální výtvarná výchova je vymezit pole působnosti a cíle arteterapie otevřely prostor pro další, svou povahou blízké techniky, jejichž cílem však není léčba, ale k poruše či postižení přistupují již v době jejich rozvoje a mají tak spíše preventivní a podpůrný charakter. V souvislosti s výše uvedenou skutečností lze užít termín speciální výtvarná výchova. V tomto rámci je na dětský výtvarný projev DVP nahlíženo jako na prostředek aktivního učení a jeden z mechanismů kognitivního vývoje. Předpokládá se, že stimulací přirozeného vývoje DVP lze podporovat rozvoj kognitivních funkcí narušený či ohrožený poruchou nebo postižením.
Osnova
  • Projekt speciální výtvarné výchovy předpokládá zaměření na tyto teoretické okruhy: teorie rozvoje DVP, vývojová psychologie resp. teorie vývoje kognitivních funkcí (syntetický model vývoje DVP), vztah postižení či poruchy ke kognitivnímu vývoji, možnost podpory ohroženého či narušeného vývoje kognitivních funkcí v důsledku postižení či poruchy korekturou DVP. Součástí semináře jsou praktická cvičení.
Literatura
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 132 stran. ISBN 8021033606. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
Další doporučená odborná literatura: BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: 1999 KYZOUR, M. O krizových jevech v dětské malbě a kresbě. Estetická výchova 69/70, č. 2-3. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. READ, H. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1974. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.