SPBK_SP2d Specializace 2d somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/0/40. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování základů předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Významné osoby v histori somatopedie, vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené u nás a v zahraničí, systém výchovy a vzdělávání tělesně+ a zdravotně postižených, legislativa, speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, organizace školy při nemocnmci, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, DMO, deformace, amputace, ředškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné a hrubé motoriky u DMO, rozvoj řeči u DMO, problematika výuky tělesně postižených na základní škole, problematika výchovy a vzdělávání u dětí s více vadami, speciální didaktické metody ve výchovně vzdělávací práci tělesně postižených žáků, integrace, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků.
Osnova
  • 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v České republice 4. Systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP) 5. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol legislativa, vyhláška 127/97 Sb. O speciálních školách a speciálních mateřských školách, podmínky integrace 6. Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami, jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR, vymezení specifických úkolů 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ,ZŠ), charakteristika, herní terapie 8. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice), metody výuky, hodnocení a klasifikace žáků ve školách při zdravotnických zařízeních 9. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatická onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení 10. Klasifikace pohybových vad 11. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 12. Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny 13. Formy DMO, charakteristika, výchova a vzdělání dětí s DMO 14. Hemiparéza, charakteristika, pedagogická podpora 15. Diparéza, charakteristika, pedagogická podpora 16. Kvadruparéza, charakteristika, pedagogická podpora 17. Lehká mozková dysfunkce, charakteristika 18. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk) 19. DMO jako kombinované postižení, charakteristika kombinovaného postižení (hybné postižení+mentální retardace, epilepsie, vady řeči, smyslové postižení 20. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO 21. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 22. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie 23. Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky (obecná charakteristika, úchop, lateralita) u jedinců s poruchou hybnosti 24. Vývoj, diagnostika a reedukace grafomotoriky, kresby a psaní se zaměřením na tělesně postižené 25. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO nápadné znaky orálního vývoje, dysartrie 26. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku 27. Typické projevy batolete 28. Diagnostika dítěte od tří do šesti let 29. Diagnóza školní zralosti a příprava dítěte na školu 30. Raná péče, včasná intervence u dětí s hybným postižením 31. Problematika výuky tělesně postižených žáků na ZŠ, charakteristika předmětu dorozumívací dovednosti 32. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež 33. Problematika výchovy a vzdělání dětí a žáků s více vadami (tělesné + mentální postižení), zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, rehabilitační třídy pomocné školy 34. Terapie ve speciálně pedagogické péči hipoterapie, canisterapie 35. Terapie ve speciálně pedagogické péči arteterapie, muzikoterapie, snoezelen 36. Ergoterapie. Metodika práce u dětí s DMO senzomotorická koordinace 37. Metoda bazální stimulace 38. Léčebná rehabilitace dětí s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie) 39. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělání dětí s tělesným postižením a s více vadami. Užití počítačů u tělesně postižených. 40. Rehabilitační program pro jedince se získaným poškozením mozku. Specifika rehabilitace u seniorů.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 52 s. ISBN 8021032421. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • VOJTA, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku :včasná diagnóza a terapie. Translated by Miloš Máček. 1. vyd. Praha: Grada-Avicenum, 1993, 367 s. ISBN 80-85424-98-3. info
Metody hodnocení
Aktivní účast, vypracování seminární práce k dané problematice, test, ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
V rámci specializece budou naplánovýny exkurse do speciálních zařízení. Úplný seznam odborné literatuty bude předán vyučujícím všem studentům na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace II. - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.