SPD4_VPU1 Specializace - širší vědní základ - Specifické poruchy učení 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. Výuka v předmětu SPU ve dvou semestrech
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
Osnova
  • • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení • Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení • Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí • Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD). Deficity dílčích funkcí • Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení • Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení • Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR • Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení • Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) • Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
  • REID, Gavin a Shannon GREEN. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. New York: Continuum, 2007, xi, 123. ISBN 9780826493989. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931893. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 2000. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-7178-389-7. info
Výukové metody
Diskuse, rešerše, přehledové studie.
Metody hodnocení
Diskuse na základě plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.