SPROC_SP2f Specializace 2f Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 2. 7:30–14:40 učebna 42, So 7. 3. 7:30–14:40 učebna 42, So 28. 3. 7:30–14:40 učebna 42, So 18. 4. 7:30–14:40 učebna 42, So 2. 5. 7:30–14:40 učebna 42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu: orientace v tématu edukace jedinců s problémy a poruchami emocí a chování. Systém školských zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu. Integrativní a inkluzivní přístupy k edukaci žáků s PCH. Terminologie, klasifikace, syndrom naučené bezmocnosti, koncept podpory, stimulace, motivace. Poradenství v rámci školy, preventivně výchovné péče. Otázky související s intervencí ve školských zařízeních, otázky související s proviněním a trestní odpovědností dětí a mládeže s delikventními projevy chování.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím, terminologie 2. Pístupy ke klasifikaci poruch chování 3. Systém školských zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 4. Systém pomáhajících organizací a zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 5. Kvalita života jedince s poruchami chování 6. Vedení pípadu perspektivní orientace 7. Resocializace ve školských institucích 8. Resocializace v nevládních institucích 9. Trestná innost dtí a mladistvých charakteristika 10. Probace a mediace u mladistvých a mladých dosplých 11. Trestní zodpovědnost dtí a mladistvých, trest odntí svobody
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1.
  • ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532.
    neurčeno
  • ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6.
  • VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007. od s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8.
Výukové metody
Přednášky, samostudium, stáž.
Metody hodnocení
portfolio, seminární práce, reflexe studovaných textů, písemná zkouška. Písemná forma zkoušky: čtyři otevřené otázky, 45 minut, minimum 63% (10b z 16).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.