MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:50 P106, kromě Út 19. 9., kromě Út 7. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: St 8:00–9:50 S310, kromě St 20. 9., kromě St 8. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/02: St 10:00–11:50 S305, kromě St 20. 9., kromě St 8. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/03: Po 16:00–17:50 S306, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/04: Po 14:00–15:50 P102, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/05: Út 16:00–17:50 P104, kromě Út 19. 9., kromě Út 7. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management ( původně Strategické řízení podniku ) navazuje a je integrální součástí předmětu Management, resp. koresponduje s předměty Základy managementu, Management změny a dalšími podobnými předměty vyučovanými v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hluboké pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti. Dále je jeho smyslem určování strategických cílů organizace, důsledná a podrobná analýza a optimalizace podnikových procesů, schopnost určit strategickou a konkurenční pozici podniku, schopnost hledat a využít konkurenční výhodu podniku, schopnost zvládnout krizový management, řešení podnikatelské etiky, doplnit znalosti psychologie práce a personálního managementu, využít a rozvinout znalosti marketingu a obchodní strategie v podnikové praxi. Zejména je však podstatou prakticky využít získané znalosti a poznatky ze zásadních oblastí top managementu, kterými jsou finanční a ekonomická stránka chodu podniku, vytváření reprezentativní identity a vnějšího projevu organizace z pohledu principů strategického managementu VIZE - CÍLE - POSLÁNÍ.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
- pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků za použití důvěrohodných zdrojů a informací,
- analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu prostřednictvím moderních poznatků obsažených v odborné literatuře z oblasti podnikové ekonomiky, managementu a strategického managementu,
- pochopit podstatu vztahů podniku ke svým vnitřním a vnějším stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu,
- identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu a finančního řízení a propojovat informace z různých oblasti ekonomie, podnikové ekonomiky, managementu a využívat je pro řešení komplexních problémů v podnikové praxi,
- formulovat variantní strategie rozvoje podniku, ty si obhájit a podložit jej odbornými argumenty,
- s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
- organizovat a koordinovat práci týmu, podporovat výzkum vývoj invence a z toho vyplývající inovace a inovační myšlení ke zvýšení inkasa podnikatelské prémie. Směřovat tým k naplnění stanovených cílů. Při manažerském rozhodování dokáže zohlednit právní normy, etické normy a společenskou odpovědnost podniku a zvažovat dopady rozhodnutí na zaměstnance, dodavatele, zákazníky a obecně na společnost a životní prostředí.
Osnova
  • Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • Strategická analýza obecného prostředí.
  • Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • Implementace strategie.
  • Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • ROTHAERMEL, Frank T. Strategic management. Fifth edition. New York: McGraw-Hill., 2021, xxvii, 544. ISBN 9781260571233. info
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • BOWMAN, Cliff. Strategický management. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1996, 147 s. ISBN 8071692301. info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její důsledné týmové prezentaci a obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích.

Jakékoliv plagiátorství v průběžně odevzdávaných úkolech, opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" či "N" a děkan má právo zahájit disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Studenti studující v zahraničí v rámci programu ERASMUS mají následující možnosti ukončení předmětu STGM:
1) Pokud student/ka studuje v zahraničí v rámci svého studijního pobytu obdobný předmět, tento mu/jí bude uznán po předložení příslušných sylabů k danému předmětu, které posoudí garant předmětu STMG. Podmínkou je rovněž doklad o ukončení studia předmětu výpisem z IS Univerzity, na které tento předmět absolvuje s uvedením reference o přednášejícím/vyučujícím.
2) Pokud student / tka studuje v zahraničí v rámci svého studijního pobytu a hodlá na MUNI ESF absolvovat předmět STGM, má dvě možnosti
2.1 student/tka se na dálku zapojí do spolupráce s vybraným týmem, který je vždy zformován nejpozději ve třetím týdnu (na třetím semináři). Tým vede, řídí a organizuje student, kterého si zvolí tým a tento následně komunikuje se studentem/kou v zahraničí. Případné problémy jsou konzultovány s vyučujícím zodpovědným za seminář.
2.2 pokud student/tka nemá možnost zapojit se do týmu, konzultuje situaci s vyučujícím a na základě dohody vypracuje individuální seminární práci dle instrukcí vyučujícího, s následnou konzultací a uzavřením formou kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.