SV4MP_DVSP Dramatická výchova v profesi sociálního pedagoga

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_DVSP/01: Út 8:25–10:05 učebna 19, L. Polánková
Předpoklady
Studium literatury. Aktivní účast na cvičeních. Vytvoření vlastního zásobníku průpravných her a cvičení z oblasti dramatické výchovy. Reflexivní deník náslechů s důrazem na roli prožitku v edukaci. Skupinový úkol: návrh dramatické lekce pro vybranou cílovou skupinu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen studentům magisterského studia sociální pedagogiky bez i se zkušeností s dramatickou výchovou. V rámci výuky studenti nejprve absolvují náslechy různých forem využití divadla a dramatické výchovy v zařízeních zabývajících se oblastí volného času a sociální oblastí. Získají tak představu o metodách dramatické výchovy a jejich edukačním potenciálu pro profesi sociálního pedagoga. Dále se studenti na základě osobní zkušenosti a prožitku seznámí se základními cvičeními, technikami, hrami dramatické výchovy a s vybranými metodami tzv. aplikovaného dramatu jako jsou strukturované drama, divadlo ve výchově, playback divadlo atp. Studenti se zaměřují na reflexi vlastního prožitku získaného uvedenými metodami dramatu jako prostředku edukace. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy dramatická výchova, aplikované drama, strukturované drama, divadlo ve výchově, playback divadlo. Popsat význam prožitku (respektive prožitku získaného na základě tvorby a dramatického umění) pro edukaci. Vysvětlit pojetí dramatické výchovy pro oblast sociální pedagogiky. Vytvořit základní strukturu dramatické lekce. Aplikovat vybrané cvičení, techniky a dramatické hry v praxi.
Osnova
  • Náslechy různých forem divadla a dramatických metod ve vybraných zařízeních. Úvod do dramatické výchovy. Aplikované drama z pohledu sociální pedagogiky. Drama jako způsob poznávání. Dramatické cvičení, techniky a hry. Strukturované drama. Divadlo ve výchově. Playback divadlo. Metodika stavby dramatické lekce. Realizace dramatické lekce. Reflexe realizované dramatické lekce.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013, 538 stran. ISBN 9788024623351. URL info
  • KLAPKO, Dušan a Lenka REMSOVÁ. Výzkumný exkurz do dramatické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 258 s. ISBN 978-80-210-6651-9. info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
    doporučená literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Translated by Adrian Jackson. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, xxix, 301. ISBN 0415267080. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
cvičení, přednáška, diskuse, hra v roli, dramatizace, skupinová výuka
Metody hodnocení
kolokvium, zpětná vazba
Informace učitele
BRAUN, K. Druga Reforma Teatru?. Praha : Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-70008-037-X. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HENDL, J. Lidové divadlo Augusto Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha : KD hl. města Prahy, 1983. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93–4. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.