PGK22B38 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz představuje úvod do studia problematiky ICT ve vzdělávání. Téma ICT ve vzdělávání je studováno v různých rovinách a z různých pohledů. Studenti se seznámí s didaktickou technikou (vizualizér, digitální fotoaparát, digitální kamera, diktafon aj.), kterou se naučí také prakticky používat, ale zejména se budou studenti věnovat problematice začleňování ICT do školního vzdělávání (např. do práce učitelů, do života školy apod.) a také do vzdělávání dospělých. Důraz je kladen na rovněž na téma, jak lze danou problematiku zkoumat, jaké výzkumy již byly realizovány, jaké přinesly výsledky, kde je možné obecně hledat empirická data o ICT ve vzdělávání apod. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace ICT do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky, budou znát některé školsko-politické dokumenty týkající se ICT ve vzdělávání, budou schopni vyhledat empirická data k tomuto tématu a interpretovat je. Studenti získají přehled o možnostech (nejenom) didaktického využití ICT ve škole. V neposlední řadě budou schopni využívat některé přístroje moderní didaktické techniky (ICT).
Osnova
  • Úvod do problematiky (zdroje, vymezení tématu apod.)
  • Moderní výukové prostředky (didaktická technika) a jejich využití ve výuce.
  • ICT ve vzdělávání (obecně-teoretický pohled).
  • ICT ve škole a školním vzdělávání a v práci učitele.
  • ICT ve vzdělávání dospělých Výzkum v oblasti ICT
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů (projektová výuka); společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/
Literatura: Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. Aufenanger, S., Schulz-Zander, R., Spanhel, D. Jahrbuch Medienpädagogik 1. Opladen 2001. Baranovič, R., Moravčíková, L., Šnajder, L. Internet pro střední školy. Praha: Computer Press, 1999. Bráza, J. Internet Jak hledat a najít. Praha: Grada, 2001. Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS, 2003. Busch, W., H. Internet für Lehrer. Frankfurt/Main, New York 1998. Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. Franců, M., Hrbáček, J., Švec, A. Informační technologie. Brno: PdF MU, 1998. Gertsch, Ch., A. Lernen und lehren mit Internet. Eine Einführung ins Internet für das Selbststudium und den Unterricht. Aarau 1999. Hildebrand, J. Internet-Ratgeber für Lehrer. Köln 1996. Chrdle, P. (ed.). Současné trendy ve vzdělávání. Praha 1995. Issing, L., J., Klimsa, P. (ed.). Informationen und Lernen mit Multimedia. Weinheim 1997. Kammerl, R. (ed.). Computergestütztes Lernen. München, Wien 2000. Kusala, J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. Mareš, Jan, Čižinský, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Perrochon, Louis. School goes Internet. Das Buch für alle Lehrerinnen und Lehrer. Heidelberg 1999. Počítače na základních a středních školách. Praha 2000. Rambousek, V. aj. Práce s počítačem. Praha 1997. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha 1989. Růžička, O. Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. Řezníček, P. Internet pro studenty. Praha: Computer Press, 2001. Říha, P. Slovník počítačové informatiky. Ostrava 2002. Skalková, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. Strach, Jiří. Využití počítačů ve výuce. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1996, s. 82 89. Zounek, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. s. 61-73. Zounek, J., Kříž, R. Internet pro pedagogy. Praha 2001. Zounek, J., Kříž, R., Kunzová, Z. Internet nejen pro studenty. Praha 2003.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.