ZUR521 Umění a média

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Bártek (pomocník)
Mgr. Jan Miškov (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9:45–11:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz pojednává o vztazích mezi komunikačními a produkčními technologiemi, médii, kulturou a uměním, o kulturním transferu a o vlivu masových médií a masové komunikace na umění. Na konci kurzu studenti budou s to porozumět, jak masová média ovlivňují uměleckou tvorbu a naopak jak umění ovlivňuje masovou komunikaci.
Osnova
  • Komunikační a produkční echnologie, média a kultura.
  • Teorie kulturních textů.
  • Kultura, kulturní oblasti, subkultury a kontrakultury.
  • Periodizace kultury. Kulturní epochy, proudy a tendence.
  • Kulturní průmysl, masové umění a populární kultura.
  • Charakteristické rysy umělecké komunikace.
  • Epistemologie masových médií.
  • Dramaturgie umělecké tvorby v masových mediích.
  • Kulturní transfer jako základní princip konstrukce sociální reality.
  • Konstrukce a analýza kulturního transferu - překlad.
  • Konstrukce a analýza kulturního transferu – adaptace.
  • Konstrukce a analýza kulturního transferu – revival.
  • Celkové hodnocení kurzu.
Literatura
  • Debicki, Jacek - Favre, Jean-François - Grünewald, Dietrich - Pimentel, Antonio Filipe: Dějiny umění. Malířství. Sochařství. Architektura. Praha : Argo, 1998.
  • McQuail, Denis: Teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
  • Pavelka, J.: Kultura, média, literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004
  • Pavelka, Jiří - Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993.
  • Postman, Neil: Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999.
Výukové metody
přednášky, diskuse ve třídě, individuální projekty, domácí úkoly, vyhodnocování projektů
Metody hodnocení
psaný esej, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.