SPMK_SNOE Snoezelen

Pedagogická fakulta
jaro 2015

Předmět se v období jaro 2015 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPMK_SNOE/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. D. Opatřilová
SPMK_SNOE/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. D. Zámečníková
SPMK_SNOE/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Pipeková
Předpoklady
Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob s těžkým zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u žáků s těžkým zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Stručná charakteristika, historie snoezelenu 2. Východiska, cíle, význam snoezelenu 3. Typy místností, vybavení 4. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu 5. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti ad.) 6. Organizace, struktura, dokumentace 7. Metodické jednotky, zásady 8. Využití konceptu bazální stimulace 9. Polohování 10. Podpora vestibulárního vnímání 11. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 12. Snoezelen jako volnočasová aktivita
Literatura
    doporučená literatura
  • HRČOVÁ, Jana a Helena ORIEŠČIKOVÁ. Snoezelen - iný svet: základná filozofia a zásady budovania multisenzorických miestností. Efeta. Bratislava: Spoločnosť pre špeciálnu a liečebnú výchovu v SR, 2013, XXIII, č. 3, s. 11-15, 4 s. ISSN 1335-1397. info
  • ORIEŠČIKOVÁ, Helena a Jana HRČOVÁ. Snoezelen. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, 88 s. ISBN 978-80-8084-639-8. info
  • FILATOVA, Renáta a Kateřina JANKŮ. Snoezelen. 1. vyd. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7. info
  • FAJMONOVÁ, Jana a Miroslava CHOVANCOVÁ. Možnosti využití snoezelen při práci s žáky v základní škole speciální. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2008. ISBN 978-80-86856-39-1. info
Výukové metody
seminář, interaktivní spolupráce, samostudium, rozhovor
Metody hodnocení
Zápočet bude uznán na základě účasti plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce.
Informace učitele
Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci, která bude představovat jednu strukturovanou Snoezelen hodinu, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s těžkým zdravotním postižením. Seminární práce bude obsahovat: Věk uživatele, dg., stručný popis zařízení, krátce a výstižně psychobiografie Téma hodiny: Zapojení zraku, sluchu, čichu, chuti a hmatu. Časové rozložení hodiny: Zahajovací rituál, polohování, aktivní část hodiny, závěr. Reflexe: Popis jednotlivých kroků
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.