OV2MP_SET Seminář k etice

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2MP_SET/01: Po 13:00–13:45 učebna 72, S. Lesňák
OV2MP_SET/02: Út 13:55–14:40 učebna 24, S. Lesňák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů
Osnova
  • 1) Pojem krize obecně a pojem morální krize. Osamělý člověk tváří v tvář globálním ohrožením - ekologická krize, světová chudoba, střet kultur. 2) Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus, komunismus. Otázky historické a kolektivní viny podle K. Jaspersa. 3) Aktuální význam historického poučení dějinami totality: autoritářské hodnoty a postoje v radikálně novém světě - má demokracie perspektivu? Morální základy demokracie, problém jednoho dobra pro všechny. 4) Morální krize v postmoderní společnosti - krize individuality: ztráta smyslu, úniky. Krize individuality: osamělost, ztráta mravní orientace, svět zábavy. 5) Ontologie a etika. Morální výzvy a riziká konstituování biofilní ekonomiky. 6) Nový životní styl LOHAS. Podnikatelská etika. Ekologismus a ekonomizmus. 7) Profesijní etiky. 8) Učitelská etika. 9) Etická výchova jako prosociální výchova? 10) Etika autenticity C. Taylora. Multikulturalismus. 11) Feminizmus v etice. 12. Politická etika. 13) Scifi a morální dilemy v díle Egona Bondyho. Význam simulace.
Literatura
    doporučená literatura
  • VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006, 306 s. ISBN 8086263754. info
Výukové metody
Skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Seminář. Zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři (projekt eseje, prezentace v stanovený čas, diskuse). Prezentovaný projekt obsahuje intepretaci několik pozoruhodných myšlenek vybraného autora, analýzu výroků, zhodnocení výroků a nakonec zhodnocení koncepce celkově (použitelnost, slabé, silné stránky, přínos autora a koncepce, důsledky pro naše morální jednání, zaujetí postoje - argumentama podložené odmítnutí nebo přijetí pro vlastní život). Pre udelenie zápočtu sú povolené maximálne 3 vopred ohlásené absencie.
Informace učitele
Doporučená literatura: 1)Pojem krize v dnešním myšlení. FLÚ ČSAV, Praha 1992. 2) Jaspers, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0244-6. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor 2004. Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. ISBN 80-204-0549-6. 3)Valach, M.: Svět na předělu. Všeň, Grimmus 2009. VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006. 308 s. I. ISBN 80-86263-75-4. 4)Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. ISBN 80-206-0290-9 Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 1997; Finkielkraut, A.: Destrukce myšlení. Atlantis 1993. Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996. ISBN 80-901776-8-9. Riesman, D.: Osamělý dav. Mladá fronta, Praha 1968. 5)Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. (část J. Šmajsa) 6) Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. (část I. Rolného) 7) Malankievičová, S.: Profesijná etika (v súčasných perspektívach aplikovaného diskurzu). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-811-0. 8) Gluchman, V., Gluchmanová, M.: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-808-0. 9) Olivar, R. R.:Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. 209 s. ISBN 80-7158-001-5. alebo aj: http://www.etickeforumcr.cz 10) Taylor, Ch.: Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002. ISBN: 80-7007-150-8. Taylor, C.: Multi-kulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha, Filosofia 2001. 11) Alison M. Jaggarová, Feministická etika: projekty, problémy, perspektívy, In: Filosofický časopis 1992, číslo 5. S. 7826798. nebo Eislerová, R.: Číše a meč, agrese a láska. Praha. NLN 1995. nebo KICZKOVÁ, Z. 1998. Príroda: vzor ţena?! Bratislava : Aspekt, 1998. 175 s. ISBN 8096758535. nebo Fraser, N.: Rozvíjení radikální imaginace. Globální přerozdělování, uznání a reprezentace. Praha: Filosofia - nakladatelství FÚ ČR, 2007. ISBN 9788070072516. 12) Lesňák, S.: Ďalších 20 rokov zneuznania Rómov v Čechách a na Slovensku. In Dvacet let samostatné existence České republiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. Spisy Pedagogické fakulty č. 163, ISBN 978-80-210-6517-8, s. 83-95. Hrubec, M.: Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia. 2011. ISBN 978-80-7007-362-9. 13)Lesňák, S.: Scifi a Bondyho morálne dilemy. In: Realita a fikcia. (Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie v rámci 9. výročného stretnutia SFZ pri SAV). Bratislava: SFZ pri SAV, 2009. ISBN 978-80-970303-0-8. s. 207-212. a BONDY, E. 2007. Hry. Praha : Akropolis, 2007. 296 s. ISBN 978-80-86903-43-9. (hra Ministryně výživy)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.