PSY403 Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Rozvrh
Út 8:00–9:40 P24
Předpoklady
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: pouze pro studenty jednooborového magisterského studia psychologie na FSS MU, event. studenty magisterského studia psychologie na FF MU po souborné zkoušce
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.
Osnova
  • a) Obecná psychodiagnostika 1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 5.Diagnostika inteligence a schopností 6.Projektivní a výrazové techniky b) Psychodiagnostika v praxi 7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte 8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus) 10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS) 11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika 12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
Výukové metody
přednášky, analýza případů, nácvik vedení anamnestického rozhovoru, nácvik administrace některých diagnostických metod
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.