UPVK_0016 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 7. 3. 15:45–17:25 učebna 1, So 14. 3. 7:30–9:10 učebna 1, So 28. 3. 17:35–19:15 učebna 1, So 11. 4. 7:30–9:10 učebna 50, So 25. 4. 7:30–9:10 učebna 50
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - definovat obecnou didaktiku - vymezit funkci obecné didaktiky pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání - popsat teorii cílů - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy - objasnit didaktické principy - posoudit úroveň odborného vědeckého jazyka, který využívá hlavních didaktických pojmů.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor 2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice 3. Přehled didaktických teorií a koncepcí 4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky 5. Cíle výuky 6. Obsah výuky, tacitní znalosti 7. Vyučovací metody 8. Formy výuky 9. Didaktické zásady 10. Mravní aspekty edukace 11. Příprava učitele a vedení výuky 12. Hodnocení ve výuce 13. Sebereflexe učitele 14. Doplňující témata
Literatura
    povinná literatura
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.
  • ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
    neurčeno
  • John K. Gilbert. Science Education: Science, education, and the formal curriculum. 2006.
  • Joan D'Amico, Kate Gallaway. Differentiated Instruction for the Middle School Science Teacher. 2010.
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů (domácí studium a seminární práce).
Metody hodnocení
Předmět bude ukončený zkouškou, která proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi.
Informace učitele
Jako součást domácího studia předmětu Obecná didaktika vypracují studující seminární práci na zadané téma. Obsah: V úvodu popište stručně obor, v němž učíte (nebo který jste vystudovali na střední odborné škole). V hlavní části seminární práce podrobněji vysvětlete jeden z didaktických pojmů dle zadání (např. cíl výuky, obsah výuky, vyučovací metoda apod.) a uveďte konkrétní příklad(y) se stručným vysvětlením, jak se tento pojem uplatňuje v působení střední odborné školy ve spojitosti s výše uvedeným oborem. Posluchačům, kteří neučí, je doporučeno kontaktovat učitele střední odborné školy a konzultovat s ním konkrétní výskyt této problematiky v daném oboru za účelem uvedení vhodného příkladu v seminární práci. Rozsah: 3 - 4 stránky formátu A4. Termín odevzdání: Nejpozději 1 týden před poslední přednáškou v tomto semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.