KLAPETEK, Martin. Umírání a smrt v islámu. Naplnění náboženských pravidel v realitě současného Německa. In Náboženství a tělo. První. Brno: Ústav religionistiky FF MU / Malvern, 2006, s. 143-150. ISBN 80-210-4115-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Umírání a smrt v islámu. Naplnění náboženských pravidel v realitě současného Německa.
Název anglicky Dying and Death in Islam.
Autoři KLAPETEK, Martin.
Vydání První. Brno, Náboženství a tělo. od s. 143-150, 8 s. 2006.
Nakladatel Ústav religionistiky FF MU / Malvern
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-210-4115-3
Klíčová slova anglicky Islam, Dying, Death, Germany, Muslims
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Martin Klapetek, Ph.D., učo 10960. Změněno: 30. 6. 2007 16:00.
Anotace
Jedním z nejvýraznějších projevů vztahu k tělu z pohledu náboženských systémů je problematika umírání a smrti, která je doplněna otázkami přechodu na odlišný stupeň existence. Také islám se s ohledem na svůj nábožensko-dějinný vývoj zaobírá různými otázkami posledních věcí člověka, utrpením nebo rituální čistotou a s ní spojenou správnou manipulací s mrtvým tělem. Na odchod z fyzického světa je pak pohlíženo perspektivou významu Božího záměru se správným lidským životem. V neposlední řadě se také jedná o komplexně propracovanou problematiku zmrtvýchvstání během konce času. Vedle tradičních předpokladů, které vycházejících z období konsolidace islámské nauky a různých místních variant odkazujících na etický přístup spojený s hygienickými příkazy, lze i v současnosti sledovat praktický přístup k těmto otázkách. V rámci místních společenství v západní Evropě jsou vyznavači islámu nuceni tradiční náboženská pravidla vztahující se k umírání a smrti realizovat s ohledem na většinově nemuslimské prostředí.
Anotace anglicky
V němčině: Sterben, Tod und Jenseits sind fundamentale Themen der unfangreichen islamischen religiösen Literatur mit ihren unterschiedlichen Gattungen, insbesondere auch der biografischen Quellen. Palliative Care is die umfassende medizinisch-pflegerisch-spirituelle Versorgung und Begleitung von Sterbenden und ihren Angehörigen. Die vielbeschworene Interkulturalität und Interreligiosität gegenwärtigen Lebens und Sterbens wirkt sich im Rahmen palliativen Versorgung in verschiedenen Bedürfnissen von Patienten aus. Dieses Problem ist nötig in gegenwärtigem Deutschland auch aus muslimischer Sicht schauen. Die Moslems glauben, dass am Tag des Jüngsten Gerichtes Allah darüber entscheidet, wer ins Paradies bzw. in die Hölle eingeht. Moslems glauben an eine leibhaftige Auferstehung. Daher sind keine Feuerbestattungen erlaubt. Die Institution des Seelsorgers zur Sterbe- und Trauerbegleitung ist den Moslems in der Form, wie die Christen sie kennen, nicht bekannt. Nur die engsten Angehörigen und Freunde begleiten die Sterbenden. Nach Eintritt des Todes erfolgt eine rituelle, dem Koran entsprechende Waschung des Toten. In Anschluss daran erfolgt die Einbettung in weiße Tücher, da eine Bestattung im Sarg nicht üblich ist. Die Bestattung ist hauptsächlich der Männer. Der Tote wird auf die rechte Seite mit dem Gesicht nach Mekka gerichtet gelegt. Damit wird eine Verbindung zwischen den Toten und den Lebenden im Einklang mit Allah ausgedrückt. Das Grab soll schlicht und Einfach ohne Kerzen und Blumenschmuck sein. Nur eine Stele mit dem Namen des Toten und eines Koranverses wird dort aufgestellt. In Bundesrepublik Deutschland gibt es bislang keine eigenständigen islamischen Begräbnisstätten. Dies ist ein Grund, warum ein großer Teil der muslimischen Zuwanderer nach wie vor den Wunscht hegt, im Heimatland zu sterben bzw. dort bestattet zu werden.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:24