Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Vita
  • prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

    Je absolventem oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy (se zaměřením na německý jazyk) na Pedagogické fakultě MU a magisterského oboru Educational Management na University of Derby. Na Pädagogische Akademie des Bundes in Wien absolvoval roční kurz dalšího vzdělávání Lehrgang Reformpädagogik. V letech 2001-2004 studoval doktorský obor Pedagogika na PdF MU a na částečný úvazek vyučoval na základní škole. V roce 2008 absolvoval habilitační řízení a v roce 2018 řízení ke jmenování profesorem v oboru Pedagogika na PdF MU, kde vede Institut výzkumu školního vzdělávání a působí jako proděkan pro výzkum a akademické záležitosti. V letech 2009–2011 souběžně pracoval ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze, kde vedl celonárodní výzkum kurikulární reformy. V letech 2007-2014 byl vedoucím redaktorem časopisu Pedagogická orientace. V letech 2010–2016 byl členem pracovní skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantroplogii a od roku 2014 předsedou pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise (v roli editora se podílel na monografii Oborové didaktiky: bilance a perspektivy a na Rámcové koncepci přípravy učittelů pro ZŠ a SŠ). V roce 2014 se zapojil do zpracování výsledků mezinárodně srovnávacího výzkumu TALIS. V letech 2015-2017 byl členem poradního týmu ministryně školství. Odborně se zaměřuje na problematiku reforem ve vzdělávání, učitelské profesionalizace, kurikula a vyučování a učení. Metodologicky se profiluje v oblasti výzkumu založeného na analýze videozáznamu. Na PdF MU vyučuje metodologii vědecké práce, komparativní pedagogiku a didaktiku.

    Více k mým odborným aktivitám
    Plný seznam mých publikací
    Plné texty mých publikací na Research Gate
    Didactica viva: portál pro učitele
Pracoviště
  • Masarykova univerzita
    Pedagogická fakulta
    Institut výzkumu školního vzdělávání
    Poříčí 31a
    603 00 Brno
    Česká republika
Funkce
  • proděkan pro výzkum a akademické záležitosti
  • vedoucí výzkumného institutu
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2018: prof., obor pedagogika, MU
  • 2008: doc., obor pedagogika, habilitační práce Od obsahu vzdělávání k žákově znalosti: analýza procesů vyučování a učení v základní škole, PdF MU
  • 2004: Ph.D., obor pedagogika, disertační práce Znalost jako pedeutologická kategorie: obsah pedagogických znalostí studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ, PdF MU
  • 2003: M.Ed., Continuing Professional Development, diplomová práce Reflective Teacher Education, The University of Derby
  • 2001: PhDr., obor pedagogika, rigorózní práce Montessoriovský, daltonský a waldorfský učitel. Kritické analýzy výchovného vztahu a pokus o jejich srovnání, PdF MU
  • 2001: Mgr., obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ ve specializaci německý jazyk, diplomová práce Montessoriovský materiál: klíč ke světu, PdF MU
Přehled zaměstnání
  • 2015-dosud: Pedagogická fakulta MU, proděkan pro výzkum a akademické záležitosti
  • 2008-dosud: Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, vedoucí pracoviště
  • 2013-2013: Národní institut dalšího vzdělávání, vedoucí klíčové aktivity v projektu IPn
  • 2009-2011: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, vedoucí klíčové aktivity v projektu IPn
  • 2004-2007: Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, odborný asistent
  • 2001-2004: Katedra pedagogiky PdF MU, interní doktorand
  • 2000-2002: Základní škola ve Vranovicích, učitel, pracovník ve školním klubu - částečný úvazek
Pedagogická činnost
  • Přednášky a semináře v doktorském studiu: Metodologie vědecké práce, Školní pedagogika
  • Přednášky a semináře v magisterském studiu: Školní pedagogika, Obecná didaktika
Vědeckovýzkumná činnost - témata a projekty
  • Řešitel projektu GA ČR Produktivní kultura vyučování a učení (2020-2022) s PdF ZČU v Plzni
  • Spoluřešitel projektu TA ČR TL02000368 Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech a matematice (2019-2022) s PdF JU v Českých Budějovicích
  • Řešitel projektu GA 15-05122S Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změnu učiteli v období deseti let implementace reformy (2015-2017)
  • Řešitel projektu GA13-21961S Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka (2013-2015)
  • Řešitel projektu GA ČR 407/11/0262 Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání (2011-2013)
  • Řešitel projektu GA ČR 406/06/P037 Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy (2006-2008)
  • Člen týmu v projektu GA ČR 14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky (2014-2016)
  • Člen týmu v projektu LC 06046 Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (2006-2011)
Akademické stáže
  • 2019: Gastprofessur an der Universität Hildesheim (1 měsíc)
  • 2017: Visiting researcher at the University of Agder (2 měsíce)
  • 2014: Gastprofessur an Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (1 týden)
  • 2012: Gastaufenthalt am Lehrstuhl Schulpädagogik und Didaktik des Instituts für Erziehungswissenschaft an der Friedrich-Schiller Universität Jena (1 týden)
  • 2007: Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften Kiel (4 měsíce)
Universitní aktivity
  • Člen Ediční rady Masarykovy univerzity (2015-dosud)
  • Koordinátor projektů ERASMUS-SOCRATES (2002-2009)
  • Místopředseda Akademického senátu PdF MU (1998-1999)
  • Člen Akademického senátu PdF MU (1996-2000)
Mimouniverzitní aktivity
  • Člen Vědecké rady Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (2023-dosud)
  • Člen Vědecké rady Univerzity Palackého v Olomouci (2022-dosud)
  • Člen Vědecké rady Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (2019-dosud)
  • Člen Vědecké rady Univerzity Karlovy (2011-2014)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (2014-dosud)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (2011-dosud)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty UKF v Nitře (2019-2022)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (2011-2022)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Ostravské univerzity (2019-dosud)
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (2009-2018)
  • Člen poradního týmu ministryně školství (2015-2017)
  • Předseda Stále pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise (2014-2016)
  • Člen Stále pracovní skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantroplogii Akreditační komise (2010-2016)
  • Vedoucí redaktor a předseda redakční rady časopisu Pedagogicka orientace (2007-2014)
  • Člen redakce časopisu Orbis scholae (2007-dosud)
  • Člen mezinárodní redakční rady časopisu Journal of Pedagogy (2011-dosud)
  • Člen redakční rady časopisu Pedagogika (2015-2018)
  • Člen hlavního výboru České pedagogické společnosti (2007-2014)
  • Člen hlavního výboru České asociace pedagogického výzkumu (2009-2012)
  • Člen European Association for Research on Learning and Instruction (2012-dosud)
  • Člen Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (2004-2019)
  • Člen oborových rad doktorských studijních programů na Masarykově univerzitě, na Univerzitě Karlově a na Univerzitě Palackého v Olomouci
  • Zakladatel portálu Didactica viva: http://didacticaviva.ped.muni.cz
Ocenění vědeckou komunitou
  • Ocenění Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích za odborný přínos (2023)
  • Cena MUNI Scientist (2020)
  • Cena děkana PdF MU za mimořádný pulikační počin (2016)
  • Ocenění České asociace pedagogického výzkumu za mimořádný pulikační počin (2014)
  • Ocenění České asociace pedagogického výzkumu za mimořádný pulikační počin (2013)
  • Cena rektora MU pro nejlepší studenty doktorského studia (2004)
  • Vyžádaný příspěvek na veřejném slyšení Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice v Senátu Parlamentu České republiky dne 19. června 2001
Vybrané publikace
  • GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK. Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven (Political Change and Change in Educational Systems: Three Decades after the Fall of Iron Curtain). 1st ed. LIT Verlag, 2023, 270 pp. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte. ISBN 978-3-643-91656-3. info
  • JANÍK, Tomáš. Schul-, Curriculum- und Unterrichtsentwicklungen im Bildungssystem Tschechiens. 30 Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs (Changes of school, curriculum and instruction in the Czech educational system: Three decades after the fall of Iron Curtain). In Göttlicher, W.; Janík, T. GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK. Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs - Bilanzen und Perspektiven. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2023, p. 33-58. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 3. ISBN 978-3-643-91656-3. info
  • GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK. Einleitung: Schule und Bildung in den postkommunistischen Demokratien Europas dreißig Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs (Introduction: School and Education in Post-Communist Democratic Countries of Europe: Thirty Years after the Fall of the Iron Curtain). In Göttlicher W.; Janík T. GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK. Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs - Bilanzen und Perspektiven. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2023, p. 7-12. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 3. ISBN 978-3-643-91656-3. URL info
  • JANÍK, Tomáš and Eva MINAŘÍKOVÁ. School in the Czech Republic: Three decades after the fall of communism. In Marius Harring, Carsten Rohlfs, Michaela Gläser-Zikuda. Handbuch Schulpädagogik. 2nd ed. Münster: Waxmann, 2022, p. 271-281. ohne Reihe. ISBN 978-3-8252-8796-2. Available from: https://dx.doi.org/10.36198/9783838587967. URL info
  • JINJIN, Lu, Han FEIFEI and Tomáš JANÍK. Exploring social media technologies for novice EFL school teachers to collaborate and communicate: A case in the Czech Republic. Frontiers in Psychology. LAUSANNE: FRONTIERS MEDIA, 2022, vol. 13, article number 1010686, p. 1-13. ISSN 1664-1078. Available from: https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1010686. URL info
  • ŠVEC, Vlastimil, Petra BARANOVÁ, Tereza DVOŘÁKOVÁ, Lenka ĎULÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Jan EGERLE, Ivana JŮZOVÁ, Alena PAROUBKOVÁ and Valentýna VESELÁ. Podoby profesní spolupráce ve škole: případové studie (Interprofessional collaboration in school: a collection of case studies). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2022, 116 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi (sv. 49). ISBN 978-80-280-0253-4. info
  • JANÍK, Tomáš and Marcela JANÍKOVÁ. Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens (The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic). In H. Schluss, H. Holzapfel, Ch. Andersen, H. Ganser (Hg.). Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven. 1st ed. Münster / Wien: LIT Verlag, 2021, p. 113-123. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2. ISBN 978-3-643-50993-2. info
  • BUDÍNOVÁ, Irena and Tomáš JANÍK. Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study. Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education. Maribor: University of Maribor Press, 2021, vol. 14, No 2, p. 125-148. ISSN 1855-4431. Available from: https://dx.doi.org/10.18690/rei.14.2.125-148.2021. URL info
  • JANÍK, Tomáš. Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky (Everything for Education. Lessons in Pedagogy). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 125 pp. Munice, svazek č. 6. ISBN 978-80-210-9768-1. info
  • JANÍK, Miroslav, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK and Zuzana JUŘÍKOVÁ. On the Language of Student Teachers’ Professional Vision: How Do Pre-Service EFL Teachers Comment on Classroom Videos of Pupil Engagement? Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2021, vol. 15, No 3, p. 43-60. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2022.14. URL info
  • HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ and Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, vol. 55, No 2, p. 275- 291. ISSN 0141-8211. Available from: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Štefan PORUBSKÝ, Magdolna CHRAPPÁN, Kinga KUSZAK, Eliška WALTEROVÁ, Rita BENCZE, Katarzyna SADOWSKA, Natalia KLYSZ-SOKALSKA, Agnieszka BOJARCZUK-TÜNCER, Karolína DUNDÁLKOVÁ, Jan TUPÝ, Beata KOSOVÁ and Petra FRIDRICHOVÁ. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after the fall of communism. Münster: Waxmann, 2020, 162 pp. ISBN 978-3-8309-4162-0. info
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Darina JIROTKOVÁ. The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom. SAGE open. 2020, vol. 10, No 3, p. 1-12. ISSN 2158-2440. Available from: https://dx.doi.org/10.1177/2158244020950380. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR and Marcela JANÍKOVÁ. Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms. Journal of Curriculum Studies. Oxon, England: Routledge Journals, 2019, vol. 51, No 2, p. 185-201. ISSN 0022-0272. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/00220272.2018.1552719. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Inger Marie DALEHEFTE and Stefan ZEHETMEIER, ET AL. Supporting Teachers: Improving Instruction - Examples of Research-based Teacher Education (Supporting Teachers: Improving Instruction - Examples of Research-based Teacher Educatio). Münster: Waxmann, 2019, 186 pp. ISBN 978-3-8309-4029-6. info

2023/12/22


Životopis: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (učo 17210), verze: čeština(1), změněno: 22. 12. 2023 20:50, T. Janík

Another Variant: English(1)