Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Curriculum vitae

Name, first names, scientific degrees
  • Marečková, Pavla, Mgr. Ph.D.
Department/Faculty/University
  • Department of German Language and Literature, Faculty of Education, Masaryk University
Function, current position
  • Assistant Professor
Education and academic qualifications
  • Doctoral degree studies: Methodology of Second Language Learning and Teaching (German), Thesis: The Function of Emotions for Creative Writing in Second Language Teaching, (Faculty of Education, MU Brno), 2003-2008, Ph.D. in October 2008
  • Master’s degree studies: Methodology of Learning and Teaching at Primary Schools, Methodology of Learning and Teaching German at Secondary Schools (Faculty of Education, MU Brno), 2002-2007
Professional experience
  • Assistant Professor at the Department of German Language and Literature (Faculty of Education, MU); since 2008
  • Assistant at the Department of German Language and Literature (Faculty of Education, MU), teaching activities and co-operation on departmental research projects, 2006-2008
  • Tutor for Learning Strategies at the “Österreich Institut” (Language School, Brno), 2006-2007
  • Lecturer of German at the Department of German Language and Literature (Faculty of Education, MU), 2003-2006
  • Lecturer of German at the “Österreich Institut” (Language School, Brno), since 2005, currently examiner of the international language exams “Österreichisches Sprachdiplom”
  • Lecturer of German at Elementary School for Pupils with Specific Needs, March-June 2002
Teaching activities
  • Teaching Creative Writing, German for Professional Purposes, Business German, Methodology of Learning and Teaching a Second Language, etc.
Research activities
  • Second language learning and teaching, assessment of second language writing, creative writing
  • Collaboration on university research projects (“Education of Pupils with Special Needs”, 2008-2013), departmental research projects and own surveys (e.g. “Teaching a Second Language in In-company Courses”, 2009)
  • Co-operating on the organisation of international research conferences
Internship and stays for the purpose of study or work
  • 2006/01/12 – 2006/03/12: California State University San Bernardino, San Bernardino, Freemover, USA
  • 2001/12/01 – 2002/02/28: University of Regensburg, Regensburg, DAAD Scholarships, DEU
  • 1999/09/01 – 2000/02/28: University of Teacher Education Graz, Graz, LLP Erasmus, AUT
Most significant professional accomplishments
  • Dean’s prize for outstanding creative work, 2008
Major publications
  • MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Nové pojetí mediace v Dodatku k SERRJ ((Not) Lost in Translation: A New Concept of Mediation in the CEFR-Companion Volume). Cizí jazyky. Praha: Univerzita Karlova, 2021, vol. 64, No 3, p. 3-16. ISSN 1210-0811. URL info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Mediační úlohy v cizojazyčné výuce a jejich příprava ((Not) Lost in Translation: Mediation Tasks in Foreign Language Teaching and their Preparation). Cizí jazyky. Praha: Univerzita Karlova, 2021, vol. 64, No 5, p. 3-16. ISSN 1210-0811. URL info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků ((Not) Lost in Translation: Mediation as a New Competence in Foreign Language Teaching). Cizí jazyky. Praha: Univerzita Karlova, 2019, vol. 63, No 3, p. 3-13. ISSN 1210-0811. URL info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. Deutschunterricht in Firmenkursen II. Ergebnisse der Umfrage vom Sommer 2009 (German language course in companies II. Research results from summer 2009). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2010, 3/1, 30.06.2010, p. 55-68, 13 pp. ISSN 1803-4411. info
  • MAREČKOVÁ, Pavla and Pavel FURCH. Výuka němčiny ve firemních kurzech I. Výsledky dotazníkového šetření z období jaro/léto 2009 (German language course in companies I. Research results from spring/summer 2009). In Bulletin IVŠV 2010. 1/2010. Brno, 2010, p. 7-12. ISBN 978-80-210-5378-6. info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. Koncentrační a relaxační cvičení ve výuce cizího jazyka u žáků s SPU (Concentration and relaxation exercises in teaching foreign language to students with SLD). In Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 10 pp. ISBN 978-80-7315-199-7. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Využití prvků dramatické výchovy při práci s cizojazyčným textem u žáků s SPU (Using of drama by textwork in foreign language teaching). In Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP. 2009. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Bewegungselemente im Deutschunterricht bei SchülerInnen mit Lernstörungen (Physical movement in German language teaching in learners with SLD). In Dramatická výchova v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. Drama techniques in foreign language teaching to learners with SLD. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 11-23. Pd-52/09-02/58. ISBN 978-80-210-5074-7. info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. Deutschunterricht in Firmenkursen I. Ergebnisse einer Umfrage vom Sommer 2009 (German language course in companies I. Research results from summer 2009). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009, 2/2, 19.12.2009, p. 48-64. ISSN 1803-4411. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Využití prvků dramatické výchovy při práci s textem u žáků s SPU (Using elements of drama in education for reading comprehension with pupils with learning disabilities). In Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 3 pp. ISBN 978-80-210-4849-2. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Pohybový prvek ve výuce německého jazyka u žáků s SPU (Physical movement in German language teaching in learners with SLD). In Dramatická výchova v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. 2009. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Kreatives Schreiben im Deutschunterricht bei lernschwachen Schülern. (Creative writing in foreign language teaching in learners with SLD). R. Grenarová, M. Vítková (eds.). In Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU / Communicative approach in foreign language teaching in learners with SLD. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, p. 19-24. ISBN 978-80-210-4782-2. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Fertigkeit Schreiben im Fremdsprachenunterricht bei lernschwachen Schülern (Writing skills in foreign language teaching in learners with SLD). 2008. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Výsledky z výzkumu kreativního psaní u žáků se specifickými poruchami učení (Results from the research of creative writing in foreign language teaching in learners with SLD). 2008. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Aktivity TPR v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. 2008. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Die Rolle von Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht (The Function of Emotions for Creative Writing in Foreign Language Teaching). In Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung. Beispiele aus dem Bereich des Deutschen als Fremdsprache in Tschechien. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 10-21. ISBN 978-80-210-4764-8. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Realizace výzkumného šetření v rámci disertační práce doktorandky Pavly Benešové (Realization of the dissertation research of the postgraduate student Pavla Benešová). 2008. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Erforschung der Rolle der Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht (Analysis of the effect of emotions within creative writing in foreign language). In Forschung im Doktorstudium am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, p. 22-27. ISBN 978-80-210-4469-2. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Tvůrčí psaní ve výuce německého jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Komenský. Brno: PdF MU v Brně, 2007, vol. 132, No 2, p. 13-16. ISSN 0323-0449. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Kreatives und emotionsgefärbtes Schreiben online - Ein Forschungsprojekt (Creative and Emotional Writing online - research project). In Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, p. 15-20. ISBN 978-80-210-4501-9. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Herbstbilder der Stadt Brünn - projekt kreativního psaní pro posílení autonomního učení (Herbstbilder der Stadt Brünn - project of creative writing supporting self-regulated learning). In Autonomie a cizojazyčná výuka. Autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 203-211. ISBN 80-210-4164-1. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Emotionalität beim Schreiben in der Fremdsprache (Emotionality within Writing in Foreign Language). In Brünner Hefte für Germanistik. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 27-30. ISBN 80-210-3882-9. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Emotionale Aspekte im Fremdsprachenunterricht - am Beispiel des kreativen Schreibens. In Jazyk a komunikácia. Príprava učiteľa cudzích jazykov v 21. storočí. 1st ed. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislavě, 2005, p. 155-158. ISBN 80-89113-22-2. info
  • BENEŠOVÁ, Pavla. Emotionen sind unsere Energie (Emotions Are Our Energy). In Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, p. 10-15. ISBN 80-210-3517-X. info

2012/09/09


Curriculum vitae: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (učo 15352), version: English(1), last update: 2012/09/09 21:55, P. Marečková

Another Variant: Czech(6)