Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • Doc.PaedDr. Hana Horká, CSc.
Pracoviště
  • Katedra pedagogiky PdF MU Brno, Poříčí 31
Funkce na pracovišti
  • Docentka
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2003: Doc. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století
  • 1991: CSc. "Učitel a ekologická výchova"
  • 1986: rozšiřující studium pedagogiky FF MU
  • 1982: PaedDr. - státní rigorózní zkouška
  • 1971: promoce - učitelství VVP, obor biologie-chemie
Přehled zaměstnání
  • 1983-dosud: PdF MU Brno
  • 1971-1982: ZŠ Pozořice
Pedagogická činnost
  • Úvod do pedagogiky a psychologie
  • Školní pedagogika
  • Základy environmentální edukace
  • Praktikum ekologické výchovy
  • Soudobé otázky teorie výchovy
  • Globální a evironmentální výchova
Vědeckovýzkumná činnost
  • Grantový projekt "Nové přístupy k diagnostice pedagogických dovedností a intervenční zásahy do jejich struktury" - spoluřešitelka, 1996-1999
  • Projekt "Fakultní cvičný učitel jako nový element v praktické přípravě studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ" - spoluřešitelka, 1998
  • Program MŠMT ČR Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit, P/ 21 (2000-01), resp. 52/2002, projekt Systém odborné spolupráce PdF s fakultními cvičnými učiteli v praktické přípravě studentů učitelství 1. stupně ZŠ, řešitelka, 2000-2002
  • projekt Standardy k výchovné způsobilosti absolventa studia učitelství, PdF MU Brno, spoluřešitelka, 2000
  • Podpora práce učitelů - dílčí úkol Zdokonalování přípravného vzdělávání učitelů, PdF UK Praha, spoluřešitelka, 2000-2001
  • Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002, projekt Kurz ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání - Ekologické a environmentální minimum pro studenty oboru učitelství, 2002, řešitelka
  • Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002, projekt Bakalářský studijní program pro přípravu učitelek MŠ (přípravný projekt), 2002, řešitelka
  • Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002. MU Brno. Praktikum k výchovným kompetencím edukátora, spoluřešitelka
  • Projekt č. 34: Systém odborné spolupráce Pedagogické fakulty s fakultními cvičnými učiteli v praktické přípravě studentů učitelství 1. stupně ZŠ. Transformační a rozvojové programy: Program na podporu a rozvoj činnosti veřejné VŠ - podpora a rozvoj nových přístupů ve vzdělávací činnosti (pokračující projekt)(2001-2004) Projekt č. 79 MŠMT ČR, Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit č. 17/ 2003, projekt Kurz ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání, řešitelka. GA ČR 406/03/1349: Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole. Řešení grantového projektu bylo započato v roce 2003 a konečné výstupy jsou naplánovány na závěr roku 2005. Rozvojový projekt MŠMT č. 191: Strukturovaná a modulární skladba studijních programů podporující integraci studia na MU v Brně. Koncepce studijního oboru učitelství pro MŠ.(2004-) Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit, č. ???, Doc. PaedDr. H. Horká, CSc., PhDr. H. Filová, Ph.D., Mgr. J. Havel, projekt Bakalářský studijní program pro přípravu učitelek MŠ (přípravný projekt), řešitelka. (2004) 2003-2005: GA ČR 406/03/1349 Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole
  • 2005-7: Spoluřešitelka GAČR č. 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy
  • 2005-2011: Výzkumný záměr ŠKOLA A ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ, MSM0021622421
  • MUNI/A/0883/2011 Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky(SKOLA 2012)
  • MUNI/A/0714/2012 Učitel v teorii a praxi)
  • Výzkum školního vzdělávání: vývoj-stav-výhledy (MUNI/B/0800/2012)
  • Příklady dobré praxe – environmentální vzdělávání budoucích pedagogů (44/2015)
  • Znalostní báze učitelství a její reflexe (MUNI/A/0926/2013)1/2014 - 12/2014
  • Tvorba nových předmětů pro studenty programu Erasmus (MUNI/FR/0189/2014)
  • Determinanty účinnosti učitelských praxí Kód projektu: MUNI/A/1317/2014 Období řešení: 1/2015 - 12/2015
  • Výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF - MUNI/A/1276/2016 - 1/2017 - 12/2017
Universitní aktivity
  • od 1997 - vedoucí oddělení učitelství 1. st. ZŠ
  • od 2009 do 2015 - vedoucí katedry primární pedagogiky
  • 1996-2001 - členka pedagogické komise pro obor učitelství 1. st. ZŠ
  • od 2002 - členka oborové rady pro studium učitelství 1. st. ZŠ
  • od 2010 - členka oborové rady doktorského studia pro obor Pedagogika na PdF MU
  • od 2016 - členka oborové rady doktorského studia pro obor Didaktika geografie na PdF MU
Mimouniversitní aktivity
  • 1997 - 2000 : Ludwig Boltzmann Institut für Schulentwicklung und International - Vergleichende Schulforschung, Gabriele Khan- Svik, Elisabeth Persy, Tamara Katschnig, projekt Přeměny učitelské přípravy (srovnávací analýza kurikula pedagogických disciplín oboru učitelství 1. st. ZŠ )
  • 1998-1999: UNDP (Program OSN pro rozvoj), projekt K udržitelnému rozvoji České republiky - vytváření podmínek, koncepce ekologické přípravy budoucích učitelů
  • 1999-dosud: KEGA (Komisia edukačná grantová) SR, Bratislava, Didaktické aspekty environmentálnej výchovy
  • 2000 -2001 Fond vzdělávací politiky MŠMT, projekt Analýza environmentálního vzdělávání a výchovy na fakultách připravujících učitele
  • 2000-2001 PdF UK Praha, projekt Ekologické vzdělávání jako součást všeobecné přípravy učitelů
  • od 2001: Education for global citizenship international research project (Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto)
  • od 2009-11: členka vědecké rady na PdF UK Bratislava
  • od 2016: hodnotitelka Národního akreditačního úřadu pro VŠ
Ocenění vědeckou komunitou
  • 2000 - 2005: členka podoborové komise 406 GA ČR- psychologie, pedagogika
  • od 1999 - dosud: členka redakční rady časopisu Komenský
  • 30.8.-31.8.2000: členka přípravného výboru Sjezdu učitelů
  • 2008 - 2014: členka redakční rady časopisu Envigogika
  • 2009 - 2014: členka společnosti SOPHE (Society for Public Health Education)
  • 2009 - 2014: členka ATEE (Association for Teacher Education in Europe)
  • 2016 - bronzová medaile: Masarykova univerzita.
Vybrané publikace
  • HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů (Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures). Marginalia Historica. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, vol. 10, No 1, p. 65-91. ISSN 1804-5367. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁ. Autonomní a heteronomní hodnocení profesních kompetencí v dialogu mezi provázejícím učitelem a studentem (Autonomous and heteronomous assessment of professional competences in a dialogue between the mentor teacher and the student). In XXVI. ročník konference České asociace pedagogického výzkumu Transdisciplinarita v pedagogických vědách. 2018. info
  • RODOVÁ, Veronika, Hana HORKÁ and Kateřina LOJDOVÁ. Rozhovor s Vladimírou Spilkovou o školské reformě a o podobách současné školy (Interview with Vladimíra Spilková about the school reform and contemporary school). Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 143, No 1, p. 5-12. ISSN 0323-0449. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁ. Autonomní a heteronomní hodnocení profesních kompetencí v dialogu mezi provázejícím učitelem a studentem (Autonomous and heteronomous assessment of professional competences in a dialogue between the mentor teacher and the student). 2018. ISBN 978-80-7454-755-3. info
  • HORKÁ, Hana and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. The Development of Professional Skills in Teaching Practice: the Views of Student Teachers and Mentor Teachers. In 18th Biennial Conference on Teachers and Teaching, ISATT 2017, Salamanca. 2017. info
  • HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Osobnosti Francouzské revoluce, živé obrazy jako cesta k dialogickému vyučování (Personalities of the French Revolution, living images as a way to Dialogic Teaching). Komenský. Masarykova univerzita, 2017, vol. 142, No 2, p. 32-39. ISSN 0323-0449. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Hana HORKÁ. Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí (Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2016, vol. 26, No 2, p. 272-298. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272. info
  • HORKÁ, Hana, Jana KRATOCHVÍLOVÁ and Veronika RODOVÁ. Rozvíjení didaktických dovedností v učitelském vzdělávání (Developing didactic skills in teacher training). In Petr Hlaďo. Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016. 1. vyd. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016, p. 124-137. ISBN 978-80-7509-426-1. URL info
  • HORKÁ, Hana and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Faculty Teacher Trainer as a Facilitator of Professional Development. In SGEM. 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research. Sofia: STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,, 2015, p. 439-446. ISBN 978-619-7105-45-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5593/sgemsocial2015/B12/S3.057. URL info
  • HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. The way of life of prehistoric people of environmental understanding of pupils of fourth grade primary school (the theoretical and empirical reflection of the educational programme). Przegląd Pedagogiczny. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Pedagogiki, 2015, vol. 2015, No 1, p. 30-40. ISSN 1897-6557. URL info
  • HORKÁ, Hana and Petra VYSTRČILOVÁ. Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky (The influence of teacher’s subjective theories on the quality of education). In Lenka Danielová, Josef Schmied. Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Křtiny: Mendelova univerzita v Brně, 2015, p. 225-236. ISBN 978-80-7509-287-8. info
  • HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Učitel jako iniciátor rozvoje prožitku, zkušenosti a tvořivosti v mateřské škole (The teacher as an initiator of development of experiential and creativity-based learning in pre-school education). In Adriana Wiegerová a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. první. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, p. 58-73. 10 publikace ve vědecké edici Pedagogika. ISBN 978-80-7454-555-9. info
  • HORKÁ, Hana. Education to overcoming violated reciprocity between man and nature. In SGEM. 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research. Sofia: STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,, 2015, p. 333-338. ISBN 978-619-7105-45-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2015/B12/S3.043. URL info
  • HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Nová kultura vyučování a učení v primární škole na příkladech. (The new Culture of Teaching and Learning at Primary School in Examples). Online. In Porubský, Š., Lynch, Z. (eds.). Kurikulárna reforma a perspektívy základnej školy. 1st ed. Banská Bystrica: Banská Bystrica: PF UMB, 2015, p. 22-40. ISBN 978-80-557-1024-2. info
  • SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ, Hana HORKÁ, Petra KOVALOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Vysokoškolský učitel - pozicia medzi vyučováním a výskumom (University professor - possition betwen teaching and research). 1st ed. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014, 70 pp. Pedagogika, svazek 1. ISBN 978-80-7454-408-8. info
  • HORKÁ, Hana. Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou (Education to overcoming violated reciprocity between man and nature). In Danielová, L.; Horáčková, M.; Skalická, I.; Vyleťal, P. (eds.). Celoživotní učení v podmínkách středních a vysokých škol. první. Brno: Mendelova univerzita, 2013, p. 41-46. ISBN 978-80-7375-918-6. info
  • HORKÁ, Hana and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Otázky školního hodnocení v přípravném vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy (Issues of school evaluation in the initial training of primary teachers). In Jana Kratochvílová, Jiří Havel (eds.). Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání - aktuální otázky, perspektivy a výzvy. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 137-144. ISBN 978-80-210-5876-7. info
  • HORKÁ, Hana. Environmental education in undergraduate teacher training as an instrument of civic and professional competencies development. In Formirane na graždanina i profesionalista v uslovijata na universitetskoto obrazovanie. první. Sofia: CU "Sv. KLiment Ochridski" - Fakultet pedagogika, 2012, p. 55-59. ISBN 978-954-490-336-7. info
  • SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ and Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy (The educational science context of knowledge in school curriculum). 1st ed. Bratislava: OZ V4, 2012, 78 pp. pedagogické monografie. ISBN 978-80-89443-12-3. info
  • HORKÁ, Hana. Poznávací strategie pro utváření vztahu dětí k přírodě (Cognitive Strategies in the Formation of Children's Relationship to Nature). In Gasiorek, K.; Paśko, I. Poznawanie świata w edukacji dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, p. 133-138. ISBN 978-83-7271-756-6. info
  • HORKÁ, Hana. Příroda ve školní výuce (The Environment in School Teaching). In Šmajs, J. (ed.) Aby Země nebyla jen hrobem. Literatura, kultura, příroda. první. Praha: Obec spisovatelů, 2011, p. 175-183. ISBN 978-80-904218-8-2. info
  • HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání (The Value Dimension of Teacher Education). In Sirotová, M. Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II. prvé. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, p. 9-14. ISBN 978-80-8105-224-8. info
  • HORKÁ, Hana and Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice (The Study to the Pre-primary Pedagogy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 9788021054677. info
  • HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. Human Health and Road Transport. In Řehulka, Evžen (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Initiatives for Educational Areas. 1st ed. Brno: Masarykova Universita, 2011, p. 213-222. ISBN 978-80-210-5524-7. info
  • HORKÁ, Hana. Zdraví jako motivační faktor environmentální výchovy (Health as a Motivational Factor in Environmental Education). 2011. info
  • HORKÁ, Hana. Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ) (The Development of Eco-pedagogical Competency of Teachers Primary School). In Oldřich Šimoník (ed.). Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání:kooperace, participace, konsekvence. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta., 2011, p. 56- 64. ISBN 978-80-210-5561-2. info
  • HORKÁ, Hana. Primární edukace v environmentálních souvislostech (Primary Education with regard to Environmental Issues). In Doušková, A.; Porubský, Š.; Huľová, Z. Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra. Banská Bystrica: Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB, 2011, p. 300-305. ISBN 978-80-557-0116-5. info
  • HAVEL, Jiří and Hana HORKÁ. Prohlubování integrace pedagogických a psychologických disciplín s oborovými didaktikami v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ na PdF MU (Deepening Integration of Pedagogical and Psychological Disciplines and Professional Didactics of Pre-service Primary School Teacher Education at the Faculty of Education, Masaryk University). In Pregraduální příprava učitelů primární a preprimární školy v kontextu kurikulární reformy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, p. 155-159. Odborná publikace; čz 2011/229. ISBN 978-80-244-2775-1. info
  • HORKÁ, Hana. Osvojování kompetencí pro realizaci environmentální výchovy v přípravném učitelském vzdělávání (Developing the Competence to Implement Environmental Education in the Undergraduate Teacher Training). In O. Šimoník (ed.). Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 2. díl. 1st ed. Brno: MU, 2011, p. 70-77. ISBN 978-80-210-5710-4. info
  • HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION. In Řehulka, Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. 1st ed. Brno: Masaryk University, 2011, p. 55-66. ISBN 978-80-210-5721-0. info
  • HORKÁ, Hana. Health Education in the Environmental Context. In Řehulka, E; Sollárová E. (ed.) Health Education: Czech-Slovak Experience. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 7- 20. ISBN 978-80-210-5723-4. info
  • HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. Význam kvalitativních metod v pilotní studii kvantitativního výzkumu (The significance of qualitative methods in a pilot study of quantitative research). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 68-72. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-13. Fulltext info
  • HORKÁ, Hana. Axiologická reflexe přípravného vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy (Axiological reflection of primary school teacher training). In Burkovičová, R. (ed.) Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. První. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2010, p. 774-780. ISBN 978-80-7368-771-7. info
  • HORKÁ, Hana. Environmental Education as an Instrument for Health Promotion. In Szerlag, A. (Ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. První. Krakow: Oficina Wydawnicza "Impuls", 2010, p. 83-92. ISBN 978-83-7587-418-1. info
  • HORKÁ, Hana. Axiologická dimenze profesních kompetencí učitele (Axiological dimension of teachers professional competences). In Šimoník, O. (Ed.) Pedagogické kompetence v přípravě studentů na učitelskou profesi. První. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2010, p. 39-44. ISBN 978-80-210-5246-8. info
  • HORKÁ, Hana. Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání (Inclusion in the nature as an inspiration for primary education). In Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. 1st ed. Brno: Paido, 2010, p. 56-62. ISBN 978-80-7315-199-7. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ and Jiří HAVEL. Učitelství pro 1. stupeň základní školy (The Primary School Teaching). In Spilková, V; Hejlová, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: PdF UK, 2010, p. 113-130. ISBN 978-80-7290-486-0. info
  • HORKÁ, Hana, Jiří HAVEL, Zora SYSLOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Učitelství pro mateřské školy (The Kindergarten Teaching). In Spilková, V; Hejlová, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: PdF UK, 2010, p. 131-139. ISBN 978-80-7290-486-0. info
  • HORKÁ, Hana. Přípravné environmentální vzdělávání učitelů v kontextu proměny kurikula základního vzdělávání (Environmental Teacher Training in the Context of Primary Curriculum Transformation). In Wiegerová, A.(ed) Premeny univerzitného vzdelávania. 1st ed. Bratislava: OZ V4 a PdF UK, 2010, p. 138-145. ISBN 978-80-89443-02-4. info
  • HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. Active Leisure for Health in Context of Environmental Care. In Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Health Education: International Experiences. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 275-290. ISBN 978-80-210-5398-4. info
  • HORKÁ, Hana. Přínos reflexe pedagogických činností a výsledků pro profesní rozvoj studentů učitelství pro primární školu (o vzájemných vztazích teorie a praxe). (Reflection of educational activities and results for the professional development of teacher students (about the relations of theory and practice).). In László, K. et al. Prostriedky rozvíjania sposobilostí učitel´a. 1st ed. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici. Občianské združenie Pedagog., 2010, p. 124-139. ISBN 978-80-557-0107-3. info
  • HORKÁ, Hana. Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech. (Environment protection as an attribute of humanity in educational context). In Hábl.,J.; Doležalová, J. Humanizace ve výchově a vzdělávání. 1st ed. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2010, p. 49-57, 8 pp. ISBN 978-80-7435-068-9. info
  • HORKÁ, Hana and Hana FILOVÁ. Daří se nám zkvalitňovat pregraduální přípravu učitelů 1. stupně základní školy na Pedagogické fakultě MU? (DO WE EXPERIENCE QUALITY INCREASE IN TEACHER TRAINING FOR PRIMARY SCHOOLS AT FACULTY OF EDUCATION MASARYK UNIVERSITY?). In Za kvalitou vzdělávání učitelů primární a preprimární pedagogiky. první. Olomouc: Votobia Olomouc, 2009, p. 68-74. ISBN 978-80-7220-315-4. info
  • HORKÁ, Hana. Environmentální přístup k přípravnému vzdělávání učitelů (The Environmental Approach in the Teacher Training). In Vývoj, proměny a možnosti primárního vzdělávání. první. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2009, p. 12-19. ISBN 978-80-7041-707-2. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky (Studies on school education). Brno: MU, 2009, 180 pp. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • HORKÁ, Hana and Evžen ŘEHULKA. Quality of life, health and environment from educational point odf view. In Valeologija:sučasnij stan, naprjamki ta perspektivi rozvitky. první. Charkov: Univerzita V. N. Karazinova, Charkov, 2009, p. 115-124. ISBN 978-966-623-573-5. info
  • HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost (Axiological dimension in education and ecological responsibility). In Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. první. Brno: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, p. 190-195. ISBN 978-80-7318-904-4. info
  • HORKÁ, Hana. Starost a péče o celek, globální výchova (The concern and care for whole, Global Education). In Vědění a participace, Dlouhá, J. (ed.). první. Praha: Karolinum, 2009, p. 156-166. ISBN 978-80-246-1656-8. info
  • HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. Perception of Health in the context of Environmental issues among students of the Faculty of Education Masaryk University (PERCEPTION OF HEALTH IN THE CONTEXT OF ENVIRONMENTAL ISSUES AMONG STUDENTS OF THE FACULTY OF EDUCATION MASARYK). In Řehulka et al. School and Health 21 - Topical issues in Health Education. první. Brno: Masarykova Univerzita Brno, 2009, p. 33-50. ISBN 978-80-210-4930-7. info
  • ŘEHULKA, Evžen, Hana HORKÁ and Zdeněk HROMÁDKA. Health Care and the Environment from the Viewpoint of Primary School Pupils. In Social and Health Aspects of Health Education. první. Brno: MSD,s.r.o., Brno, 2008, p. 21-33, 14 pp. ISBN 978-80-7392-043-2. info
  • HORKÁ, Hana. Reflexe pedagogických činností a výsledků jako hodnota profesního seberozvoje (Reflection of educational activities and results as a value in professional self-development). In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 95-98. ISBN 978-80-210-4595-8. info
  • HORKÁ, Hana, Stanislav STŘELEC and Jarmila SVOBODOVÁ. The selected chapters of theory and methodology of education. (The selected chapters of theory and methodology of education). In Pregraduate Teacher Training 2. první. Brno: PdF MU, 2008, p. 29-71., 43 pp. nebylo přiděleno. ISBN 978-80-7392-058-6. info
  • HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání (Value dimension teachers training). In Učitel a žák v současné škole. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 94-104. ISBN 978-80-210-4752-5. info
  • HORKÁ, Hana. The way students and teachers reason about environmental issues in the context of health support. In ŘEHULKA, Evžen. School and health 21/2. 1st ed. Brno: PAIDO, 2007, p. 539 - 548. ISBN 978-80-7315-138-6. info
  • HORKÁ, Hana. Environmental aspects of healts education. In ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2006, p. 711-728. ISBN 978-80-7315-119-5. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století (Ecological dimension of education in the school of 21th century). Brno: PdF MU, 2005, 158 pp. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Environmentální přístup ke vzdělávání na základní škole (Environmental approach to eduaction in school). In Orientace české základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 83-94. ISBN 80-210-3870-5. info
  • HORKÁ, Hana. ENVIRONMENTÁLNÍ ASPEKTY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ (Environmental aspects of health education). In ŠKOLA A ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ 1. Brno: Paido, 2005, p. 414-426. ISBN 80-7315-119-7. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů (Environmental education (EE) as the determining dimension for sustainable development.). In Co znamená udržitelnost pro univerzity? COŽP Praha: Univerzita Karlova Praha, 2005, p. 80-89. ISBN 80-239-6560-3. URL info
  • HORKÁ, Hana. Koncepční polarity a komplementarity v ekologické výchově. (Conceptual polarity and complementarity in environmental education.). In Sborník príspevkov Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní VIII. Kvalita života jako multidisciplinárny problém, jej odraz v projektovaní obsahu výchovy a vzdelávania v materských a základných školách. první. Bratislava: Pedagogická fakulta UK a Obianské združenie Výchova-VedaVzdelávanie-Výzkum., 2004, p. 66-69. ISBN 80-969146-0-X. info
  • HORKÁ, Hana and Michaela BUBELÍNIOVÁ. Environmentální problematika v řeči učitelů a studentů učitelství. (ENVIRONMENTAL TOPICS DISCUSSED BY THE TEACHERS). In Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí scénáře v Evropě. prvni. Ostrava: PdF OU, 2004, p. 66-76, 12 pp. ISBN 80-7042-376-5. info
  • HORKÁ, Hana. Standard pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů (Standards in teacher training for environmental education). první. Praha: Univerzita Karlova, 2003, 7 pp. svazek č. 8. ISBN 80-7290-123-0. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova jako určující dimenze výchovy pro udržitelný rozvoj (Environmental Education - the dimension of Education towards the permanent and sustainable development). In Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. Bratislava: UK Bratislava, 2002, p. 5-17. ISBN 80-88868-77-7. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova v procesu globalizace (Education in the process of globalisation.). In Proměny školy, učitele a žáka na přelomu tisíciletí. Protokol ze sjezdu učitelů v Brně. 30.-31. srpna 2000). první. Brno: Konvoj, 2001, p. 120-124. ISBN 80-7302-016-5. info
  • HORKÁ, Hana. Szkola idealna - zmiana sposobu myślenia o ekologii. Slupsk: Wyzsza szkola pedagogiczna, 2000, 20 pp. ISBN 83-87006-14-9. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century.). 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 pp. ISBN 80-85931-85-0. info
  • HORKÁ, Hana. Včitel i globalne vichovannja. In Psichologija. 1st ed. Kiiv, 2000, p. 173-176. ISBN 966-7584-54-2. info

2017/11/07


Životopis: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (učo 2749), verze: čeština(1), změněno: 7. 11. 2017 23:42, H. Horká