Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19  ... 157 »
1. 11.
2022

Nové funkce agendy Rozpisy

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil úpravy aplikace Rozpisy, která slouží pro vypisování témat závěrečných prací. Tyto tzv. nepředmětové rozpisy zakládají a upravují oprávněné osoby, např. pracovníci studijní oddělení. Témata mohou zakládat pracovníci vybraných pracovišť, doktorandi, anebo členové zvolených skupin osob. Případně je mohou vkládat i sami studenti, pokud je tato možnost při založení rozpisu povolena. Při zakládání rozpisu se stanovuje také harmonogram činností, který určuje posloupnost požadovaných akcí, např. vkládání či editace tématu studentem/vedoucím, přihlašování k tématům apod.

Nově byly do aplikace přidány další role v harmonogramu činností pro potvrzení témat k obhajobě (ve smyslu podepsání zadání). Mění se i počet osob, které mohou potvrzovat. Do této chvíle mohly potvrzovat témata 3 osoby, nově může být zahrnuta další osoba, která bude součástí potvrzovacího procesu.

Po potvrzení studentem a vedoucím tématu může kromě správce rozpisu nově potvrzovat téma garant programu či oboru nebo pedagogický zástupce. V dalším kroku může potvrzovat vedoucí garančního pracoviště, vedoucí katedry nebo děkan. Konkrétní roli je možné vybírat z roletky v harmonogramu činností. V případě pedagogického zástupce se osoba potvrzující téma v rozpisu nadefinuje vložením uča. Výhodou tohoto nastavení je, že téma bude potvrzeno konkrétními osobami a zamezí se potvrzení tématu osobami, které nemají být součástí procesu a potvrzení vložily omylem. Nově také přibyla informativní hláška, která uživatele upozorní na chybějící povinné údaje, které musí téma obsahovat, aby bylo možné jej potvrdit. Po najetí kurzoru myši na dané hlášení se zobrazí, která povinná položka musí být doplněna.

Nové role také reflektuje filtr témat “k potvrzení”. O tom, že na osobu přišla řada s potvrzením, se může dozvědět pomocí automatického e-mailu, jehož odeslání je možné zapnout v harmonogramu činností. Po upozornění e-mailem, který obsahuje odkaz přímo do rozpisu, je uživatel naveden pouze na ta témata, která čekají na jeho potvrzení.

Obr. 1: Nastavení potvrzování v harmonogramu činností.

Obr. 2: Stav potvrzování ze strany pedagogického zástupce.

Aplikace je dostupná pověřeným osobám v autentizované části Informačního systému → Studium → Rozpisy témat.

O změnách v agendě Rozpisy jsme informovali také v novince Nová podoba převodu témat z Rozpisů studentů.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1. 11.
2022

Ohlédnutí za 12. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning

Na počátku září se konal již 12. ročník Open space konference o e-learningu, tentokrát ve svém obvyklém prezenčním formátu.

Po dvouletém pandemickém období se nyní výuka postupně vrací do svých původních, prezenčních kolejí, přesto však vyučující potřebují být připraveni na možnost rychlého přechodu do online podoby nebo se vyrovnávat se zvýšeným počtem absencí, způsobených třeba nařízenou karanténou studentů. Zároveň s tím období online výuky vedlo k rozvoji využívání online nástrojů a aktivit, jejichž užitečnost přetrvává i během prezenční výuky jako její podpora či rozšíření. Letošní ústřední téma konference bylo tedy „Učíme prezenčně?“ a zářijové, sluncem prozářené počasí, jako by tu otázku zodpovědělo samo.

První blok zahájil příspěvek věnovaný tomu, jak studentům usnadnit přístup k učivu faktograficky zaměřeného kurzu a zprostředkovat jim nástroje k orientaci v jeho neustále se rozšiřujícím obsahu. Na to navázal příspěvek, který se zabýval vzájemným hodnocení videí provedených cviků. Nedílnou součástí této výukové aktivity je i samotný proces přípravy a tvorby videa, shlédnutí prací kolegů a nutnost reflektovat jednotlivé aspekty úkolu ve svém hodnocení. Závěrečný příspěvek prvního bloku se pak týkal velmi aktuálního tématu popularizace odborných témat směrem k veřejnosti, kdy natočená videa slouží jednak jako důležitá pomůcka pro studenty, ale zároveň pomáhají šířit relativně úzce zaměřené znalosti.

Obr. 1: Představení aplikace KvIS.

V druhém bloku zase zazněl příspěvek, který se zabýval instruktážními videi pro studenty, z nichž se stal podklad pro přípravu na prezenční cvičení umožňující studentům názorně ukázat správné postupy a návyky. Další příspěvek druhého bloku se věnoval neustále aktuální otázce hybridní výuky, kdy se část studentů nemůže zúčastnit prezenčně a vyučující tak musí komunikovat se studenty v učebně i s těmi připojenými online, včetně moderování jejich vzájemné diskuze během seminářů.

Obr. 2: Konzultace na stánku uživatelské podpory.

Závěrečný blok představil, co je nového v Informačním systému. Nejprve byla v samostatném příspěvku představena nová aplikace KvIS, kterou si účastníci mohli prakticky vyzkoušet a při odpovídání soutěžit o drobné ceny. Aplikace je určená pro tvorbu krátkých, hravých kvízů, jejichž prostřednictvím může vyučující například ověřit znalosti z právě probírané látky. V prezentaci o novinkách bylo představeno nově zveřejněné vzájemné hodnocení skupin, mezi novinkami u interaktivních osnov byl zmíněn například nástroj „Validace“ na vyhledávání a opravu chyb a v neposlední řadě byly zmíněny práce na novém vyhodnocení odpovědníků. Celou konferenci pak uzavřelo losování výherců soutěžní křížovky.

Obr. 3: Neformální posezení na dvoře Fakulty informatiky.

Nedílnou a již tradiční součástí konference byl i letos bohatý doprovodný program. Kromě zmíněného kvízu mohli účastníci vyplnit soutěžní křížovku, navštívit některý ze stánků uživatelské podpory nebo si s dalšími účastníky během občerstvení na sluncem zalitém dvoře Fakulty informatiky vyměňovat svoje poznatky a tipy.

Jednotlivé prezentace, fotogalerii i informace z předchozích ročníků Open space konference naleznete na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2022/

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 9.
2022

Univerzitní repozitář a systém Repozitar.cz v nové podobě

Dosud nehodnoceno.
Novinky – plagiáty

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) dále pokračuje s převáděním agend do respozivního designu, který je vhodný při práci na mobilních zařízeních. Nyní získala novou, modernější podobu také titulní stránka Univerzitního repozitáře v IS MU a systému Repozitar.cz (http://repozitar.cz/), který poskytuje zapojeným institucím možnost budování vlastního fondu zaměstnaneckých děl.

Na nové titulní stránce uživatelé naleznou jak novou podobu vyhledávání a zobrazování publikačních záznamů, tak lištu s odkazy na další funkce agendy.

Obr. 1: Nová titulní stránka agendy

Vyhledávat lze v plných textech publikací či dotaz upřesnit pomocí dalšího vyhledávacího pole. Vyhledávat lze také pomocí kategorií v pravém panelu, které lze rozbalit či sbalit dle potřeby. Pokud je vybrána některá z možností v kategoriích, je počet zaškrtnutých možností pro přehlednost zobrazen v zeleném kolečku.

Obr. 2: Vyhledávání pomocí kategorií

Přehlednější jsou také informace o publikaci, která je označena štítky o přístupnosti, lze vyhledat podobné záznamy, získat odkaz na publikaci, zobrazit si anotaci či citační záznam, aniž by bylo nutné publikační záznam otevírat.

Obr. 3: Informace o publikačním záznamu

S vybranými záznamy pak lze dále pracovat.

Obr. 4: Možnosti dalších operací s výběrem

V systému Repozitar.cz byl také zveřejněn nový algoritmus vyhledávání podobností, blíže v novince Nový algoritmus vyhledávání podobností.

Univerzitní repozitář je dostupný v autentizované části IS MU → dlaždice Publikace → Repozitář.

O změnách v agendě Publikace jsme vás informovali v novince Změna designu pokročilého vyhledávání publikací.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 9.
2022

Inovace interaktivních osnov

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Interaktivní osnovy patří mezi stálice v nabídce aplikací Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), které umožňují vyučujícím přehledně strukturovat e-learningovou výuku. Jen v jarním semestru 2022 byla interaktivní osnova používána v celkem 2 275 předmětech napříč celou univerzitou. Nyní Vývojový tým IS MU připravil inovace, které se dotkly jak vzhledu interaktivních osnov, tak jejich funkcionality.

Učitelé si tradičně mohou vybrat úvodní obrázek pro svou interaktivní osnovu. Nově byla přidána možnost nastavit stejný úvodní obrázek také kapitolám. Díky tomuto nastavení získají kapitoly jednotný design.

Obr. 1: Úvodní obrázek v kapitolách

Známou funkcionalitou je také zobrazování ikonek, které ukazují, kolik je v kapitole obrázků, složek, odpovědníků a dalších prvků. Pokud učiteli nevyhovují, může je nově v nastavení vypnout. Místo zobrazování obsažených prvků (nebo souběžně s nimi) je možné zařadit do interaktivní osnovy i další novinku: možnost přidat ke každé kapitole anotaci, aby studenti na první pohled věděli, jaký obsah je čeká.

Obr. 2: Anotace v kapitole

Dalším vylepšením je přehled přečtenosti interaktivní osnovy. Tzv. “progress bar”, tedy identifikaci míry nastudování obsahu, již mají studenti k dispozici delší dobu. Nově bude umožněno vyučujícím nahlížet na informace o tom, kolik částí osnovy si daný student již prošel, na kolik odkazů si kliknul a podobně. Přečtenost se zobrazuje v tabulce a je vyjádřena procenty. Pokud se ale nějaká kapitola nemá zahrnout do studentova “progress baru”, učitel má možnost kapitolu označit jako nepovinnou. Typicky půjde o nepovinnou a doplňkovou literaturu nebo organizační pokyny. To, že je kapitola nepovinná, vidí student přímo v hlavním rozcestníku kapitol.

Obr. 3: Tabulka přečtenosti interaktivní osnovy

Další novinka se týká úpravy funkcionality interaktivních osnov, které vyučující využijí zejména ve fázi přípravy obsahu v interaktivní osnově. Kopírování interaktivních osnov ze semestru do semestru nebo z předmětu do předmětu je již známým nástrojem. Nově je možnost kopírování rozšířena i na samotné kapitoly.

Kopírovat kapitoly je možné v rámci jedné interaktivní osnovy i mezi různými osnovami v různých semestrech.

Obr. 4: Výběr kapitol, které se budou kopírovat

Pro ověření funkčnosti všech prvků interaktivní osnovy může na závěr vyučující použít i zcela novou funkci, kterou je Validace. Ta zkontroluje, zda jsou prvky v osnově studentům přístupné, či zda po kopírování osnovy nebo jejích kapitol někde nechybí původně vložený obsah. Validace červeně označí nalezené problémy a žlutě situace, které by mohly být potenciálně problematické.

Obr. 5: Validace interaktivní osnovy

Vybrané problémy je ve Validaci možné rovnou opravit - například dokopírovat chybějící obsah z minulého semestru, odkud byla interaktivní osnovy zkopírována, nebo upravit přístupová práva na aktuální studenty předmětu.

Přečtenost, Kopírování kapitol i Validace jsou nové operace dostupné v pravém menu u každé interaktivní osnovy.

Obr. 6: Odkazy na nové operace v menu interaktivní osnovy

O předešlých změnách v aplikaci Interaktivní osnovy jsme informovali v novinkách Redesign editoru interaktivních osnov, Úplné zobrazení interaktivní osnovy a Interaktivní osnovy v novém hávu.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19  ... 157 »