18. 7.
2006
Zkoušení studentů v počítačové učebně
upřednostňuje například skupina
pedagogů,
která nemá ve svých předmětech velké množství studentů, nebo chce omezit
manipulaci s papírovými
písemkami, nebo zavádí tuto formu z různých didaktických důvodů či budoucích
záměrů,
anebo ověřuje možnosti testů v předmětu, který plánuje pro distanční formu
výuky.
Zkoušení tímto způsobem klade nároky na kontrolu studentů proti eventuálnímu
opisování,
protože pokročilí uživatelé informačních technologií znají možnosti, jak se
pokusit
opisovat či získat potřebné informace
(ICQ, soubory uložené na lokálním nebo vzdáleném počítači,
internetové vyhledávače a vyhledání informací ve webových encyklopediích -
Wikipedie aj.), nezvládnou-li se naučit.
Při zkoušení studentů odpovídáním testu u počítačů v učebně mohou nyní
dozorující osoby mít
vizuální kontrolu, zda student má otevřené pouze to správné okno
s odpovědníkem přes celou obrazovku, protože je možné zvolit v Odpovědníku
na levé
straně široký barevný pruh, jeho konkrétní barvu a možnost ´odpovídacího
okna přes celou obrazovku´
(studentovi je dovoleno si okno zmenšit).
Chování těchto nastavení je do jisté míry závislé na typu prohlížeče, v
počítačových učebnách
lze korektní nastavení jednoduše ověřit.
Obr 1: Možnosti nastavení
Implementována byla i další omezení pro skládání testu přímo u počítače:
Pokud student skládá jednorázový test, systém mu nedovolí otevírat druhé
okno Odpovědníku (za předpokladu, že ´student smí po složení vidět výsledky´,
je při pokusu otevřít další okno jednak vyzván systémem k zavření okna, a jednak smí
Odpovědník pouze prohlížet).
Obr 2: Příklad Odpovědníku s pruhem
18. července 2006