Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 111 »
19. 11.
2025

Moderní evidence publikací krok za krokem

Informative | 1 | 1
Novinky

Informační systém Masarykovy univerzity (IS MU) umožňuje svým uživatelům evidovat údaje o vlastních publikacích včetně plných textů. Nově Vývojový tým IS MU zajistil modernizaci procesu zadávání a editace jednotlivých publikací.

Původní dlouhý formulář byl rozdělen na jednotlivé kroky a zpřehledněn. Zadavatelé teď mají lépe pod kontrolou jednotlivé kroky a v přechodu mezi každým krokem se jim formulář automaticky uloží. Nové záznamy lze předvyplnit automatickým načtením záznamu z citační databáze Web of Science (WoS).

Obr. 1: Uživatel vidí jednotlivé kroky celého procesu zadávání publikačního záznamu

Vývojáři usnadnili uživatelům práci se seznamy autorů. Nyní je možné si uložit obvyklé autorské týmy a později při vkládání nového záznamu si načíst tým ze seznamu uložených. V jednom z dalších kroků pak mohou upravit podíl spolupracujících autorů či pracovišť.

Obr. 2: Nově lze evidovat autorské týmy publikací

Obr. 3: Evidence podílů spoluautorů

Nově je u autorů automaticky zjišťováno, zda se má publikace přenést do ORCID (Open Researcher and Contributor ID) profilu, který sdružuje veškeré informace o vědeckém výzkumu autora. Propojení s ORCID profilem a preference přenášení publikací si každý autor může nastavit v aplikaci Osobní identifikátory agendy Publikace.

Obr. 4: Zaškrnuté přenesení do ORCID profilu

Do kategorie Doplňující informace byly přesunuty položky, které určují chování publikačního záznamu, ale nejsou využívány při přenosu do RIV nebo jiném vykazování. Jde například o příznaky ovlivňující veřejnou dostupnost záznamu nebo omezující jeho úpravy ze strany ostatních autorů.

Do moderního designu byl převeden také výpis jednotlivých publikací a přehledně je zobrazena i historie změn publikačního záznamu.

O změnách v agendě Publikace vyšly dříve novinky Změna designu pokročilého vyhledávání publikací nebo Nová verze Tisku publikačních seznamů a sestav .

Not read yet0 commentspermalink
19. 11.
2025

Zpřehlednění agendy Praxe

Not rated yet.
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přichází s dalšími rozšířeními a zpřehledněním v aplikaci Praxe. Agenda Praxe v IS MU umožňuje administrátorům vypisovat nabídky praxí a stáží, na které se studenti přihlašují. V rámci agendy je možné studentské praxe nejen evidovat, ale i sledovat jejich průběh a udělovat závěrečná hodnocení.

Pro snadnější orientaci v agendě vznikl Rozcestník, který přehledně rozděluje odkazy a agendy do jednotlivých záložek. Na první pohled je tak vidět, kde se nachází konkrétní informace nebo funkce. Rozcestník také umožní rychlejší přístup k nejčastěji používaným úkonům, a tím zjednoduší práci s aplikací.

Obr. 1: Rozcestník agendy Praxe z pohledu administrátora

Nově také přibyla záložka Studenti, která umožňuje sledovat průchod studenta praxí nebo si zobrazit všechny studenty v předmětu. U nich je pak názorně vidět, v jakém stavu se jejich praxe nachází, zda mají splněné všechny úkoly či praxi dokončenou.

Obr. 2: Studenti v předmětu

Při rozkliknutí konkrétního studenta se otevře přehledná stránka, která nabízí všechny informace o studentovi a jeho praxi a administrátor je může snadno upravovat.

Obr. 3: Karta studenta

U každého hotového úkolu lze najít odevzdané soubory nebo vložený komentář od studenta.

Na kartě studenta též může administrátor označit praxi za dokončenou či zadat závěrečné hodnocení předmětu praxe, což propojuje praxi s předmětem a samotná administrace praxe je tak plynulejší a komplexnější.

Více o aplikaci se lze dozvědět v Nápovědě.

O agendě Praxe jsme dříve informovali v novince Nová agenda pro správu předmětových praxí.

Not read yet0 commentspermalink
29. 9.
2025

Už žádné obálky – doručování dokumentů po novele zákona

Interesting | 3 | 3
Novinky

Na jaře 2025 vstoupila v platnost novela Zákona o vysokých školách, která mění způsob, jakým se doručují úřední dokumenty studentům. Elektronická komunikace se tak stává hlavním a plně právně uznávaným kanálem pro doručování rozhodnutí, výzev a dalších písemností.

Nově je možné dokumenty nejen vést a podepisovat v Úřadovně Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), ale také je zcela formálně doručovat přímo tímto způsobem. Tento mechanismus se týká především rozhodnutí ve věcech studia, například o přijetí, poplatcích nebo přerušení, ale lze jej využít i pro další typy dokumentů, jako jsou výzvy k vyjádření před vydáním rozhodnutí nebo jiné elektronicky doručované písemnosti.

Doručování přes IS MU funguje podle zákona ve třech režimech. První možností je doručení přečtením – dokument je považován za doručený ve chvíli, kdy si jej adresát zobrazí, ať už prostřednictvím odkazu v e-mailovém oznámení, nebo přímo v Úřadovně. Druhým způsobem je doručení přihlášením do systému – pokud se adresát po odeslání dokumentu přihlásí do IS, považuje se dokument za doručený v tento den, protože měl reálnou možnost se s ním seznámit. A konečně třetí možností je doručení fikcí, ke kterému dojde automaticky desátý den po odeslání, pokud si dokument student ani nepřečte, ani se do IS nepřihlásí. Všechny tyto formy doručení IS zaznamenává automaticky do příslušného spisu.

S doručením dokumentu se často pojí také počítání lhůty pro odvolání. Nově se tato lhůta zkracuje z původních 30 na 15 dní a začíná běžet od data doručení podle výše popsaného mechanismu.

Změny se dotknou i samotného podávání odvolání, které zatím nebylo v systému plně podporováno. Nově však přibude možnost, aby student podal odvolání elektronicky přímo ve spisu. Tato funkcionalita se nyní postupně zavádí do provozu.

Nově je také propojena agenda poplatků za studium s Úřadovnou. Rozhodnutí o poplatcích budou vytvářena a doručována výhradně elektronicky, přičemž zachovají dosavadní uživatelské postupy. Na pozadí bude docházet k automatickému zakládání spisů, čímž se celý proces plně digitalizuje.

Funkce pro autorizovanou konverzi dokumentů do listinné podoby zůstává v IS MU zachována, ale s ohledem na nový režim doručování bude pravděpodobně využívána jen výjimečně, ve specifickém případě, kdy je potřeba dokument doručit v papírové podobě z konkrétních důvodů.

Doručování datovou schránkou rovněž nezaniká, ale ustupuje do pozadí v případech, na které se vztahuje novela. Využije se především tehdy, pokud dokumenty přicházejí zvenčí prostřednictvím datové zprávy, odpověď pak může být doručena stejným způsobem.

Celkově novela zákona a její realizace v IS MU přináší další zjednodušení a modernizaci komunikace mezi univerzitou a studenty. Většina důležitých rozhodnutí tak bude dostupná bezpečně, přehledně a bez zbytečného papírování, přímo v prostředí, které studenti denně využívají.

Obr. 1: Náhled na spis s doručeným rozhodnutím

Not read yet0 commentspermalink
17. 6.
2025

Individuální studijní plán v nové podobě

Informative | 2 | 2
Novinky

Studenti doktorského studia již druhým semestrem využívají nový individuální studijní plán (ISP), který byl připraven Vývojovým týmem Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) ve spolupráci s Centrem pro doktorské studium a akademické záležitosti Rektorátu MU.

Nejviditelnější změnou je nový vzhled aplikace pro zadávání a správu ISP, která byla přepracována v souladu s moderním designem IS MU. Cílem bylo zpříjemnit uživatelské prostředí nejen na počítači, ale i na mobilních zařízeních. Nová podoba je dostupná studentům, školitelům, členům oborové rady i studijním referentům.

Obr. 1: Nová podoba individuálního studijního plánu doktorského studenta

Kromě grafických úprav došlo také ke zjednodušení procesů spojených se schvalováním ISP a poskytováním zpětné vazby. Student nyní vyplňuje pouze jeden ISP na celé studium, který se schvaluje na jeho začátku. Hodnocení semestru se také výrazně zjednodušilo – namísto dvou vstupů (na začátku a na konci semestru) student vyplňuje pouze jeden formulář, který zahrnuje zpětnou vazbu i plán aktivit pro další semestr.

Novinkou je také funkce sledování plnění klíčových povinností, která přehledně vizualizuje dosažené milníky v průběhu doktorského studia. Tyto informace jsou dostupné studentovi, školiteli i oborové radě. Potvrzení splnění konkrétního milníku provádí oborová rada, což se promítne do přehledného grafického zobrazení v pravém sloupci aplikace.

Součástí změn je i modernizace náhledu oborové rady. Ta nyní v jedné přehledné aplikaci vidí všechny tři části – individuální studijní plán, hodnocení semestru i plnění klíčových povinností – a může tak snadno sledovat průběh studia jednotlivých studentů.

Vývoj aplikace bude nadále pokračovat v návaznosti na nové směrnice, změny vysokoškolského zákona a podněty od uživatelů.

Not read yet0 commentspermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 111 »