Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 44 »
12. 11.
2024

Odpovědníky: další aplikace v nové verzi

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Spolu s novou verzí agendy Odpovědníky se od Vývojového týmu Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) dočkaly své úpravy a převedení do responzivního vzhledu hned tři aplikace, a to Zkontrolovat odpovědníky, Přepočítání bodů a Korekce odpovědí v hodnoticí části. První dvě aplikace jsou v přepracované podobě k dispozici také pro starou verzi odpovědníků, přepracovaná aplikace Korekce odpovědí je součástí pouze nové verze agendy.

Tyto tři aplikace využijí všichni ti, kdo se účastní vytváření testů, tedy především vyučující. Aplikace Zkontrolovat odpovědníky se nyní stala zastřešujícím místem pro různé typy kontrol, jejichž velká část se prováděla již dříve. Stala se rozcestníkem, který u nalezených chyb přehledně uvádí, o jaký typ chyby se jedná, co může způsobit nebo jakým způsobem ji opravit. Předmětem kontrol je například to, zda se obrázky a další soubory používané v sadách správně zobrazí studentům v testu, zda nebyla ze studijních materiálů odstraněna sada otázek, kterou některý odpovědník využívá, nebo třeba to, zda byla sada importovaná vyučujícím vytvořena ve správném formátu. Dále jde například o kontrolu, zda test tvořený z více sad neobsahuje stejné otázky. Vyučující zde dostávají k ruce praktický a ucelený nástroj, který jim umožní vyřešit nejrůznější typy komplikací ještě předtím, než by se s nimi střetli studenti při vyplňování testu.

Obr. 1: Kontrola odpovědníku po provedení kontroly

Aplikace Přepočítání bodů odpovědníků a Korekce odpovědí v hodnoticí části vyučující využijí ve chvíli, když zjistí, že svoje původní nastavení potřebují změnit i poté, kdy již studenti začali odpovědník vyplňovat. V obou aplikacích je nyní například k dispozici zobrazení historie jejich použití včetně záznamu o dopadu provedených změn. Vyučující mohou spouštět přepočty bodů i korekce opakovaně. Tím dojde k přepočtu bodů u všech průchodů a výsledky se případně propíší do odpovědníkového bloku s body. Studenti tak u tohoto bloku v nové verzi odpovědníků vždy rovnou vidí správné počty bodů, aniž by se navyšoval počet bloků v předmětu.

V aplikaci Korekce odpovědí v hodnoticí části jsou vyučujícím pro novou verzi k dispozici rozšířené možnosti, mezi které patří třeba výběr otázek ke korekci dle vyhledávaného výrazu. Vyučující také může nastavit více různých podmínek korekce jedné otázky a v grafickém přehledu pak ještě před vlastním spuštěním korekce vidí, jak přesně se změní bodování každé opravované otázky. Provedená korekce se pak studentům propíše do všech průchodů odpovědníkem, které již proběhly, i do těch, které teprve proběhnou. Díky tomu v případě, že mají studenti na vyplňování odpovědníku delší interval, může vyučující korekci provést už v jeho průběhu. Studenti zároveň korekci uvidí, jen pokud se jich skutečně dotkne, tedy nikoli pokud třeba na otázku odpovídali až po provedení korekce.

Obr. 2: Jak se korekcí změní vyhodnocení

O nové verzi aplikace Odpovědníky jsou bližší informace dostupné v novince Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Not read yet0 commentspermalink
17. 10.
2024

Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje

Informative | 3 | 3
Novinky – e-learning

Se začátkem nového semestru Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil svým uživatelům novou verzi agendy Odpovědníky, která rozšiřuje předchozí změny v agendě, například již dříve začaly být odpovědníky při vyplňování zobrazovány v responzivním vzhledu. Motivací pro vznik nové verze bylo vytvořit vhodnější podmínky pro budoucí rozvoj celé agendy. Zároveň jde o další krok na cestě k převedení všech e-learningových aplikací do responzivního vzhledu.

První významnou změnou v agendě Odpovědníky na cestě k responzivnímu vzhledu bylo zavedení formátu sad otázek ve struktuře XML, který se následně začal využívat pro zobrazení stránky při vyplňování odpovědníku, v navazující prohlídce odpovědí a také v přepracované aplikaci Odpovědi, o níž jsme informovali v novince Aplikace Odpovědi v novém kabátě. Potenciál nově zavedeného formátu sad otázek je nicméně větší než jen umožnit responzivní vzhled. Aby jej bylo možné plně využít, bylo potřeba upravit také vyhodnocovací algoritmus, který byl na začátku vzniku nové verze.

Nová verze agendy Odpovědníky je určená především vyučujícím a jejich studentům. Nově mají studenti již během vyplňování odpovědníku informace, jakým způsobem je otázka hodnocena. Studenti tedy ví, zda například otázku tvořenou z několika roletek musí zodpovědět celou správně, nebo budou mít nějaké body i za správné zodpovězení jen některých z nich. Při odpovídání jsou odpovědi studentů při výpadcích internetu chráněny před ztrátou nejen pravidelným automatickým průběžným ukládáním, které je přístupné už ve staré verzi, ale také ukládáním vyplněných odpovědí do paměti prohlížeče. Při návratu do testu na stejném zařízení a ve stejném prohlížeči tedy studenti vidí své vyplněné odpovědi, i když ještě nebyly průběžně uloženy.

V prohlídce odpovědí mohou studenti přecházet mezi variantami odpovědí, je-li jich více označených jako zcela správné nebo třeba pokud otázku zodpověděli částečně správně. V orientaci jim pomůže vylepšené barevné podbarvení jimi zvolených možností i celé otázky podle toho, zda byla otázka i její části zodpovězeny zcela správně, částečně správně, chybně nebo zda byla odpověď vynechána.

Obr. 1: Prohlídka odpovědí z pohledu studenta

Vyučujícím jsou možnosti nové verze přístupné již v náhledu sady otázek, kde mají k dispozici možnost vylepšené vizuální kontroly toho, jaké varianty odpovědí jsou označeny jako správné a jaké body jsou za ně u otázky případně stanoveny. Zároveň již zde mohou vyučující zkontrolovat, kolik bodů lze obdržet za otázku, i když u ní nejsou v sadě explicitně stanoveny body. Vyučující v náhledu sady také vidí, podobně jako studenti v prohlídce, jakým způsobem je otázka vyhodnocena při různých variantách jejího zodpovězení a mohou procházet mezi jednotlivými variantami řešení otázky. Rozšířené informace o otázce mají vyučující k dispozici také při odpovídání a v prohlídce odpovědí.

Obr. 2: Náhled sady učitele

Novou verzi mohou vyučující zapnout v nastavení odpovědníku, kde rovnou mají k dispozici rozšířené možnosti ukládání výsledků do poznámkových bloků. Nově lze zvolit, zda má být uložen počet získaných bodů, počet procent nebo oboje a který z těchto údajů má být použit pro další operace, například pro přepočet na výslednou známku nebo jako podmínka k přihlášení na zkoušku. Podobné možnosti lze zvolit, i pokud je u odpovědníku vyhodnocováno, zda jej student splnil, tedy zda dosáhl určité hranice bodů či procent.

Dále mohou vyučující kromě limitu na celý test v nové verzi zvolit, jak dlouho smí student vyplňovat jednotlivé otázky, případně stanovit limit pro vyplňování jednotlivých otázek z určité sady. Vyučující tedy může například nastavit jeden test tvořený z otevřených a uzavřených otázek s  tím, že na otázky, kdy studenti volí z nabízených odpovědí, budou mít jiný limit než na otázky, u kterých studenti odpovídají volným textem. Stejně tak vyučující může vytvořit test, kdy má student například 10 otázek a zároveň vyplňováním jedné otázky smí student strávit nanejvýš 30 vteřin. Vyučující takto získávají další možnost, jak řídit průchod studentů testem.

Obr. 3: Nastavení testu s limitem na otázku

Bližší informace o provedených změnách v agendě Odpovědníky se vyučující mohou dočíst v materiálu zde (je vyžadováno přihlášení do IS MU).

Již dříve jsme informovali o nových možnostech odpovědníků v novince Odpovědníky – elektronizace ručního opravování rukou psaných písemek a také v novince Odpovědníky – nastavení termínu testů bez hledání v kalendáři.

Not read yet0 commentspermalink
17. 6.
2024

Připravujeme 14. ročník Open space konference

Informative | 1 | 1
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) právě připravuje tradiční Open space konferenci o e-learningu IS MU. Letošní ročník se opět uskuteční pod záštitou rektora MU a proběhne v klasické prezenční formě. Na konferenci jsou srdečně zváni všichni vyučující a doktorští studenti Masarykovy univerzity.

Zastřešujícím tématem 14. ročníku konference je Výuka v době umělé inteligence. Bohatý program se bude věnovat zkušenostem vyučujících s použitím umělé inteligence a virtuální reality ve výuce, nabídne přednášku týkající se problematiky autorského práva a představí únikové hry jako netradiční nástroj pro ověřování znalostí. Nebude chybět ani inspirativní příspěvek přinášející praktické tipy na zvládání výuky v rychle se měnícím hybridním a online prostředí. Tradičně budou představeny novinky, na kterých vývojový tým IS MU pracoval v uplynulém roce a na jaké se mohou vyučující do budoucna těšit. Speciální pozornost bude věnována inovacím v Odpovědnících. Doprovodný program konference zahrne tradiční konzultační stánky i oblíbenou soutěž o ceny.

Termín: 11. září 2024
Místo: Fakulta informatiky Masarykovy univerzity
Web konference: http://elportal.cz/osk2024/

Konference si opět zachová tradiční formát otevřeného prostoru a nabídne tak příležitost ke vzájemné inspiraci a setkání s kolegy. Přihlášení na konferenci je pro akademiky MU zdarma a probíhá prostřednictvím registračního formuláře (https://is.muni.cz/auth/obchod/baleni/346550).

Na Vaši účast se již nyní těší tým Informačního systému Masarykovy univerzity.

Not read yet0 commentspermalink
14. 3.
2024

Odpovědníky – elektronizace ručního opravování rukou psaných písemek

Informative | 1 | 1
Novinky – e-learning

Na jaře loňského roku zveřejnil Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) v Odpovědnících novinku týkající se písemek v režimu „skenovat rukou psaný text s body“ (S novým semestrem novinky v Odpovědnících). Novinka spočívala v tom, že se naskenované odpovědní listy „propsaly“ do aplikace Odpovědi, kde mohl vyučující skeny procházet podobně, jako prochází průchody studentů, jde-li o online odpovědník.

Loňskou inovaci ještě posunuje vpřed nová možnost, o které informujeme nyní. Ocení ji vyučující, kteří svou práci rádi převedou z papíru na počítač a místo obyčejného pera se chopí pera elektronického. Nabízí ale řešení také vyučujícím, kteří potřebují opravovat písemky a nemají možnost si papírové odpovědní listy fyzicky převzít, např. proto, že jsou v zahraničí.

Obr. 1: Ilustrační obrázek

V čem tedy spočívá nová možnost v aplikaci Odpovědníky? Jednoduše řečeno ve vepisování oprav přímo do naskenovaných odpovědních listů studentů. Vyučující si standardně vytvoří odpovědník v režimu „skenovat rukou psaný text s body“, v nastavení zvolí, že chce odpovědník hodnotit ručně a pak postupuje podle zvyklostí: vytiskne odpovědní listy a nechá studenty vypracovat písemku. Vyplněné odpovědní listy naskenuje do ISu a teprve potom se pustí do opravování odpovědí studentů přímo v ISu. V aplikaci Odpovědi může procházet písemku po písemce, list po listu a opravy společně s komentáři barevně vepisovat přímo do naskenovaných odpovědních listů. Editor, který se mu v uživatelském rozhraní nabízí, přitom poskytuje standardní nástroje známé z grafických programů pro malování. Co ze zpětné vazby vyučujícího uvidí student, rozhodne vyučující tím, jak odpovědník nastaví. Studentovi lze zpřístupnit pouze body nebo třeba jen odpovědní listy s barevnými komentáři.

Ilustrační video

Více informací o nové funkci naleznete v Nápovědě.
Not read yet0 commentspermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 44 »