Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 47 »
4. 11.
2025

Nové typy otázek v aplikaci KvIS

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Aplikaci KvIS si oblíbila řada vyučujících, kteří ji využívají jako aktivizační prvek při výuce nebo jako nástroj na rychlé otestování znalostí studentů. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) aplikaci nadále vylepšuje a nyní přináší velmi poptávané rozšíření o dva nové typy otázek:

  • Otázky s více správnými odpověďmi (Multiple choice)
  • Otázky vyžadující zadání posloupnosti možností (Seřazování)

Příprava nových typů otázek v intuitivním formuláři je rychlá a snadná. Samozřejmostí je možnost přidat obrázek do zadání otázky nebo zapnout časování otázky. Nové typy otázek lze v jednom kvízu libovolně kombinovat s otázkami s jednou správnou odpovědí (Single choice).

Obr. 1: Otázka „Multiple choice“ a graf odpovědí studentů, který se zobrazuje ihned po hlasování

Samotné hlasování vypadá v případě nových typů stejně jako u dosavadní „Single choice“. Studenti na svých zařízeních vidí buď pouze hlasovací tlačítka, nebo celé znění otázek a odpovědí, podle nastavení, které učitel zvolí při spouštění kvízu. Oproti „Single choice“ se však odpovědi neodesílají hned, ale až po kliknutí na tlačítko „Odeslat“.

Obr. 2: Otázka „Seřazování“ pohledem studenta při hlasování – již zakliknuté odpovědi jsou vybarveny šedě, tlačítko „Odeslat“ se zaktivní až po seřazení všech odpovědí

Za otázku „Multiple choice“ student získá body, když zaklikne právě správné odpovědi. V otázce „Seřazování“ musí být pořadí možností bezchybné. Počet bodů za správně zodpovězenou otázku je odvislý od vybraného režimu bodování – kvíz na body (1 bod), nebo kvíz na rychlost (rozmezí 50–100 bodů).

Aplikaci KvIS naleznou vyučující v autentizované části IS MU → Záznamník učitele → Odpovědníky a kvízy .. KvIS.

Ostatní uživatelé naleznou aplikaci v autentizované části IS MU → dlaždice E-learning → Nepředmětový → KvIS.

Bližší podrobnosti o fungování aplikace se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → KvIS – aplikace pro aktivizaci studentů.

Informace o dřívějších zněnách v aplikaci KvIS jsou dostupné v novinkách Snazší připojení do aplikace KvIS nejen pro opozdilce a Osm měsíců s aplikací KvIS.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 11.
2025

Ohlédnutí za 15. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning
Dne 10. září 2025 se ve Velké aule Karla Engliše na Právnické fakultě MU konal již 15. ročník tradiční Open space konference (OSK) věnované e-learningu v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Téma letošního ročníku neslo název „E-výuka: otázky a odpovědi“.…

celý příspěvek

Přečteno 7. 11. 2025 0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Prvky pro zvýšení přehlednosti v aplikaci Odpovědníky

Zajímavé | 2 | 2
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přichází s dalšími změnami v aplikaci Odpovědníky, které přinesou vyučujícím i studentům nové možnosti například při vyplňování testu nebo při zpracování odpovědí. Změny se týkají jak nové, tak i staré verze Odpovědníků, která je uživatelům stále k dispozici.

Studenti v nové i staré verzi odpovědníku vidí při odpovídání čísla otázek barevně rozlišená podle toho, zda je otázka vyplněná. Počty těchto otázek se jim zároveň zobrazují v levé barevné liště. Zde studenti vidí, kolik nezodpovězených otázek jim na stránce zbývá a pokud má odpovědník stránek víc, tak zde studenti mají zobrazeno i kolik otázek jim zbývá k vyplnění celkem. Nyní se z těchto čísel staly odkazy, které zobrazí modální okno s počty otázek a jejich vyplněností na stránce nebo v celém testu. Studenti tak získávají rychlou vizuální kontrolu toho, jaké otázky a kde ještě nemají zodpovězené. Obzvlášť ke konci testu se jim může hodit možnost rychle se kliknutím na číslo otázky přesunout na požadovanou část testu, kde ještě potřebují rychle změnit nebo zkontrolovat svoji odpověď.

Obr. 1: Vyplněnost otázek při odpovídání

Kromě toho mají studenti v nové verzi odpovědníků během odpovídání u jednotlivých otázek zobrazeno, kolik nejvýše bodů mohou správným vyplněním konkrétní otázky získat. Studenti tak přehledně vidí, jak je která otázka důležitá pro úspěšné splnění testu. Vyučující také již nepotřebují vepisovat tyto body do zadání otázky.

Dále se změn dočkala aplikace Odpovědi v případě odpovědníků v nové verzi. Vyučující zde vidí seznam odpovídajících kompaktněji, takže se na stránce zobrazí více řádků s odpovídajícími. U odpovědníků, kde se vyhodnocuje splněnost, se zobrazuje nejen počet bodů získaných studenty, ale také údaj, zda má odpovídající odpovědník splněn. Splněnost se již nevyhodnocuje jen pro studenty předmětu, ale pro úplně všechny, kdo s odpovědníkem pracují. Vyučující tímto dostávají k ruce další pomůcku, jak si usnadnit kontrolu připravovaného testu.

Obr. 2: Kompaktnější přehled odpovědí

Přípravu testu vyučujícím také usnadní další automatické kontroly, které jsou nyní součástí aplikace Zkontrolovat odpovědníky. Ty se týkají například toho, aby nedošlo k nechtěnému přepsání obsahu bloku, který již v předmětu existuje. Stejně tak je dalším kontrolám podrobeno nastavení podmínek pro první spuštění odpovědníku a nastavení navazujícího odpovědníku.

V seznamu průchodů v aplikaci Odpovědi má vyučující u odpovědníků v nové verzi možnost zobrazit si modální okno s podrobnými informacemi o způsobu, jak se odpovědník vyhodnocuje, tedy jaké informace jsou zapsány v poznámkovém bloku. Jde například o informace, kolik bodů odpovídající získal za automaticky vyhodnocované otázky a kolik za ty ručně hodnocené. Zda je odpovědník splněný, kolik odpovídající získal bodů a ze kterých průchodů se body zohledňují. Informace se samozřejmě vždy liší podle toho, jak je odpovědník nastaven.

Obr. 3: Modální okno s vyhodnocením splněnosti

Pro další zpracování odpovědí mají vyučující u odpovědníků v nové verzi nyní k dispozici export vyhodnocení, který dále rozšiřuje možnosti současného pokročilého exportu odpovědí. Vyučující takto mohou získat tabulku s výsledky testu zobrazující přímo to, jak byla otázka vyhodnocena, tedy nejen jaké odpovědi byly vyplněny. Export může obsahovat informace, zda byla otázka zodpovězena správně nebo kolik za ni odpovídající obdržel bodů či procent ze správných bodů. Tato možnost je také přístupná v aplikaci Odpovědi.

Více o vývoji aplikace Odpovědníky se lze dočíst v novinkách Průběžné změny v e-learningu, které potěší, Odpovědníky: další aplikace v nové verzi a Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Interaktivní osnovy: zjednodušené zobrazení a obnova přepsaného obsahu

Nepřevažující hodnocení | 0 | 2
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pokračuje ve vývoji e-learningových aplikací. Tentokrát pro své uživatele připravil zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy s cílem podpořit efektivní a soustředěné učení studentů. Vyučujícím je zase v této aplikaci k dispozici možnost obnovit předchozí obsah interaktivní osnovy, například pokud si jej omylem přepsali.

Studenti i vyučující nyní mají interaktivní osnovu k dispozici ve zjednodušeném zobrazení, ve kterém je pod ikonou skryté levé menu s odkazy i další jinak běžné prvky stránky IS MU. Studenti se takto mohou nerušeně soustředit pouze na čtení obsahu vytvořeného vyučujícím. Kromě toho lze ve zjednodušeném zobrazení interaktivní osnovu studovat podobně jako na čtečce, což ocení zejména uživatelé s tablety a menšími obrazovkami.

Obr. 1: Zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy

Vyučující mohou ve zjednodušeném režimu interaktivní osnovu nejen prohlížet, ale také editovat. Podobně jako studenti proto mohou pracovat bez nadbytečných prvků na stránce i na velkém monitoru, kde ocení delší editační lištu. Na tu se ve zjednodušeném zobrazení vejde více tlačítek, které tak není třeba vybírat přes další ikonu. Vyučující, kteří pracují na tabletech a zařízeních s menším displejem, zase využijí kompaktnější zobrazení osnovy.

Pokud vyučujícímu nebo studentovi zjednodušená varianta zobrazení nevyhovuje, může se vrátit k původnímu zobrazení plné stránky IS MU nebo mezi oběma možnostmi přepínat podle toho, jak aktuálně potřebuje.

V IS MU je již delší dobu implementováno zaznamenávání historie verzí souborů ve Studijních materiálech, kde lze zobrazit, jaký obsah měly přechozí verze konkrétního souboru či složky. Nyní byla tato funkce rozšířena i na interaktivní osnovy, u kterých se však historie verzí zaznamenává pro každou kapitolu zvlášť a zároveň lze požadovanou verzi v aplikaci rovnou obnovit.

Obr. 2: Zobrazení dřívějších verzí kapitoly v interaktivní osnově

Pokud tedy vyučující omylem začne upravovat interaktivní osnovu v nesprávném předmětu nebo si smaže část svojí práce, bude se k předchozí verzi kapitoly moci vrátit i poté, co svoje změny uložil. Funkci Historie verzí uživatelé naleznou v nabídce pravého panelu s výběrem operací. Obnovit lze změny, které byly provedeny po zveřejnění této funkce.

Více se lze o celé aplikaci Interaktivní osnovy dočíst v Nápovědě.

O předchozích změnách v aplikaci Interaktivní osnovy jsme informovali v novince Průběžné změny v e-learningu, které potěší.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 47 »