Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 46 »
29. 9.
2025

Prvky pro zvýšení přehlednosti v aplikaci Odpovědníky

Zajímavé | 1 | 1
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přichází s dalšími změnami v aplikaci Odpovědníky, které přinesou vyučujícím i studentům nové možnosti například při vyplňování testu nebo při zpracování odpovědí. Změny se týkají jak nové, tak i staré verze Odpovědníků, která je uživatelům stále k dispozici.

Studenti v nové i staré verzi odpovědníku vidí při odpovídání čísla otázek barevně rozlišená podle toho, zda je otázka vyplněná. Počty těchto otázek se jim zároveň zobrazují v levé barevné liště. Zde studenti vidí, kolik nezodpovězených otázek jim na stránce zbývá a pokud má odpovědník stránek víc, tak zde studenti mají zobrazeno i kolik otázek jim zbývá k vyplnění celkem. Nyní se z těchto čísel staly odkazy, které zobrazí modální okno s počty otázek a jejich vyplněností na stránce nebo v celém testu. Studenti tak získávají rychlou vizuální kontrolu toho, jaké otázky a kde ještě nemají zodpovězené. Obzvlášť ke konci testu se jim může hodit možnost rychle se kliknutím na číslo otázky přesunout na požadovanou část testu, kde ještě potřebují rychle změnit nebo zkontrolovat svoji odpověď.

Obr. 1: Vyplněnost otázek při odpovídání

Kromě toho mají studenti v nové verzi odpovědníků během odpovídání u jednotlivých otázek zobrazeno, kolik nejvýše bodů mohou správným vyplněním konkrétní otázky získat. Studenti tak přehledně vidí, jak je která otázka důležitá pro úspěšné splnění testu. Vyučující také již nepotřebují vepisovat tyto body do zadání otázky.

Dále se změn dočkala aplikace Odpovědi v případě odpovědníků v nové verzi. Vyučující zde vidí seznam odpovídajících kompaktněji, takže se na stránce zobrazí více řádků s odpovídajícími. U odpovědníků, kde se vyhodnocuje splněnost, se zobrazuje nejen počet bodů získaných studenty, ale také údaj, zda má odpovídající odpovědník splněn. Splněnost se již nevyhodnocuje jen pro studenty předmětu, ale pro úplně všechny, kdo s odpovědníkem pracují. Vyučující tímto dostávají k ruce další pomůcku, jak si usnadnit kontrolu připravovaného testu.

Obr. 2: Kompaktnější přehled odpovědí

Přípravu testu vyučujícím také usnadní další automatické kontroly, které jsou nyní součástí aplikace Zkontrolovat odpovědníky. Ty se týkají například toho, aby nedošlo k nechtěnému přepsání obsahu bloku, který již v předmětu existuje. Stejně tak je dalším kontrolám podrobeno nastavení podmínek pro první spuštění odpovědníku a nastavení navazujícího odpovědníku.

V seznamu průchodů v aplikaci Odpovědi má vyučující u odpovědníků v nové verzi možnost zobrazit si modální okno s podrobnými informacemi o způsobu, jak se odpovědník vyhodnocuje, tedy jaké informace jsou zapsány v poznámkovém bloku. Jde například o informace, kolik bodů odpovídající získal za automaticky vyhodnocované otázky a kolik za ty ručně hodnocené. Zda je odpovědník splněný, kolik odpovídající získal bodů a ze kterých průchodů se body zohledňují. Informace se samozřejmě vždy liší podle toho, jak je odpovědník nastaven.

Obr. 3: Modální okno s vyhodnocením splněnosti

Pro další zpracování odpovědí mají vyučující u odpovědníků v nové verzi nyní k dispozici export vyhodnocení, který dále rozšiřuje možnosti současného pokročilého exportu odpovědí. Vyučující takto mohou získat tabulku s výsledky testu zobrazující přímo to, jak byla otázka vyhodnocena, tedy nejen jaké odpovědi byly vyplněny. Export může obsahovat informace, zda byla otázka zodpovězena správně nebo kolik za ni odpovídající obdržel bodů či procent ze správných bodů. Tato možnost je také přístupná v aplikaci Odpovědi.

Více o vývoji aplikace Odpovědníky se lze dočíst v novinkách Průběžné změny v e-learningu, které potěší, Odpovědníky: další aplikace v nové verzi a Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Interaktivní osnovy: zjednodušené zobrazení a obnova přepsaného obsahu

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pokračuje ve vývoji e-learningových aplikací. Tentokrát pro své uživatele připravil zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy s cílem podpořit efektivní a soustředěné učení studentů. Vyučujícím je zase v této aplikaci k dispozici možnost obnovit předchozí obsah interaktivní osnovy, například pokud si jej omylem přepsali.

Studenti i vyučující nyní mají interaktivní osnovu k dispozici ve zjednodušeném zobrazení, ve kterém je pod ikonou skryté levé menu s odkazy i další jinak běžné prvky stránky IS MU. Studenti se takto mohou nerušeně soustředit pouze na čtení obsahu vytvořeného vyučujícím. Kromě toho lze ve zjednodušeném zobrazení interaktivní osnovu studovat podobně jako na čtečce, což ocení zejména uživatelé s tablety a menšími obrazovkami.

Obr. 1: Zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy

Vyučující mohou ve zjednodušeném režimu interaktivní osnovu nejen prohlížet, ale také editovat. Podobně jako studenti proto mohou pracovat bez nadbytečných prvků na stránce i na velkém monitoru, kde ocení delší editační lištu. Na tu se ve zjednodušeném zobrazení vejde více tlačítek, které tak není třeba vybírat přes další ikonu. Vyučující, kteří pracují na tabletech a zařízeních s menším displejem, zase využijí kompaktnější zobrazení osnovy.

Pokud vyučujícímu nebo studentovi zjednodušená varianta zobrazení nevyhovuje, může se vrátit k původnímu zobrazení plné stránky IS MU nebo mezi oběma možnostmi přepínat podle toho, jak aktuálně potřebuje.

V IS MU je již delší dobu implementováno zaznamenávání historie verzí souborů ve Studijních materiálech, kde lze zobrazit, jaký obsah měly přechozí verze konkrétního souboru či složky. Nyní byla tato funkce rozšířena i na interaktivní osnovy, u kterých se však historie verzí zaznamenává pro každou kapitolu zvlášť a zároveň lze požadovanou verzi v aplikaci rovnou obnovit.

Obr. 2: Zobrazení dřívějších verzí kapitoly v interaktivní osnově

Pokud tedy vyučující omylem začne upravovat interaktivní osnovu v nesprávném předmětu nebo si smaže část svojí práce, bude se k předchozí verzi kapitoly moci vrátit i poté, co svoje změny uložil. Funkci Historie verzí uživatelé naleznou v nabídce pravého panelu s výběrem operací. Obnovit lze změny, které byly provedeny po zveřejnění této funkce.

Více se lze o celé aplikaci Interaktivní osnovy dočíst v Nápovědě.

O předchozích změnách v aplikaci Interaktivní osnovy jsme informovali v novince Průběžné změny v e-learningu, které potěší.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
17. 6.
2025

Blíží se 15. ročník Open space konference

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) srdečně zve všechny vyučující a doktorandy MU na 15. ročník tradiční Open space konference o e-learningu IS MU, která proběhne opět prezenčně a pod záštitou rektora Masarykovy univerzity.

Jejím letošním tématem bude „E-výuka: otázky a odpovědi“. Účastníci se mohou těšit na prakticky zaměřený program, který nabídne inspiraci a sdílení zkušeností z oblasti e-learningu. Diskutovat se bude například o využití diskusních fór pro podporu výuky, o možnostech využití AI avatarů ve výukových E-kurzech či generování výpočetních příkladů v prostředí Odpovědníků. Budou představeny zajímavé funkce Vzájemného hodnocení pro podporu týmové práce studentů a inovace e-learningových aplikací IS MU se zaměřením na modernizaci jejich grafických rozhraní.

Součástí programu budou tradiční příspěvky o vývoji nových funkcí a vylepšení v IS MU a chybět nebudou ani konzultační stánky a oblíbená soutěž o ceny.

Termín: 10. září 2025
Místo: Velká aula Karla Engliše na PrF
Web konference: http://elportal.cz/osk2025/

Konference si opět zachová tradiční formát otevřeného prostoru a nabídne tak příležitost ke vzájemné inspiraci a setkání s kolegy. Přihlášení na konferenci je pro akademiky MU zdarma a probíhá prostřednictvím registračního formuláře (https://is.muni.cz/auth/obchod/baleni/388590).

Zajímá vás, jak tato konference probíhá? Průběh loňského ročníku je zaznamenán v novince Ohlédnutí za 14. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU.

Na Vaši účast se již nyní těší tým Informačního systému Masarykovy univerzity.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 5.
2025

Průběžné změny v e-learningu, které potěší

Informačně přínosné | 2 | 2
Novinky – e-learning

Spolu s vývojem celých aplikací či agend se Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pravidelně věnuje také průběžným změnám v nejrůznějších e-learningových aplikacích. Jejich cílem je dále obohatit možnosti práce s IS MU a poskytnout vyučujícím funkce, které mohou při organizaci výuky použít.

Interaktivní osnovy

Za pomoci interaktivní osnovy může vyučující svým studentům přehledně a strukturovaně zpřístupnit materiály ke studiu svého předmětu. Zároveň s tím mohou vyučující v části Přečtenost vidět, kolik procent osnovy mají jednotliví studenti již nastudováno. Nově tuto informaci doprovází také grafické znázornění, takže vyučující získává údaj přehledněji.

Obr. 1: Grafické znázornění přečtenosti osnov

Odpovědníky

Pokud vyučující chystá odpovědník pro své studenty, ať už jde o procvičování, průběžný test v počítačové učebně nebo třeba skenovací písemku, tak potřebuje nastavit popis odpovědníku, který poté uloží některým z tlačítek dole ve formuláři. Tato tlačítka se zde teď nabízejí podle toho, v jakém režimu je odpovědník nastaven, a upravené jsou také jejich názvy. Vyučující proto uvidí jen ty možnosti uložení, které jsou pro jeho typ aktivity relevantní. Zároveň s tím přibyla možnost „Uložit a zveřejnit jen prohlídku“ pro odpovědníky, kdy student s otázkami v IS již nepracuje, ale chtěl by využít možnosti si je ještě prohlédnout. Nejčastěji to může být případ skenovacích písemek, jakkoli se tato funkce netýká jen jich.

Obr. 2: Možnosti uložení odpovědníku

V případě online testu obsahujícího otázky, které vyučující opravuje ručně, se toto ruční hodnocení zadává v aplikaci Odpovědi. Zde má nyní vyučující k dispozici možnost pro vkládání hvězdičky, kterou je potřeba vložit před každé číslo, které má systém považovat za počet bodů. Tuto pomůcku tedy vyučující využijí zejména v případě, kdy pracují na zařízení bez klasické klávesnice, jako jsou menší cestovní notebooky nebo tablety.

Obr. 3: Vložení hvězdičky do hodnocení

Odevzdávárny s poznámkovými bloky

Jestliže má vyučující poznámkový blok napojený přímo na složku odevzdávárny, tak nyní získává možnost nechat po uplynutí termínů pro odevzdání automaticky vložit do bloku určitý text studentům, kteří úkol odevzdali. Vyučující tak už v blocích bude mít záznam například o včasném odevzdání, zatímco se bude věnovat poskytnutí podrobné zpětné vazby v souboru studenta.

Obr. 4: Vložení automatického textu do poznámkového bloku

E-kurzy

Pro studenty e-kurzů slouží jako základní rozcestník v jejich předmětu interaktivní osnova. Proto i ti, kteří jinak na MU nemají žádné studium, mohou studovat vybraný zájmový online kurz nebo třeba online přípravný kurz ke studiu. Zatím platilo, že se všem studentům interaktivní osnova nabídla vždy ve stejném jazyce. Nyní je k dispozici možnost mít v e-kurzu tutéž interaktivní osnovu ve dvou jazykových verzích s tím, že se studentům nabídne verze podle jazyka, do kterého mají přepnutý IS. To lze využít pro e-kurzy, které jsou organizované pro české i zahraniční studenty zároveň.

Informace o změnách v e-learningových aplikacích jsou dostupné v novinkách Odpovědníky: další aplikace v nové verzi nebo Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 46 »