Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 47 »
4. 11.
2025

Nové typy otázek v aplikaci KvIS

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky – e-learning

Aplikaci KvIS si oblíbila řada vyučujících, kteří ji využívají jako aktivizační prvek při výuce nebo jako nástroj na rychlé otestování znalostí studentů. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) aplikaci nadále vylepšuje a nyní přináší velmi poptávané rozšíření o dva nové typy otázek:

  • Otázky s více správnými odpověďmi (Multiple choice)
  • Otázky vyžadující zadání posloupnosti možností (Seřazování)

Příprava nových typů otázek v intuitivním formuláři je rychlá a snadná. Samozřejmostí je možnost přidat obrázek do zadání otázky nebo zapnout časování otázky. Nové typy otázek lze v jednom kvízu libovolně kombinovat s otázkami s jednou správnou odpovědí (Single choice).

Obr. 1: Otázka „Multiple choice“ a graf odpovědí studentů, který se zobrazuje ihned po hlasování

Samotné hlasování vypadá v případě nových typů stejně jako u dosavadní „Single choice“. Studenti na svých zařízeních vidí buď pouze hlasovací tlačítka, nebo celé znění otázek a odpovědí, podle nastavení, které učitel zvolí při spouštění kvízu. Oproti „Single choice“ se však odpovědi neodesílají hned, ale až po kliknutí na tlačítko „Odeslat“.

Obr. 2: Otázka „Seřazování“ pohledem studenta při hlasování – již zakliknuté odpovědi jsou vybarveny šedě, tlačítko „Odeslat“ se zaktivní až po seřazení všech odpovědí

Za otázku „Multiple choice“ student získá body, když zaklikne právě správné odpovědi. V otázce „Seřazování“ musí být pořadí možností bezchybné. Počet bodů za správně zodpovězenou otázku je odvislý od vybraného režimu bodování – kvíz na body (1 bod), nebo kvíz na rychlost (rozmezí 50–100 bodů).

Aplikaci KvIS naleznou vyučující v autentizované části IS MU → Záznamník učitele → Odpovědníky a kvízy .. KvIS.

Ostatní uživatelé naleznou aplikaci v autentizované části IS MU → dlaždice E-learning → Nepředmětový → KvIS.

Bližší podrobnosti o fungování aplikace se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → KvIS – aplikace pro aktivizaci studentů.

Informace o dřívějších zněnách v aplikaci KvIS jsou dostupné v novinkách Snazší připojení do aplikace KvIS nejen pro opozdilce a Osm měsíců s aplikací KvIS.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 11.
2025

Ohlédnutí za 15. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Informačně přínosné | 1 | 1
Novinky – e-learning

Dne 10. září 2025 se ve Velké aule Karla Engliše na Právnické fakultě MU konal již 15. ročník tradiční Open space konference (OSK) věnované e-learningu v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Téma letošního ročníku neslo název „E-výuka: otázky a odpovědi“. Konference, pořádaná pod záštitou rektora MU, nabídla bohatý program zaměřený na sdílení zkušeností, praktické ukázky i diskuze o využívání e-learningových nástrojů a umělé inteligence ve výuce.

Obr. 1: Přednáška „Za hranicí nástrojů: Co znamená kvalitní výuka a jak se vytváří”

Úvodní příspěvek konference ukázal, jak lze diskusní fóra využít k rozvoji komunikačních dovedností studentů a jejich schopnosti reflektovat vlastní učení. Navázalo představení možnosti automatického generování výpočetních příkladů a nových možností zpětné vazby v Odpovědnících. První blok uzavřela přednáška na téma etiky využívání generativní AI ve výuce, která upozornila na bezpečné nakládání s daty a kritický přístup k umělé inteligenci.

Po přestávce byla prezentována praktická zkušenost vyučující s aplikací KvIS, využívanou pro rychlé ankety, testování znalostí a zaznamenávání docházky během výuky. Následující přednáška zhodnotila použití Vzájemného hodnocení pro reflexi a odpovědnost studentů, rozvoj metakognitivních dovedností a konstruktivní poskytování zpětné vazby. Druhý přednáškový blok byl uzavřen příspěvkem o kvalitní výuce, který zdůraznil význam spolupráce, mentoringu a kolegiálního učení při rozvoji pedagogické praxe.

Obr. 2: Konzultační stánky

Třetí část konferenčního programu otevřela prezentace nového e-learningového kurzu PhishProof, který byl vytvořen s využitím AI nástrojů pro tvorbu obsahu, videí a interaktivních materiálů. Následoval příspěvek zaměřený na moderní trendy v grafickém rozhraní LMS, kde byly představeny připravované úpravy IS MU s cílem zjednodušit orientaci studentů, zlepšit mobilní přístupnost Interaktivních osnov a nabídnout přehlednější strukturu materiálů. Závěrečná prezentace Novinky v IS MU shrnula nejnovější změny, zlepšení uživatelského prostředí a připravované aktualizace v e-learningových aplikacích IS MU.

Obr. 3: Přestávka v předsálí Právnické fakulty MU

Součástí konference byly také konzultační a inspirační stánky, kde bylo uživatelskou podporou IS MU poskytováno poradenství k aplikacím jako KvIS, Odpovědníky či Vzájemné hodnocení. Tradičně byla součástí programu i soutěž o ceny zaměřená na anagramy názvů ISových aplikací. Celou konferencí byla provázena otázka: „Co má učitel, ale umělá inteligence nikdy mít nebude?“ V odpovědích přednášejících i publika se objevila shoda – lidskost, empatie, humor a opravdový zájem o studenty jsou aspekty, které dávají výuce skutečný smysl.

Podrobný průběh konferenčního dne shrnuje tento článek.

Anotace s prezentacemi, fotogalerie z letošní Open space konference i informace z předchozích ročníků jsou k dispozici na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2025/

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Prvky pro zvýšení přehlednosti v aplikaci Odpovědníky

Zajímavé | 2 | 2
Novinky – e-learning
Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přichází s dalšími změnami v aplikaci Odpovědníky, které přinesou vyučujícím i studentům nové možnosti například při vyplňování testu nebo při zpracování odpovědí.…

celý příspěvek

Přečteno 7. 11. 2025 0 komentářůpermalink
29. 9.
2025

Interaktivní osnovy: zjednodušené zobrazení a obnova přepsaného obsahu

Nepřevažující hodnocení | 0 | 2
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pokračuje ve vývoji e-learningových aplikací. Tentokrát pro své uživatele připravil zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy s cílem podpořit efektivní a soustředěné učení studentů. Vyučujícím je zase v této aplikaci k dispozici možnost obnovit předchozí obsah interaktivní osnovy, například pokud si jej omylem přepsali.

Studenti i vyučující nyní mají interaktivní osnovu k dispozici ve zjednodušeném zobrazení, ve kterém je pod ikonou skryté levé menu s odkazy i další jinak běžné prvky stránky IS MU. Studenti se takto mohou nerušeně soustředit pouze na čtení obsahu vytvořeného vyučujícím. Kromě toho lze ve zjednodušeném zobrazení interaktivní osnovu studovat podobně jako na čtečce, což ocení zejména uživatelé s tablety a menšími obrazovkami.

Obr. 1: Zjednodušené zobrazení interaktivní osnovy

Vyučující mohou ve zjednodušeném režimu interaktivní osnovu nejen prohlížet, ale také editovat. Podobně jako studenti proto mohou pracovat bez nadbytečných prvků na stránce i na velkém monitoru, kde ocení delší editační lištu. Na tu se ve zjednodušeném zobrazení vejde více tlačítek, které tak není třeba vybírat přes další ikonu. Vyučující, kteří pracují na tabletech a zařízeních s menším displejem, zase využijí kompaktnější zobrazení osnovy.

Pokud vyučujícímu nebo studentovi zjednodušená varianta zobrazení nevyhovuje, může se vrátit k původnímu zobrazení plné stránky IS MU nebo mezi oběma možnostmi přepínat podle toho, jak aktuálně potřebuje.

V IS MU je již delší dobu implementováno zaznamenávání historie verzí souborů ve Studijních materiálech, kde lze zobrazit, jaký obsah měly přechozí verze konkrétního souboru či složky. Nyní byla tato funkce rozšířena i na interaktivní osnovy, u kterých se však historie verzí zaznamenává pro každou kapitolu zvlášť a zároveň lze požadovanou verzi v aplikaci rovnou obnovit.

Obr. 2: Zobrazení dřívějších verzí kapitoly v interaktivní osnově

Pokud tedy vyučující omylem začne upravovat interaktivní osnovu v nesprávném předmětu nebo si smaže část svojí práce, bude se k předchozí verzi kapitoly moci vrátit i poté, co svoje změny uložil. Funkci Historie verzí uživatelé naleznou v nabídce pravého panelu s výběrem operací. Obnovit lze změny, které byly provedeny po zveřejnění této funkce.

Více se lze o celé aplikaci Interaktivní osnovy dočíst v Nápovědě.

O předchozích změnách v aplikaci Interaktivní osnovy jsme informovali v novince Průběžné změny v e-learningu, které potěší.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 47 »