Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  ... 43 »
25. 7.
2023

Elportál zveřejnil další elektronické publikace

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Univerzitní e-learningový portál Masarykovy univerzity, Elportál, zveřejnil další publikace, které jsou určeny studentům univerzity, ale mohou být zajímavé i pro širší veřejnost.

  • ManuCat 1: Učebnice katalánštiny

    Multimediální učebnice nabízí možnost samostudia katalánského jazyka. V publikaci je v 24 kapitolách k dispozici gramatika na úrovni A2-B1 a základní slovní zásoba.

    Každá lekce obsahuje úvodní text, slovíčka, vysvětlení gramatiky a autokorektivní cvičení, která dávají zpětnou vazbu. Texty jsou opatřeny audionahrávkami.

    Obr. 1: Ukázky z publikace ManuCat 1: Učebnice katalánštiny

    Více informací naleznete v publikaci.

  • Vybrané kapitoly z klinické farmakologie

    Elektronická publikace si klade za cíle ve stručnosti zopakovat farmakologii vybraných léčiv a na příkladech pak ihned ukázat praktickou aplikaci získaných znalostí. Každá kapitola navíc nabízí odkazy na užitečné databáze, kalkulátory a zdroje doplňujících informací, farmakologické přehledy. Obsah je členěn do 15 kapitol. Cílem publikace je posílit znalosti a dovednosti studentů v oblasti farmakoterapie, zvýšit jejich povědomí o rizicích léčiv a přispět tak ke zlepšení bezpečnosti léčby obecně.

    Obr. 2: Ukázky z publikace Vybrané kapitoly z klinické farmakologie

    Více informací naleznete v publikaci.

  • Praktické početní metody pro fyziky

    Elektronická publikace navazuje na předchozí skriptum Početní praktikum stejného autora. Text je členěn do čtyř základních kapitol, popisujících pokročilejší počítání s tenzory, křivočaré souřadnice, úvod do parciálních diferenciálních rovnic a- praktické základy numerických výpočtů.

    Obr. 3: Ukázky z publikace Praktické početní metody pro fyziky

    Více informací naleznete v publikaci.

Další elektronické publikace najdete v sekci Výukové publikace a e-knihy Elportálu.

Not read yet0 commentspermalink
7. 6.
2023

Manipulace s obrázky ve Správci souborů

Interesting | 2 | 2
Novinky – e-learning

Agenda Správce souborů patří mezi jednu z nejpoužívanějších v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) a to zejména ve výuce, jelikož slouží jak pro vystavování studijních materiálů, tak pro sběr úkolů a prací studentů.

Nově Vývojový tým IS MU upravil Prohlížeč obrázků ve Správci souborů tak, aby bylo možné s vloženými obrázky manipulovat, např. si obrázek přiblížit či otočit. Tato nová funkce je přínosná zejména pro učitele matematických předmětů, kteří kontrolují vypracované příklady vyfocené a nahrané studenty do Odevzdávárny, v případě, že je text hůře čitelný nebo je fotografie špatně otočená. Panel s tlačítky pro manipulaci je dostupný přímo pod obrázkem.

Kromě tlačítek lze použít také klávesové zkratky, které jsou uvedené přímo v popiscích jednotlivých tlačítek. Tato funkce je užitečná např. při procházení složky s odevzdanými pracemi, kdy učitel může mezi jednotlivými obrázky přecházet pomocí šipek a jen si pomocí kláves přibližovat obrázky, aniž by se musel posouvat myší.

Další novinkou je uvedení jména vlastníka souboru přímo pod obrázkem. Tuto vlastnost ocení vyučující např. pokud listuje složkou s úkoly a přímo vidí, čí obrázek je, aniž by se musel vracet do složky.

O Správci souborů jsme již dříve informovali např. v novince Kompletní proměna aplikace Správce souborů.

Not read yet0 commentspermalink
18. 4.
2023

Nová sekce na Elportále k umělé inteligenci ve výuce

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Rok 2022 a 2023 přináší spoustu nových nástrojů založených na určité formě umělé inteligence či neuronových sítí, které mohou studenti i učitelé využít ve výuce. Tento trend reflektuje i nová sekce na Univerzitním e-learningovém portále MU, Elportále, která se bude umělé inteligenci ve výuce věnovat. V začátku zde mohou vyučující nalézt úvodní představení nástroje ChatGPT ve formě krátkého videa a seznámit se s několika základními příklady použití.

Obr. 1: Nová sekce na Elportálu

Novinky v této oblasti se objevují ve velmi rychlém sledu a pro vyučující nemusí být jednoduché se v situaci zorientovat. Jako první se vyučující začínají ptát, jak nové technologie konkrétně a prakticky ovlivní jejich výuku a co to pro ně může znamenat. Odpovědi na první otázky, které si vyučující kladou, lze nalézt v sekci Umělá inteligence v otázkách a odpovědích. Celá tato část bude postupně upravována a doplňována o další dotazy, které učitelé začínají klást e-technikům na svých fakultách.

S postupujícím zapojení nástrojů umělé inteligence do výuky v rámci semestru jaro 2023 lze očekávat, že se po skončení a vyhodnocení tohoto semestru objeví i první praktické zkušenosti vyučujících, které budou postupně shrnuty ve stejnojmenné sekci.

Not read yet0 commentspermalink
2. 3.
2023

S novým semestrem novinky v Odpovědnících

Interesting | 1 | 1
Novinky – e-learning

Poměrně nedávno – před Vánoci – informoval Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) o možnosti ručního hodnocení v Odpovědnících (více v novince). Nyní se vývoj aplikace opět posunul dál a uspokojil další nemalou část vyučujících, kteří aplikaci využívají a posílají podněty ke změnám, které jim práci usnadní.

Naskenované odpovědní listy v aplikaci Odpovědi

První změna se týká naskenovaných odpovědních listů. Vyučující, kteří používají Odpovědníky pro realizaci písemek v režimu „skenovat rukou psaný text s body“, nově naskenované odpovědní listy najdou také v aplikaci Odpovědi (doposud byly přístupné v Přijímárně skrze odkaz “Nahlížení do odpovědních listů”). V popisu odpovědníku jsou nově v tomto režimu dvě tlačítka pro uložení, z nichž pomocí tlačítka „Uložit a zpřístupnit“ zpřístupní odpovědník, resp. prohlídku naskenovaného odpovědního listu v aplikaci Odpovědníky, i studentům. Při zpřístupnění prohlídky studentům se respektuje datum zadané při vyhodnocování rozpoznaných písemek.

Rozšíření možností při výběru otázek do testu

Druhou změnu zaregistrují vyučující v okamžiku, kdy připravují test a v popisu odpovědníku nastavují, jak má vypadat. Došlo totiž k rozšíření možností při výběru otázek do testu. Vybírá-li vyučující do testu ze sady otázek jen některé z nich (podmnožinu), má nově možnost volit, zda se otázky ze sady vyberou náhodně, nebo zda se začne vybírat až od určité otázky, anebo se vybere blok po sobě jdoucích souvisejících otázek. V jakém pořadí se otázky poskládají do průchodu testem, ovlivní další nastavení odpovědníku.

Omezování prohlídky odpovědí z počítačů dle IP adres

Také další změna je patrná ve formuláři, kterým musí vyučující projít při nastavování testu. Nově lze v popisu odpovědníku zadat IP adresy počítačů, ze kterých se student dostane k prohlídce svých odpovědí (výjimkou je odpovědník v režimu „skenovat rukou psaný text s body“). Doposud se běžně omezoval přístup studentů k testu z počítačů s konkrétní IP adresou (typicky vyučující zadal rozsah IP adres dané PC učebny) a toto omezení se vztahovalo také na prohlídku. Pokud to vyučující nezměnil, pak se studenti k prohlídce dostali pouze z počítačů s „povolenou“ IP adresou (tj. typicky jen z PC učebny). Nyní je to oddělené, takže vyučující může nastavit například přístup k testu „pouze z PC učebny“ a po vyplnění a odevzdání testu přístup k prohlídce odkudkoliv.

Ruční opravování elektronických testů

Aktivovat ruční hodnocení lze jednoduše zatržením příslušné volby přímo v popisu odpovědníku: “Hodnotit ručně -> Chci odpovědník hodnotit ručně”. Po zatržení se učiteli zobrazí možnost vybrat režim, ve kterém si přeje studentovy odpovědi hodnotit, kdy a zda vůbec se má studentovi zpětná vazba zobrazit v poznámkovém bloku.

Do ručního hodnocení lze zahrnout jak text zpětné vazby, tak bodové ohodnocení. To je vždy označené hvězdičkou a je možné jej do poznámkového bloku zavádět hned několika různými způsoby. Krom celého textu obsahujícího body i slovní hodnocení je aplikace schopna udělené body za jednotlivé otázky sama sečíst, nebo je v poznámkovém bloku dle přání vyučujícího zavede zvlášť. Otázky vyučující ručně hodnotí v aplikaci Odpovědi.

Body zavedené zvlášť po otázkách


Sumarizovaný výsledek

Používá-li učitel ve svém předmětu tzv. bc scripty, které s obsahem poznámkových bloků pokročile pracují, může do nich zahrnout i obsah poznámkového bloku s daty z ručního hodnocení. K zahrnutí slouží políčko v popisu odpovědníku, kam se zkratka takového poznámkového bloku vloží.

Not read yet0 commentspermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  ... 43 »