Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
31. 10.
2008

Novinky ve "Zkušenostech vyučujících"

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

O prázdninách se podařilo zaktualizovat podobu Zkušeností vyučujících s e-learningem na MU. Tato sekce Elportálu slouží k motivaci a inspiraci pedagogů, k prezentaci možností IS MU v rámci konkrétních předmětů a kurzů. Osobní zkušenost učitelů může inspirovat k mnoha nápadům a novým řešením, jak využít e-learningových agend IS MU v kurzu.

Jednou z cest podporovanou e-techniky, kteří jsou vyučujícím na každé fakultě k dispozici, se e-learning ubírá hodně cestou tvorby jednotlivých nebo menších aktivit. Mnoho vyučujících se může pochlubit tím, že si část své práce ulehčili, když nechali písemky opravovat počítačem, pro sběr seminárních prácí si zřídili odevzdávárnu, výuku organizovali prostřednictvím interaktivní osnovy nebo zajistili jinak obtížně realizovatelný dotazník pomocí odpovědníků. O získané zkušenosti s e-learningem v IS MU se s učiteli dělí prostřednictvím Elportálu.

Co nového lze ve "Zkušenostech vyučujících" najít?

Kromě nového designu připraveného servisním střediskem přibylo:

  • možnost projít si interaktivní osnovy, které se používají ve výuce na MU,
  • e-learningové kurzy doplňující prezenční výuku (Podpora výuky Ošetřovatelské postupy I., II.), kurzy plně e-learningové nebo bezkontaktní s tutory (Kurz práce s informacemi),
  • ukázky z neobvyklého využití e-learningových aplikací IS MU (Matematická olympiáda pro střední školy).

 

Obr. 1: Ukázka nového designu

Interaktivní osnovy slouží jako rozcestník v rámci jednotlivých kurzů. Vyučující vzhledem k různým požadavkům kurzu nebo odlišným e-learningovým koncepcím zvolili různá využití interaktivních osnov. V sekci Zkušenosti vyučujících se nacházejí ukázky různorodého použití interaktivních osnov a jejich praktické výstupy v konkrétních předmětech.

 

Obr. 2: Ukázka interaktivní osnovy

Použitím e-learningových aplikací v IS MU lze zjednodušit jednak různé výukové aktivity, ale své využití nacházejí také v jiných případech. Jedno z možných řešení představuje například skenování krajského kola matematické olympiády.

 

Obr. 3: Náhled zpracovaných zkušeností z matematické olympiády

Další novinkou jsou tzv. velké e-learningové kurzy. Jedná se o ucelené e-learningové kurzy, které v plné verzi obsahují studijní materiály včetně fotodokumentace, videozáznamů, interaktivních materiálů a zpětnovazebních instrumentů. Všechny z nich byly nasazeny do výuky.

 

Obr. 4: Náhled zpracovaných zkušeností z e-learningového kurzu

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
31. 10.
2008

Návod na vytvoření ozvučené prezentace

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

O tom, že na povýšení studijních materiálů na lepší úroveň není třeba mít znalosti odborníka na informatiku ani vybavení nahrávacího studia, vás chce přesvědčit návod na tvorbu ozvučených prezentací. E-technici vyzkoušeli tvorbu ozvučených prezentací pomocí známého programu na tvorbu prezentací Microsoft PowerPoint. V návodu, který následně vznikl pro učitele, vám poradíme, jaké musíte mít vybavení a jaký je nejsnadnější postup k tomu, aby i méně zběhlý uživatel počítače zvládl vytvořit kvalitní audio prezentaci.

Ozvučená prezentace může být pro vyučujícího zajímavou možností, jak multimedializovat výukové materiály. Audio výklad k powerpointovým slajdům se může výtečně hodit v případě, kdy je studovaná látka náročná na pochopení, kdy je nutné probrat hodně teorie a na přednášce není čas na všechno (můžete pak zvolit nejobtížnější pasáže výkladu a ty podrobněji v audio komentáři vysvětlit), nebo jako náhrada za odpadnuvší přednášku, u které jen samostudium nestačí.

V návodu najdete ozvučený manuál krok za krokem, jak vytvořit ozvučenou prezentaci v Microsoft PowerPoint, a několik ukázek, jak může výsledek vypadat.

O tvorbě ozvučené prezentace v Microsoft PowerPoint podrobně

Obr. 1: Ukázka manuálu pro tvorbu ozvučených prezentací

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
31. 10.
2008

Digitalizace starších závěrečných prací na FI

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Centrum výpočetní techniky FI MU realizuje v letošním roce projekt digitalizace starších závěrečných prací na Fakultě informatiky MU. Navazuje na zkušenosti z minulého roku 2007, kdy se tým IS MU podílel na širším projektu pod vedením RNDr. Miroslava Bartoška, CSc., který se týkal se digitalizace starších závěrečných prací na více fakultách MU.

V loňském projektu digitalizace závěrečných prací se skenovaly závěrečné práce na vybraných fakultách tak, že se nejprve rozřezávaly, skenovaly a výsledky pak byly předávány Vývojovému týmu IS MU. V naskenovaných souborech byl OCR nástroji automaticky detekován a rozpoznáván text a následně byly vytvářeny jak textové verze prací pro vyhledávání podobných souborů a odhalování plagiátů, tak PDF verze umožňující narozdíl od naskenovaného originálu navíc i vyhledávání a extrakci textu. Všechny verze se pak ukládaly do IS MU do agendy závěrečných prací konkrétnímu uživateli.

Při projektu bylo nutné řešit problém, kdy se jedna práce rozpoznávala 5-30 minut, a proto se zakoupily další počítače pro paralelní zpracování prací. Celkem bylo zavedeno přes 2000 prací.


Obr. 1: Příklad digitalizované práce


Obr. 2: Evidence digitalizované závěrečné práce v archivu

Proto se nabyté zkušenosti z loňska využily a digitalizují se letos závěrečné práce z FI MU. Za tuto dobu zaznamenala agenda pro rozpoznávání naskenovaných dokumentů v IS MU velký pokrok, a tak byla dokonce nabídnuta jako aplikace všem uživatelům IS MU. Podrobněji o této službě v novince o OCR.

Předpokládá se i další využití této služby, plánuje se například i její nabídnutí absolventům MU, kteří by stáli o to, mít svoji závěrečnou práci v elektronické verzi. Samotné skenování by probíhalo na fakultách a mnozí knihovníci se tak ochotně rozhodli vyhovět těmto případným zájemcům z řad absolventů.

To umožňuje přijímat jakékoli závěrečné práce z doby před existencí IS MU a velkou výhodou plošné digitalizace se stává možnost zrušení tištěných verzí závěrečných prací a úsporu prostor i financí knihovnám v budoucnu.

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
2. 10.
2008

Program rektora Masarykovy univerzity na podporu tvůrčí činnosti studentů

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Cílem Programu rektora je podpora samostatné tvůrčí činnosti studentů v oblasti výzkumu a vývoje směřující k intenzivnímu zapojení studentů do problematiky řešené zejména v rámci týmové výzkumné a vývojové činnosti na fakultách. Rektor vyhlašuje program pro každý akademický rok v šesti kategoriích:

  • Podpora vynikajících diplomových prací v oborech zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora vynikajících diplomových prací v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie,
  • Podpora vynikajících disertačních prací v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora vynikajících disertačních prací v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie,
  • Podpora výzkumné činnosti studentů v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora výzkumné činnosti studentů v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie.

Přihláškou do soutěže je návrh projektu tvůrčí činnosti, pro niž má být podpora poskytnuta. Návrhy projektů jsou hodnoceny ve vstupním oponentním řízení a o přidělení podpory projektům v jednotlivých kategoriích rozhoduje rektor v předem určené lhůtě. Řešení projektů, kterým byla přiznána podpora, pak probíhá přibližně 1 akademický rok.

V IS MU nově implementovaná aplikace Evidence studentských projektů v podpůrných programech umožňuje vypisovat sběr přihlášek do soutěže elektronicky a facilituje celý administrativní proces s Programem rektora spojený.

Obr. 1: Ukázka aplikace

Student, který má zájem se do Programu zapojit, podá přihlášku přes odkaz ve své studentské agendě a přihlášku spojí se jménem odborného garanta svého projektu. Při podání přihlášky se studentovi automaticky vytvoří složka v Dokumentovém serveru, kam může vložit svůj návrh projektu a další dokumenty nezbytné k přihlášení. Do této složky jsou následně postupně vkládány i všechny dokumenty od oponentů, v případě řešených projektů i závěrečná zpráva. Přístupová práva jsou ve složce již ve chvíli založení nastavena tak, aby mohl kdokoli číst návrh i posudky k projektu, ale současně aby se složkou mohli manipulovat pouze pracovníci zaštiťující program rektora, vedoucí práce a řešitel projektu.

Obr. 2: Složka v dokumentovém serveru pro návrh projektu a potřebné dokumenty

Aplikace pro administraci Programu rektora, kterou zajišťuje Odbor pro vědu a výzkum na RMU, umožňuje kromě vypsání jednotlivých běhů, do nichž se studenti přihlašují, také přehledné zobrazení podaných přihlášek, které je možné omezovat po jednotlivých fakultách, a především možnost evidování rozhodnutí o přidělení či zamítnutí podpory.

Obr. 3: Zobrazení přihlášek
2. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink