Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40  ... 43 »
21. 10.
2011

Open space konference o e-learningu IS MU

Zajímavé | 1 | 1
Novinky – e-learning

Ve čtvrtek 15. září 2011 se v nových prostorách Knihovny UKB konala Open space konference o e-learningu IS MU, v rámci které připravili pracovníci uživatelské podpory IS MU pro účastníky bohatý program. Učitelé se mohli nechat inspirovat prezentacemi výsledků spolupráce učitelů se Servisním střediskem pro e-learning MU a e-techniky.

Díky netradičnímu "open space" formátu měli učitelé možnost navštívit také otevřená tematická stanoviště s praktickými ukázkami práce s e-learningovými nástroji IS MU, vyzkoušet si práci s ISem a individuálně konzultovat možnosti nasazení konkrétních e-learningových pomůcek dle jejich didaktického záměru. Část konference byla věnována také Elportálu, autorskému zákonu v souvislosti s využíváním cizích děl při výuce a postupům při kontrole podobnosti studentských prací. Na praktickém workshopu se mohl každý účastník zdokonalit ve vybraných aplikacích IS MU nebo také ve tvorbě prezentací (MS PowerPoint).

Další informace včetně fotogalerie naleznete na stránkách konference.

Konference byla organizována v rámci projektu Systém vzdělávání pro inovaci studijních programů s podporou IT, který je spolufinancován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Evropský sociální fond) a ze státního rozpočtu ČR.

21. října 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
29. 8.
2011

Tisk interaktivní osnovy

Zajímavé | 1 | 1
Novinky – e-learning

Interaktivní osnova předmětu v IS MU slouží jako rozcestník, který vytváří učitel pro své studenty, aby v předmětu zorganizoval výuku, studijní materiály a e-learningové aktivity, jejichž plnění po studentech v průběhu semestru požaduje. Na jednom místě má student přehledně zorganizovanou výuku – uspořádanou časově nebo tématicky – na celý semestr v podobě odkazů na studijní texty, odevzdávárny, elektronické testy, doplňující informační zdroje odkazující do Internetu aj. Učitelé často interaktivní osnovu využívají také k vytváření souvislých studijních textových i multimediálních materiálů, které si studenti častokrát chtějí vytisknout a pracovat s nimi jako s výukovými texty v papírové podobě.

Tomuto požadavku se snažili vyjít vývojáři vstříc a do interaktivní osnovy doplnili funkci, která uživateli zobrazí interaktivní osnovu ve formě vhodnější pro tisk přímo z prohlížeče. Při použití funkce "Zobrazit ve formátu pro tisk" v osnově se v novém okně prohlížeče zobrazí obsah osnovy bez standardního levého navigačního sloupce IS MU, tlačítek pro rozbalení a sbalení osnovy a ikonek, které informují o poslední změně osnovy. K vytisknutí pak už stačí jen běžná funkce prohlížeče zpravidla dostupná v nabídce Soubor → Tisk.

Obr. 1: Interaktivní osnova ve formátu pro tisk

Více o Interaktivních osnovách se dočtete v Nápovědě a také v novinkách Nová verze e-learningových Interaktivních osnov a Barevné ikonky oživují Interaktivní osnovy.

29. srpna 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 7.
2011

Novinky v aplikaci Odpovědníky

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Agenda Odpovědníky slouží k ověřování znalostí studentů, procvičování získaných vědomostí, vytváření a skenování písemek či provádění nejrůznějších průzkumů nebo anket. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) nyní obohatil aplikaci o řadu nových funkcí, které byly implementovány na základě podnětů vyučujících využívajících odpovědníky v praxi. O tom, že je aplikace využívána hojně, svědčí i statistiky zkoušení na MU.

  1. Učitelé i studenti ocení: Korektně vyhodnocené odpovědi v neregulérně ukončeném testu

    Negativní důsledky v případě neregulérního ukončení testu (pokud studentovi během testu spadne síť, nečekaně se restartuje počítač nebo student omylem zavře okno s odpovědníkem, aniž stiskne „Uložit a vyhodnotit“) se snaží napravit změna, která učiteli umožní studentův test dodatečně regulérně uzavřít a jeho odpovědi korektně uložit. Dosud studentovy odpovědi (jejich část nebo v horším případě všechny podle toho, zda student své odpovědi v průběhu vyplňování testu ukládal) při neregulérním ukončení zůstávaly nevyhodnoceny a student ani vyučující neviděl výsledky v poznámkovém bloku. V přehledu odpovědí nyní učitel vidí všechny nekorektně ukončené přístupy k odpovědníku, je na ně upozorněn a může je opravit (postup: Učitel → Správa odpovědníků → Odpovědi, odkaz "změnit meziuložení na uložení").

    Obr. 1: Výpis v průchodu u nekorektně ukončeného testu (Správa odpovědníku → Odpovědi).

  2. Učitelé ocení: Vyhodnocování splnění odpovědníku procentuálně

    Výsledkem po vyhodnocení studentových odpovědí v odpovědníku může být "splnil/-a" či "nesplnil/-a". Typicky toto nastavení učitel využije, pokud ho nezajímá počet bodů, které student získal, ale jen to, zda dosáhl požadované hranice (při dosažení hranice se v poznámkovém bloku místo počtu bodů objeví *1, což značí "splnil/-a)"). Doposud existovala pouze možnost definovat hranici pro splnění konkrétním počtem bodů. Nově má vyučující možnost vyhodnocovat splnění nastavením procent. Nemusí už počítat, kolik bodů je nutné pro splnění testu, stačí pouze napsat, že pro splnění testu musí student získat např. 60% bodů z celkového počtu a IS hranici spočítá a testy vyhodnotí.

  3. Učitelé i studenti ocení: Statistika správných a špatných odpovědí na konci testu

    Tato drobná změna pomůže studentům i vyučujícím snadněji se zorientovat v prohlídce testu. Pokud učitel nastaví odpovědník tak, že student smí vidět správné odpovědi, oba kromě toho v dolní části testu uvidí i přehlednou statistiku obsahující informace o tom, kolik bodů student mohl maximálně získat, kolik jich skutečně získal, kolik měl správných a špatných odpovědí a na kolik otázek neodpověděl vůbec.

  4. Učitelé ocení: Zákaz znovu odpovídat na již vyhodnocený test

    Tato změna vyřešila někdy nežádoucí důsledek nastavení procvičovacích odpovědníků, které dovolovalo studentům při určitých parametrech zjednodušit si práci a měnit uložené odpovědi namísto toho, aby se nad otázkami v testu opakovaně zamysleli. Nyní může učitel v odpovědníku nastavit „zakázat znovu odpovídat na již sestavené průchody“, čímž zamezí tomu, aby studenti měnili již jednou uložené odpovědi. Studenti jsou tak donuceni sestavit si nový test s jiným zadáním a znovu nad otázkami přemýšlet. Učitel má možnost navíc specifikovat, kolikrát si student může test takto otevřít.

    Obr. 2: Parametr "zakázat znovu odpovídat na již sestavené průchody" učitel nastaví v popisu odpovědníků v části "Student se smí k odpovědníku vracet a pracovat s ním opakovaně".

  5. Učitelé ocení: Omezení počtu skládání odpovědníku dle počtu otevření

    Jak je uvedeno výše, vyučující má možnost nastavit, kolikrát smí student s odpovědníkem pracovat, přičemž se až doposud počítaly uložené průchody testem. Jelikož se stávalo, že studenti často otevřeli test několikrát (tj. generovali různá zadání) za účelem nalézt co "nejjednodušší" zadání, nově se omezení počtu skládání odpovědníku může odvíjet od toho, kolikrát student test otevře, nikoliv kolikrát test uloží.

    Obr. 3: Omezení počtu skládání odpovědníku dle počtu otevření učitel opět nastaví v popisu odpovědníků v části "Student se smí k odpovědníku vracet a pracovat s ním opakovaně".

  6. Učitelé ocení: Poznámkový blok s body ze skenovacích testů vidí jen učitel

    Při využívání skenovatelných formulářů má vyučující nově možnost nastavit, že poznámkový blok s výsledky studentů, který se automaticky vytvoří po vyhodnocení testů, zůstane studentům nepřístupný (doposud byl obsah v takovém poznámkovém bloku okamžitě po vyhodnocení testů přístupný studentům). Motivací k této změně bylo více. Například, když se zkouška skládala z více částí a vyučující nechtěl, aby studenti průběžně znali výsledky jednotlivých částí, nebo když vyučující zjistil, že je nějaká otázka v testu zadaná špatně a výsledky má cenu studentům zveřejnit až poté, co chybnou otázku opraví. Nastavení učitel zadá v agendě Poznámkové bloky, kde může také hodnocení v poznámkovém bloku studentům dodatečně zpřístupnit.

  7. Učitelé ocení: Testové otázky lze snadno hromadně převést do ISu pomocí Převodníku

    Převodník otázek je nástroj, který pomůže vyučujícím hromadně vložit více otázek do ISu. Funguje tak, že si učitel podle jednoduchých pravidel otázky připraví na svém počítači v libovolném textovém editoru (Word, OpenOffice document, Poznámkový blok apod.), a pak jen CTRL+C a CTRL+V vloží do Převodníku, který vygeneruje otázky v kódu pro IS. Pomocí Převodníku je možné vytvářet sady s otázkami typu :a (Vepište volně psaný text), :c (více správných odpovědí) a :r (jedna správná odpověď). Převodník i podrobný návod, jak jej použít, učitelé najdou na Elportále (Elportál → Nástroje pro výuková multimédia).

O inovacích v agendě Odpovědníky jsme naposledy informovali 18. 12. 2010 v novince Odpovědníky obohacené o další funkce pro učitele.

Uživatelé mohou nadále návrhy dalších funkcí a vylepšení vkládat buď do Podnětovny, nebo předat fakultnímu e-technikovi.

20. července

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
23. 6.
2011

Publikace vydané na Elportále MU mohou mít nově přiděleno ISBN

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Informační web o e-learningu na Masarykově univerzitě Elportál MU, jehož součástí je stále bohatší knihovna původních multimediálních a interaktivních výukových publikací (Elektronické výukové publikace), reaguje na změnu v systému přidělování ISBN v ČR.

Od července 2010 Národní agentura ČR pro ISBN umožňuje přidělení tohoto identifikátoru i on-line publikacím. Publikace zveřejněné na Elportále MU proto nyní mohou, pokud splní podmínky, mít vlastní ISBN identifikátor. Autor zájem o přidělení identifikátoru ISBN sdělí v žádosti o zveřejnění publikace na Elportále a zbytek už zajistí ediční rada a správa Elportálu ve spolupráci s Nakladatelstvím MU.

Publikace, které získají ISBN číslo, budou identifikovatelné jak pod ISSN číslem Elportálu, tak pod nově přiděleným unikátním ISBN. Vedle ISSN a ISBN je plánováno digitální díla na Elportále označovat také identifikátorem DOI (Digital Object Identifier).

Podmínky pro přidělení ISBN čísla a další informace najdete v nových Pravidlech pro zveřejňování a recenze děl na Elportále. Informace, jak mají postupovat autoři, jsou zveřejněny v odstavci Jak mám postupovat, chci-li publikovat na Elportále.

23. června 2011

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40  ... 43 »