Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1  ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95  ... 107 »
12. 3.
2008

Barevné skenování ručně psaných písemek

Not rated yet.
Novinky
Testování, resp. zkoušení, neodmyslitelně patří k vysokoškolskému studiu. Informační systém MU již delší dobu široce podporuje automatické zpracování písemek ve formě testů - a to jak testů s otázkami s právě jednou správnou odpovědí, tak testů s otázkami s více správnými odpověďmi. Takto zkoušení studenti vyplní formuláře, tzv. odpovědní listy, ty jsou pak oskenovány, rozpoznány a vyhodnoceny. Tento postup přináší obrovskou úsporu času na straně vyučujících, o čemž svědčí stále větší zájem o tento typ zkoušení. O tom, jak skenování zjednodušuje zkoušení, jsme psali již v roce 2006 zde a v novince o ručně psaných písemkách.

Informační systém podporuje také ručně psané písemky, kdy student přímo na papír odpovídá na "otevřenou" otázku nebo řeší zadaný problém. Nově je však možné u tohoto typu písemek zachovat barevné opravení učitelem (např. červenou propiskou nebo pastelkou) i ve fázi po naskenování, rozpoznání a následného vystavení v barevné verzi studenům. Tím se podstatně zpřehledňuje opravená písemka a studenti si díky tomu nemohou splést své odpovědi s opravou a komentářem vyučujícího.



Obr. 1: Ilustrační příklad - Naskenovaný formulář
[12] Studentova odpověď
[13] Učitelův komentář
[14] Počet dosažených bodů, zapsané učitelem

Jak se postupuje při tomto typu písemek?

Postup pro barevné skenování je stejný, jako u dosavadního skenování černobílého.

Student vyplní na odpovědní list dle vzoru, který zná. Do předem určeného pole, který je strojově rozpoznávatelný, zadá svoji identifikaci (učo - univerzitní číslo osoby) a číslo listu, má-li písemka více listů. Pak postupuje dle zadání zkoušky - provede výpočet, rozbor, napíše text, definice apod. Učitel studentovo řešení opraví, barevnou fixou vepíše svoje poznámky či komentáře přímo do listu s řešením a do strojově rozpoznávatelného pole vyznačí počet získaných bodů. Učitel nebo e-technik stoh písemek barevně oskenuje (doposud se užívalo skenování v odstínech šedi) a pomocí aplikace pro skenování v IS MU se automaticky na základě průvodky (nesoucí informace o předmětu, učiteli aj.) ho přenese do Úschovny učitele. Aplikace pro skenování a rozpoznávání skeny automaticky zařadí do Přijímáren jednotlivých studentů, aby si mohli prohlédnout hodnocení učitele. Každý student vidí pouze svou písemku. Odpadají tedy pro studenta i učitele časově náročné konzultace a vyhledávání konkrétní písemky, což přináší zejména při počtu stovek studentů v předmětu velké úspory času oběma stranám.

Bodové hodnocení ze strojově zpracovatelných polí jsou převedeny do evidence studia v konkrétním předmětu, do tzv. Poznámkového bloku. S nimi lze dále provádět běžné operace týkající se průběžného hodnocení - např. vytvořit anonymní statistiku a graf úspěšnosti v dané písemce a zveřejnit ji studentům. Pokud má učitel zájem, může si i nadále odpovědní list pro ručně psanou písemku stáhnout ve formátu LaTeX a upravit si jej dle potřeb - např. doplnit text zadání či pokyny pro studenty. Důležité je pouze zachovat kalibrační značky, podle kterých se následně orientuje rozpoznávací software.

První učitelé, kteří tento způsob zkoušení využívají, projevují značné nadšení z nové funkce, protože počet studentů, kteří přicházejí na konzultaci kvůli nejasně opravené písemce, klesá. Opravující zase mohou použít na opravování cokoli, co se od písma studenta liší barvou, ne nutně tloušťkou čáry, jak tomu bylo doposud.

10. února 2008

Not read yet0 commentspermalink
29. 2.
2008

Vylepšené Rozpisy studentů - studenti tvůrci témat

Not rated yet.
Novinky
Předmětová agenda Rozpisy studentů, kterou uživatelé najdou v Záznamníku učitele, ulehčuje práci učitelům, kteří nechávají studenty zpracovávat seminární práce, referáty nebo skupinové projekty. Učiteli agenda doposud nabízela možnost založit "balík" a v jeho rámci specifikovat "témata/varianty" referátů, seminárních prací apod. Studenti si mohli tato témata v definované době registrovat. Vkládání vlastních návrhů témat agenda studentům nepovolovala.

Proto byla do agendy přidána volba "student má právo vložit téma". Bude-li učitel nyní chtít, mohou se studenti podílet na tvorbě témat a sami si témata, která chtějí zpracovávat, vymýšlet a učiteli navrhovat. Vyučující má samozřejmě právo studentem navržené téma potvrdit nebo zamítnout. Informovanost studenta i učitele o založení a schválení tématu zajistí automaticky odeslaný e-mail.



Obr. 1: Ilustrační příklad - Vyučující studentům v balíku povolí témata vytvářet (očima učitele)



Obr. 2: Ilustrační příklad - Student zvolené téma uloží a zaregistruje si ho (očima studenta)



Obr. 3: Ilustrační příklad - Vyučující má přehled o tématech a je na něm, zda je studentům schválí (očima učitele)

Kompletní nápovědu k agendě nalezne uživatel v autentizované části IS MU: Osobní administrativa -> Nápověda -> Rozpisy studentů.

29. února 2008

Not read yet0 commentspermalink
29. 2.
2008

Výherkyně miliardtého kliku v IS MU

Not rated yet.
Novinky
Dne 15. února 2008 proběhlo na Fakultě informatiky slavnostní předání 1. ceny (taška na notebook) výherkyni Jitce Tarabové v soutěži o miliardtý klik v IS MU. Nechyběly ani bublinky a chlebíčky.


Jitka Tarabová přijímá gratulace od paní prorektorky prof. RNDr. Ivany Černé, CSc., která osobně přišla hlavní cenu předat.


Jitka Tarabová studuje na PřF obor Matematika se zaměřením na vzdělávání v kombinaci s oborem Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání na PdF. Zajímaly nás její pocity - výherkyně prozradila, že to byla její první výhra v životě a protože svůj notebook zatím nevlastní, uvažuje, že si ho nyní pořídí. Pokud by si mohla vybrat, raději by vyhrála kapesní nůž, ale klikací soutěže se neúčastnila a byla tedy velmi překvapená emailem, který jí oznamoval, že vyhrála. Informace se díky IS MU rychle rozšířila a tak Jitce někteří učitelé blahopřáli brzy poté, co povolila zveřejnit své jméno jako výherce.

Děkujeme Jitce Tarabové za odpovědi na dotazy, blahopřejeme a věříme, že výhra nebude zdaleka poslední.

Vyvojový tým IS MU

Podrobnější informace k soutěži.

29. února 2008

Not read yet0 commentspermalink
29. 2.
2008

Spolupráce s Akademii STING a VOŠ Jabok

Not rated yet.
Novinky
Masarykova univerzita od ledna 2008 provozuje informační systém pro podporu studia pro další vysokou školu Akademii STING a pro Vyšší odbornou školu JABOK. Na obou školách se postupně dokončuje implementační fáze a připravuje spuštění ostrého provozu.

Akademie STING

Akademie STING působí jako soukromá vysoká škola již osmým rokem a má akreditovány jak bakalářské programy, tak magisterský. Akademie STING vyplňuje relativně malý segment objemu vysokoškolského vzdělávání, ale ve skutečnosti se studenti Akademie STING jak v prezenční, tak i v kombinované formě, díky specifickému zaměření studijních programů, rekrutují z celé České republiky a mají o studium značný zájem. V republikovém rozsahu má Akademie STING odborné postavení především rozvojem problematiky Zdaňování.

Jedním z cílů dlouhodobého záměru z roku 2000 je "Výrazná podpora informační infrastruktury". Jako ekonomická soukromá škola si je Akademie STING velmi dobře vědoma, že počet studentů a ekonomika soukromé školy je velmi úzce svázána s kvalitou podpory studia, tedy i kvalitou podpory studia informačními technologiemi. Zajímala se proto o systém, který by splňoval potřeby Akademie STING na rozvoj distančních technologií a zejména intranetu pro studijní procesy a e-learning. Potřebovali systém, který by pokryl nároky školy v oblasti elektronického přijímacího řízení, uspořil práci v oblasti administrativy studia pro studijní oddělení, pokryl sofistikovaným způsobem proces výběru a evidence závěrečných prací, nároky na úložiště pro různé typy dokumentů, požadavek dostupnosti a stability systému bez výpadků a pokryl široké možnosti komunikace se studenty. Vybrali si systém Masarykovy univerzity, který všechny uvedené služby poskytuje a zajišťuje mnoho služeb dalších. Současně snímá ze školy starosti o provoz díky způsobu provozu outsourcingem.

JABOK

Jabok - vyšší sociálně pedagogická a teologická škola zajišťuje vzdělávání v oboru sociální práce a sociální pedagogiky a nabízí získání kvalifikace diplomovaný specialista (DiS) a ve spolupráci s Evangelickou teologickou fakultou Univerzity Karlovy také bakalář (bc.). Proto systém výuky i klasifikace vychází z vysokoškolského systému přednášek a seminářů, zkoušek, klasifikovaných zápočtů a zápočtů, seminárních prací a závěrečné (absolventské) práce. Důraz se klade na samostatnou práci.

Tato škola intenzivně hledala systém, který by splňoval její nároky na podporu studia, až narazila na systém IS MU. Kromě sofistikované podpory studijnímu oddělení potřebovali také například zajistit podporu praxím, které jsou důležitou součástí studia, a které mají svá specifika v zapojení dalších subjektů do výuky, ve zpracování výstupů a zpráv z praxí a v pravidlech hodnocení této výuky nebo předávání infomací příštím praktikantům. Nezanedbatelná je pro JABOK podpora svépomocných agend a studentského úložiště dokumentů pro studenty, kteří si povedou portfolium svých studijních poznatků v elektronické podobě a budou moci ukládat ve svých agendách informačního systému. Nepostradatelným pomocníkem je pro JABOK propracovaný systém e-přihlášek a přijímacího řízení. Centrum dalšího vzdělávání, které nabízí širší nabídku jednorázových i vícedenních kurzů a nabídku dalšího vzdělávání, chce řešit jejich propagaci, prodej a návaznost na studijní aplikace přes internetové Obchodní centrum, které je integrovanou součástí informačního systému, protože tak uleví administrativě s prodejem kurzů spojené.

29. února 2008

Not read yet0 commentspermalink
« 1  ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95  ... 107 »