Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
10. 2.
2008

Barevné skenování ručně psaných písemek

Not rated yet.
Novinky
Testování, resp. zkoušení, neodmyslitelně patří k vysokoškolskému studiu. Informační systém MU již delší dobu široce podporuje automatické zpracování písemek ve formě testů - a to jak testů s otázkami s právě jednou správnou odpovědí, tak testů s otázkami s více správnými odpověďmi. Takto zkoušení studenti vyplní formuláře, tzv. odpovědní listy, ty jsou pak oskenovány, rozpoznány a vyhodnoceny. Tento postup přináší obrovskou úsporu času na straně vyučujících, o čemž svědčí stále větší zájem o tento typ zkoušení. O tom, jak skenování zjednodušuje zkoušení, jsme psali již v roce 2006 zde a v novince o ručně psaných písemkách.

Informační systém podporuje také ručně psané písemky, kdy student přímo na papír odpovídá na "otevřenou" otázku nebo řeší zadaný problém. Nově je však možné u tohoto typu písemek zachovat barevné opravení učitelem (např. červenou propiskou nebo pastelkou) i ve fázi po naskenování, rozpoznání a následného vystavení v barevné verzi studenům. Tím se podstatně zpřehledňuje opravená písemka a studenti si díky tomu nemohou splést své odpovědi s opravou a komentářem vyučujícího.



Obr. 1: Ilustrační příklad - Naskenovaný formulář

Jak se postupuje při tomto typu písemek?

Postup pro barevné skenování je stejný, jako u dosavadního skenování černobílého.

Student vyplní na odpovědní list dle vzoru, který zná. Do předem určeného pole, který je strojově rozpoznávatelný, zadá svoji identifikaci (učo - univerzitní číslo osoby) a číslo listu, má-li písemka více listů. Pak postupuje dle zadání zkoušky - provede výpočet, rozbor, napíše text, definice apod. Učitel studentovo řešení opraví, barevnou fixou vepíše svoje poznámky či komentáře přímo do listu s řešením a do strojově rozpoznávatelného pole vyznačí počet získaných bodů. Učitel nebo e-technik stoh písemek barevně oskenuje (doposud se užívalo skenování v odstínech šedi) a pomocí aplikace pro skenování v IS MU se automaticky na základě průvodky (nesoucí informace o předmětu, učiteli aj.) ho přenese do Úschovny učitele. Aplikace pro skenování a rozpoznávání skeny automaticky zařadí do Přijímáren jednotlivých studentů, aby si mohli prohlédnout hodnocení učitele. Každý student vidí pouze svou písemku. Odpadají tedy pro studenta i učitele časově náročné konzultace a vyhledávání konkrétní písemky, což přináší zejména při počtu stovek studentů v předmětu velké úspory času oběma stranám.

Bodové hodnocení ze strojově zpracovatelných polí jsou převedeny do evidence studia v konkrétním předmětu, do tzv. Poznámkového bloku. S nimi lze dále provádět běžné operace týkající se průběžného hodnocení - např. vytvořit anonymní statistiku a graf úspěšnosti v dané písemce a zveřejnit ji studentům. Pokud má učitel zájem, může si i nadále odpovědní list pro ručně psanou písemku stáhnout ve formátu LaTeX a upravit si jej dle potřeb - např. doplnit text zadání či pokyny pro studenty. Důležité je pouze zachovat kalibrační značky, podle kterých se následně orientuje rozpoznávací software.

První učitelé, kteří tento způsob zkoušení využívají, projevují značné nadšení z nové funkce, protože počet studentů, kteří přicházejí na konzultaci kvůli nejasně opravené písemce, klesá. Opravující zase mohou použít na opravování cokoli, co se od písma studenta liší barvou, ne nutně tloušťkou čáry, jak tomu bylo doposud.

10. února 2008

Not read yet0 commentspermalink
31. 1.
2008

Sekce Školitel

Not rated yet.
Novinky

Jednou z povinností akademických pracovníků je vedení nebo oponentura závěrečných prací. Součástí semestrálního hodnocení je vědecká a výzkumná činnost studenta.

Proto na titulní straně IS MU přibyla sekce Školitel, užitečná pro všechny, kdo vedou či oponují závěrečné práce, a pro všechny, kdo se podílí na semestrálním hodnocení studentů doktorských programů. Hodnocení doktorských studentů provádí členové oborových rad a komisí - mají nově k nahlédnutí záznam školitele, který se vyjádřuje k položkám jako je postup práce na tezích dizertace či jazyková kompetence. Hodnocení studenta vč. získaných známek a kreditů lze vytisknout jako podklad pro jednání oborové rady.

Všichni vyučující najdou v rozcestníku dále přehled "svých" studentů, tj. těch, kterým vedou nebo oponují závěrečnou práci. Vedoucí práce obvykle v průběhu spolupráce uděluje jeden nebo více zápočtů za práci - rozcestník toto umožňuje pohodlně realizovat. Jakmile má student založen Archiv závěrečné práce, tj. odevzdal závěrečnou práci do archivu a chystá se ji obhájit, mohou vedoucí a oponenti zkoumat originalitu práce (posoudit zda není plagiátem pomocí funkce Vejce vejci) a vložit posudky práce.

Příjemnou funkcí je také možnost si kliknutím vybrat bakalářské, magisterské či doktorské studenty, kterým vyučující vede práci, a odeslat jim hromadný e-mail.

Aplikace navazuje na starší agendu Rozpisy studentů, kde vyučující vypisují témata záverečných prací, studenti se k nim přihlašují a navazují se školitelem komunikaci prostřednictvím e-mailu.


Obr. 1: Informace o studentce doktorského studia v aplikaci Školitel

31. ledna 2008

Not read yet0 commentspermalink
31. 1.
2008

Nové nástroje pro tvorbu multimediálních pomůcek

Not rated yet.
Novinky – e-learning

V roce 2007 vzniklo pro učitele na MU tzv. Servisní středisko pro e-learning . Toto celouniverzitní pracoviště, které je řízeno z centra vývoje Informačního systému MU, pomáhá všem učitelům na MU obohatit výuku multimediálními prvky s cílem zvýšit názornost výuky nebo přitažlivost pro studenty. Pracovníci tohoto servisního střediska zpracovávají pro učitele nejčastěji textový a obrazový materiál a jiné vizualizace vhodné k podpoře výuky.

Středisko nejen používá, ale i vytváří také zajímavé a užitečné nástroje, které lze k tvorbě multimedií a interaktivit ve výukových materiálech využít. Aplikace si může tvůrce e-learningu vyzkoušet sám (pomocí přiložených návodů) nebo využít služeb e-technika.

Podrobně o nástrojích se můžete dočíst na stránkách Nástroje pro výuková multimédia

Questomat

usnadňuje vytváření otázek v IS MU s aktivním zapojením obrázku do možných odpovědí. Na libovolný obrazový podklad (zadání) lze v ploše libovolně rozmisťovat varianty odpovědí (ve formě zaškrtávacích políček, rozbalovacích seznamů, ...) dle tvůrčích pedagogických záměrů.

Audiopřehrávač pro odpovědníky

lze snadno pomocí návodu umístit do odpovědníků a zpřístupnit tak efektivně studentům audio nahrávky.

Editor XMLMind

slouží k tvorbě webových publikací. Editor automaticky udržuje strukturu dokumentu, spravuje odkazy uvnitř publikace a umožňuje začlenění multimediálních objektů. Studijní materiály kurzů mívají často podobu hierarchicky členěné publikace (elektronické knihy). Vytváření a zejména údržba rozsáhlejších publikací ve formátu HTML, rozčleněných do řady menších souborů, bývá velmi problematická. Jako optimální řešení se jeví použití vhodného autorského nástroje. Servisní středisko připravilo šablony, díky kterým lze snadno vytvářet přehledné publikace. Práci s editorem zvládne běžně pokročilý uživatel IT.

Interaktivní cvičenec

umožňuje velmi jednoduše tvořit názorné obrázky cviků a různých poloh těla při sportovních úkonech. K dispozici je přední a boční pohled na cvičence, každý z pohledů lze zvlášť vytisknout.

Více ukázek a podrobností najdete na Elportále.

31. ledna 2008

Not read yet0 commentspermalink
31. 1.
2008

E-learningové školení Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Jako každý zaměstnavatel, i MU je povinna pravidelně školit své zaměstnance v otázkách bezpečnosti práce včetně první pomoci a obdobných témat. Na Fakultě informatiky MU byla pilotně proškolena a přezkoušena část zaměstnanců e-learningovou formou - každý účastník si pročetl materiály doprovázené ilustracemi a zkušebními otázkami. Informační systém vyhodnotil odpovědi a v případě nedostatečně zvládnuté úrovně BOZP nabídl další pokus.

Výhodou tohoto typu školení z pohledu zaměstnance je individuální volba termínu, kdy se s informacemi seznámí, a množství času, který jim věnuje. E-learningová pomůcka v základní úrovni poskytuje podstatné informace, ale každý oddíl je doplněn jak přesnými citacemi zákonných norem téma upravujícími, tak dalšími zajímavými zdroji na Internetu - k problematice BOZP existuje řada webových služeb, i včetně možnosti klást dotazy expertům. Tyto detailnější informace, které využije jen zájemce, by z časových důvodů nebylo možné na prezenčním školení uvést.

Výhodou z pohledu instituce je možnost bezobslužně prověřit úroveň znalostí zaměstnanců pomocí kontrolních otázek. To v praxi obvyklých prezenčních školení často nebývá realizováno z časových či jiných důvodů.

E-learningová pomůcka je realizována nástrojem Odpovědníky, který v jednom ze svých způsobů použití umožňuje kombinovat výklad včetně multimediálních prvků a interaktivní otázky. Důležitý je také fakt, že Odpovědníky nejsou agenda omezená na použití ve studijních předmětech (i když tak se nejčastěji používají - např. jako testy či procvičování), ale že Informační systém umožňuje libovolně řídit k Odpovědníku přístup, tentokrát tedy např. povolit práci zaměstnancům konkrétního pracoviště v určitém týdnu a zaznamenat jejich výsledky. Obdobný typ e-learningu může univerzita využít pro jakákoliv další školení zaměstnanců zvyklých pracovat s Informačním systémem.

V případě, že je důležitá autentizace respondentů, je možné uskutečnit takové školení v počítačové učebně pod dohledem. V jiných případech je naopak vhodné složení testu vzdáleně a respondent by byl sám proti sobě, pokud by skládal test nesamostatně nebo podvodem.


Obr. 1: Příklad testu BOZP

31. ledna 2008

Not read yet0 commentspermalink