CVT FI

RSS

Novinky, zajímavosti a změny v provozu počítačů, počítačové sítě, prezentační a další techniky na FI MU. Další informace jsou dostupné v Technických informacích na webu fakulty.

Pro hlášení problémů prosím kontaktujte příslušnou sekci CVT FI.

Informace o aktuálních problémech naleznete na stránce o výpadcích.

Vlastníci blogu: FI:unix@fi, FI:CVT FI
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:unix@fi, FI:CVT FI
Právo číst: kdokoliv v Internetu
Právo komentovat: kdokoliv přihlášený v ISu
3. 4.
2014

Nová DUPS v ostrém provozu

  • RSS
Zajímavé | 14 | 14
Mgr. Tomáš Szaniszlo (CVT FI MU), učo 359894
infrastruktura
V minulých dnech bylo zálohované napájení budovy B (počítačové učebny, serverovny B103 a B104, laboratoře na 2.NP, atd) převedeno na nový záložní zdroj DUPS.

Tento systém je soustrojí dieselového motoru, spojky, setrvačníku a statoalternátoru. Při běžném provozu je do setrvačníku uložena kinetická energie. Setrvačník se statoalternátorem zároveň svou setrvačností slouží k vyrovnání výkyvů a nepravidelností v napájení. V případě výpadku napájení je kinetická energie setrvačníku využita ke krátkodobému generování elektrické energie. Zároveň startuje dieselový motor, který je po nastartování připojen na soustrojí spojkou, a dále pohání statoalternátor, který pak vyrábí elektrickou energii.

Oproti běžné sestavě dieselagregátu a bateriové UPS zde dieselový motor startuje bez zátěže, a tím pádem je jeho selhání (nenastartování) méně pravděpodobné. Dieselový motor startuje během několika vteřin po výpadku (v tradičním uspořádání startuje v řádu minut od výpadku). V krajním případě při nenastartování motoru lze využít zbytek kinetické energie setrvačníku k násilnému připojení stojícího motoru a jeho roztočení a startu. Po obnovení napájení provede systém sfázování generovaného napájení se sítí a následně je zpět připojeno napájení ze sítě. Je-li vše v pořádku, je dieselový motor odpojen spojkou a odstaven.

DUPS na FI MU má nominální výkon 1250 kVA. Pro představu, při údržbě trvá setrvačníku 20 minut, než se zastaví pomocí brzdy. Pokud je brzda vypnuta, trvá samovolné zastavení více než čtyři hodiny.

V minulém měsíci probíhaly provozní zkoušky DUPS. Tento týden byla na nový záložní zdroj připojena první produkční zátěž, zálohované napájení budovy B: serverovny B103 a B104, počítačové učebny, AV technika v učebnách budovy D, laboratoře ve 2.NP budovy B, atd.

Dosud nečteno5 komentářůpermalink
« Upgrade OS X na strojoch Luna (19. 3. 2014 16:04) | Rozvodna IT a DUPS - fotogalerie » (11. 4. 2014 15:18)

Osobní stránka doc. RNDr. Vlastislav Dohnal, Ph.D.
Re: Nová DUPS v ostrém provozu
  • RSS
Pekne, diky za popis.

Pokud tomu dobre rozumim, tak za bezneho provozu (napajeni z Temelina ((-:) je
setrvacnik trvale roztacen alternatorem. Jake jsou ztraty takoveho zarizeni?
Jsou mensi nez u aktivnich UPS?
4. 4. 2014 15:16, doc. RNDr. Vlastislav Dohnal, Ph.D. (KSUZD FI MU), učo 2952
Osobní stránka RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D.
Re: Nová DUPS v ostrém provozu
  • RSS
Ve specifikaci je ztrátový výkon 18 kW, což se teda asi myslí při plném zatížení
1250 kVA. Pochopitelně při malé zátěži to nepůjde k nule, takže ta účinnost tam
bude o něco horší. Při plném výkonu je to ale o dost lepší než baterky.
4. 4. 2014 20:09, RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D. (CVT FI MU), učo 1885
Osobní stránka doc. Ing. Michal Brandejs, CSc.
Re: Nová DUPS v ostrém provozu
  • RSS
A hlavne baterky maji omezenou zivotnost, musi se menit a nejsou levne.
4. 4. 2014 20:23, doc. Ing. Michal Brandejs, CSc. (CVT FI MU), učo 2116
Osobní stránka RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D.
Re: Nová DUPS v ostrém provozu
  • RSS
Já jen doplním, že v době kdy se dělal tento projekt (cca 2011) jsme si
nechávali dělat cenové odhady, a zhruba od 1000 kVA výš už vycházela výhodněji
DUPS než bateriové UPS a generátor.

A ohledně účinnosti je pak návaznost na chlazení: ventilátory DUPS se spínají
při překročení 30 stupňů uvnitř místnosti DUPS, zatímco životnost baterií
výrazně klesá už při teplotách nad 25 stupňů, takže případnou baterkárnu by bylo
potřeba chladit výrazně více.

A ještě jedna věc - bateriová UPS, pokud má sloužit i jako ochrana před výkyvy
napětí, musí mít zapnutý svůj střídač, a tedy veškerý zálohovaný výkon v
podstatě živit svým vlastním proudem, který znovu vyrobí z příkonu. Zatímco DUPS
má elektricky propojený vstup a výstup, a výkyvy napětí upravuje jen tím, že k
této soustavě je "odbočkou" přes výkonové tlumivky připojený ten statoalternátor
se setrvačníkem. V případě výpadku napájení se jen odepne vstupní jistič (aby se
neposílal proud zpět do VN trafa) a pokračuje se dál.

Režie je zde jiná než u bateriových UPS: část režie se spotřebuje na udržení
setrvačníku v pohybu (ale ložiska jsou dobrá), a část se spotřebuje na
temperování dieselového motoru a jeho trvalé ostřikování olejem, aby byl
připravený během pár vteřin nastartovat. Co jsme zkoušeli ať už ruční start,
anebo utrhnutí napájení shozením jistícího prvku před DUPS, tak diesel
nastartoval tak do vteřiny, maximálně dvou.
4. 4. 2014 22:06 (změněno 2. 1. 2015 19:08), RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D. (CVT FI MU), učo 1885
Osobní stránka RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D.
Re: Nová DUPS v ostrém provozu
  • RSS
Ještě si to čtu, a je tam drobná nepřesnost: setrvačník není roztáčen
alternátorem. Ono je to tak, že statoalternátor, spojka a diesel (pokud jede) se
točí zhruba rychlostí 1500 rpm. Setrvačník je roztáčen okolními cívkami a točí
se rychlostí cca 3000 rpm. A v případě potřeby zase svým zpomalováním do těch
cívek indukuje napětí, a to postrkuje statoalternátor kupředu. Setrvačník není
mechanicky spojený s tím zbytkem, který se točí na 1500 rpm. Pokles otáček
setrvačníku z původních 3000 rpm až někam k těm 1500 rpm se právě používá jako
ta energie potřebná k překlenutí výpadku, než nastartuje diesel.
4. 4. 2014 23:24, RNDr. Jan Kasprzak, Ph.D. (CVT FI MU), učo 1885