Téma: Výuka v době umělé inteligence

11. září 2024


Úvod

Letošní 14. ročník Open space konference (dále jen OSK) se tradičně konal v prostorách Fakulty informatiky, tentokrát opět v termínu na začátku září. Příjemné počasí umožnilo účastníkům trávit přestávky mezi přednáškovými bloky i ve venkovních prostorách a tak načerpat energii nejen z občerstvení, ale i ze slunečních paprsků.

Konference se zúčastnili vyučující MU, kteří si vyslechli příspěvky týkající se e-learningové výuky v době umělé inteligence.

Úvodní slovo pronesl prorektor Radim Polčák, který připomněl, že učení není otázka produkování množství, ale kvality obsahu a že se díky umělé inteligenci dostáváme k podstatě toho, o co ve výuce jde. Další pozdrav přednesl děkan Fakulty informatiky Jiří Barnat. Poděkoval účastníkům konference za jejich účast a souhlasil s prorektorem Polčákem v tom, že vzdělání by mělo vést k tomu, aby nebyl generován jen prázdný obsah a aby nástroje vyvíjené informatiky uživatelům opravdu sloužily. Účastníky přivítal také vedoucí vývojového týmu IS MU doc. Michal Brandejs, který hovořil o svých zkušenostech z předmětu, ve kterém studenti odevzdávají projekt a setkal se s použitím umělé inteligence ve formě odevzdaných nápověd, což se v minulosti nestávalo. Zmínil důležitost kontroly originality takových prací.

První blok prezentací

První blok konference zahájil přednáškou "AI ve výuce: Škola hrou a líný učitel" prof. PhDr. Josef Krob, CSc. V příspěvku hovořil o svých zkušenostech s různými nástroji umělé inteligence, které ve výuce použil on sám nebo jeho studenti. Přednáška byla doplněna praktickými ukázkami výstupů umělé inteligence, které oživují frontální výuku. Prof. Krob sdílel i svou zkušenost s vedením bakalářské práce, která téma umělé inteligence zpracovávala a prezentoval její výsledky. Příspěvek vyvolal živou diskusi, ve které zazněly dotazy např. na využití umělé inteligence pro posuzování originality prací, prevence klišé ve výsledcích nebo na využití umělé inteligence u závěrečných prací v budoucnu. V diskusi byla zdůrazněna potřeba učit studenty správně formulovat otázky a používat nástroje umělé inteligence tak, aby zároveň rozvíjely studentovo kritické myšlení. Na závěr diskuse přednášející doporučil publiku své oblíbené nástroje AI k vyzkoušení.

Druhým přednášejícím v prvním přednáškovém bloku byl Mgr. Petr Sucháček. Jeho příspěvek "Plánování a flexibilita jako klíčové dovednosti pro vyučující (nejen) v hybridním vzdělávání" se zaměřil na na konkrétní metody a nástroje, které umožňují efektivně plánovat, vést a vyhodnocovat výuku s ohledem na maximalizaci učení se na straně studujících. Přednáška byla nabitá praktickými tipy jak lektorsky zvládat výuku v různých formách. Důraz byl kladen zejména na budování pevných vztahů mezi vyučujícím a studenty. V diskusi padla otázka na to, jak studenty motivovat ke kladení dotazů. Přednášející poukázal na to, že ze středních škol často studenti přicházejí bez návyku na to, že se v hodinách hovoří. Doporučil proto několik způsobů, jak tento návyk u studentů postupně vybudovat a přidal praktické tipy na to, jakým způsobem pokládat otázky, aby se diskuse rozproudila.

Druhý blok prezentací

Druhý blok prezentací zahájila Mgr. Kateřina Chudová, která prostřednictvím interaktivního příspěvku představila svůj inovativní způsob hodnocení studentů ve výuce právnické angličtiny, který probíhá pomocí tzv. únikových her. Publikum mělo možnost takovou online únikovou hrou projít a zasoutěžit si o kreativní odměnu. Přednášející sdílela krom praktické ukázky i svou zkušenost s konkrétními nástroji na tvorbu únikových her a reakce studentů na tuto aktivitu, které jsou velmi pozitivní. Publikum bylo touto formou hodnocení zaujato natolik, že si od přednášející do budoucna vyžádalo i workshop. V diskusi se účastníci přednášející ptali např. na to, jak je v této aktivitě vyvážena serióznost a hravost. Přednášející uvedla na pravou míru, že hravá je v této aktivitě pouze forma, obsah zůstává zcela seriózní. Padl také dotaz na únikovou hru v offline verzi. Přednášející ve své odpovědi popisovala svou zkušenost s tzv. Brno treasure hunt, tedy únikovou hrou v offline verzi, kterou připravila pro zahraniční studenty s cílem ukázat jim Brno.

Druhým příspěvkem druhého bloku byla přednáška Mgr. Alžběty Šašinkové, Ph.D, která se věnovala imerzivní virtuální realitě ve výuce. Dr. Šašinková hovořila o svých zkušenostech s touto technologií z výzkumného i pedagogického hlediska. Seznámila publikum s průběhem a výsledky výzkumů, kterých se účastnila či v současnosti účastní. Šlo např. o použití imerzivní virtuální reality ve výuce zeměpisu nebo jazyků a podporu well-beingu dospívajících. Poukázala zejména na úskalí, která tato technologie přináší a vysvětlila publiku, kdy má použití této technologie smysl a kdy je ve výuce kontraproduktivní. Příspěvek podnítil diskusi na téma spolupráce pedagogů a herních studií. Přednášející vysvětlila, že pokusy o spolupráci tohoto typu vždy skončily z důvodu rozdílných představ o tom, co je třeba vyvíjet, např. že pro herní průmysl je klíčová realistická grafika, kdežto pro výukové VR aplikace nikoli. Publikum dále zajímalo, jak prakticky probíhá výuka ve virtuální realitě. Přednášející popisovala, jak konkrétně probíhají výpůjčky headsetů potřebných pro zapojení studenta do výukového programu tohoto typu.

Třetí blok prezentací

Prvním přednášejícím posledního třetího bloku byl doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D., který hovořil o generativní umělé inteligenci ve výuce v kontextu autorského práva. Příspěvek odpovídal na důležité otázky, které během používání nástrojů umělé inteligence vyvstávají, např. jak a zda vůbec jsou výstupy umělé inteligence chráněny autorskými či jinými právy, kdo tato práva vykonává, zda lze při vytváření obsahu autorská práva porušit a jak jsou aktuálně smluvně ošetřeny podmínky užívání nejpopulárnějších služeb umělé inteligence.

Druhá přednáška RNDr. Tomáše Obšívače byla věnována novinkám v oblíbené ISové aplikaci Odpovědníky. Dr. Obšívač publiku přiblížil aktuální vývoj této aplikace se zaměřením na to, jak významné změny na pozadí fungování aplikace ovlivní její funkcionalitu. Představení nových funkcí zahrnovalo jasnější popis vyhodnocování odpovědníku, inovovanou prohlídku odpovědí, vyhodnocování splnění odpovědníku i na procenta, korekci otázek v odpovědníku, dokonalejší kontrolu sad otázek a další. Mezi novinkami nechyběla ani vylepšení, která nejsou závislá na zapnutí nové verze odpovědníků. Šlo o hromadné zadávání práv či o pohodlnější ruční opravování písemek. Na závěr příspěvku zazněly i novinky, na které se vyučující mohou těšit do budoucna.

Konferenci tradičně uzavřel příspěvek o Novinkách v IS MU, který prezentovala Mgr. Jitka Daňková. Byly představeny novinky v aplikaci Tudle, která se hojně používá pro hlasování o schůzkách či možnostech, ale nově je možné ji použít i pro pohodlné zadávání konzultačních hodin. Příspěvek zmínil i novinky v aktivizační aplikaci KvIS, např. možnosti přidat opozdilce do hlasování. Nebyla opomenuta ani nová možnost nahlášení závadného obsahu v IS MU. Mezi novinkami, na kterých Vývojový tým IS MU teprve pracuje, bylo představeno verzování interaktivních osnov a prezentována zcela nová notifikační mobilní aplikace IS MU.

Po posledním příspěvku následoval moderátorský vstup se shrnutím konference a vyhodnocení doprovodného programu. Pro účastníky konference byly opět připraveny oblíbené informační a konzultační stánky. Na jednom z nich byli k dispozici e-technici a pracovníci Servisního střediska pro e-learning připraveni řešit jakékoli dotazy a připomínky k e-learningovým aplikacím IS MU a multimediálnímu obsahu ve výuce. Druhý konzultační stánek byl zaměřený na řešení dotazů k algoritmu na vyhledávání plagiátů. Mnozí konzultující na stánku ocenili zejména vysvětlení funkce "Porovnej dva", která graficky zobrazuje umístění podobných pasáží ve dvou dokumentech. Konference byla zakončena losováním výherců papírové soutěže. V té účastníci odpovídali na otázku, která byla kladena i přednášejícím: "Kdybyste mohli na umělou inteligenci delegovat nějakou svou povinnost, která by to byla?". Mezi nejčastějšími odpověďmi na otázku dominoval úklid domácnosti, administrativní úkoly a zodpovídání stále stejných studentských dotazů. Tři vylosovaní výherci byli odměněni tekutým dárkem.