Informační systém Masarykovy univerzity v roce 2024
Výroční zpráva o provozu a vývoji
Informační systém Masarykovy univerzity IS MU (is.muni.cz) je provozován vývojovým týmem, který je součástí Centra výpočetní techniky Fakulty informatiky MU. Systém zajišťuje administrativu vysokoškolského studia a celoživotního vzdělávání, integruje řadu správních, komunikačních a online služeb, elektronickou podporu výuky a kurzů pro veřejnost, správu praxí a stáží, služby pro absolventy, internetové Obchodní centrum, Archiv závěrečných prací, repozitář publikací a vědeckých výsledků a elektronickou správu žádostí a úředních úkonů včetně spisové služby a registru smluv.
K 31. prosinci 2024 bylo vydáno heslo k Informačnímu systému MU 348 109 uživatelům. V přijímacích řízeních bylo v roce 2024 podáno celkem 71 325 e-přihlášek. Celkem 45 822 osob si přečetlo nějakou zprávu na Vývěsce.
Vzdělávací aktivity realizované pomocí e-learningových nástrojů IS MU tvoří běžnou součást výuky v mnoha předmětech – v předmětových diskusních fórech je uloženo 973 276 příspěvků, úložiště dat eviduje jen v agendě Studijní materiály 2 578 455 souborů, v rámci agendy pro elektronické testování znalostí vzniklo 20 574 sad otázek.
V roce 2024 systém fulltextově prohledával 45 878 205 dokumentů v různých jazycích a 51 074 611 dokumentů bylo porovnáváno s cílem zjistit míru podobnosti s jinými dokumenty. Poštovní server mail.muni.cz doručil v roce 2024 přibližně 34 mil. zpráv.
Souhrnné údaje
- Počet přístupů v roce 2024: 2 540 228 896.
- Maximální počet přihlášených skutečných osob v jednom dni: 37 668.
- Maximální počet otevřených stránek systému v jednom dni: 10 157 978.
- Maximální dosažená propustnost serveru: 1 774 404 průměrně vyřízených požadavků za hodinu.
- Celkový počet skriptů (jednotlivých programů) systému: 4 091, počet modifikací zdrojového kódu systému byl 9 771.
- Údaje se evidují v celkem 3 649 databázových tabulkách a 212 kategoriích.
- Počet publikačních záznamů: 1 546 689 (z toho vykazovaných pro RIV: 323 126).
- Celková doba, po kterou nebyl server přístupný: přibližně 110 minut.
- K 31. 12. 2024 bylo v úložišti IS MU uloženo přibližně 235 milionů dokumentů o celkovém objemu 114 TB.
Použitá technologie
V roce 2024 byl posílen výpočetní výkon počítačové sítě pomocí nových síťových prvků. Servery IS MU byly přesunuty v souvislosti se stěhováním serverovny ÚVT. Proběhlo soutěžení a následný nákup aplikačních serverů a síťových přepínačů IS MU, přičemž páteřní síť byla zajištěna na 40Gbit/s linkách a síť k některým serverům na 10Gbit/s linkách. Byla nasazena nová verze sítě pro zálohovací servery na RMU a implementován nový load-balancer s lepší ochranou proti DoS útokům, podporou IPv6 a HTTP/2. Podpora IPv6 byla rovněž zajištěna pro vybrané provozované systémy, konkrétně Theses.cz, Odevzdej.cz, Repozitar.cz a Pravydiplom.cz
Vývoj a provoz
Rozvoj IS MU byl v roce 2024 soustředěn na rozvoj studijních i administrativních agend, optimalizaci responzivního designu a zvýšení uživatelského komfortu. Změny byly implementovány v souladu s novým Studijním a zkušebním řádem MU. Probíhal kontinuální překlad aplikací IS MU do angličtiny a průběžně aktualizována nápověda. Pokračovala správa a monitoring domény mail.muni.cz a ochrana uživatelů před phishingovými útoky.
Do provozu byla spuštěna nová notifikační aplikace pro mobilní zařízení na platformách iOS a Android. Došlo k vytvoření nové aplikace pro nahlašování závadného obsahu. Byl uveden do provozu jednotný informační systém Mikrocertifikat.cz pro ověřování výsledků menších forem vzdělání na vysokých školách v ČR.
V oblasti administrativy studia došlo k důležitému rozvoji:
- ISP pro doktorské studium
- agend SZZ
- Katalogu předmětů
Pozornost byla v roce 2024 věnována:
- agendě Školení a Hodnocení zaměstnanců
- novému designu Rezervace místností
- inovacím v agendě Publikace
Těžiště vývoje Informačního systému MU v roce 2024 spočívalo v těchto oblastech:
- rozvoj spisové služby
- nasazení videokonferenčního systému v aplikaci Jednání
- zveřejnění nové notifikační aplikace pro mobilní zařízení
- vydávání mikrocertifikátů účastníkům CŽV
Podpora studijního procesu a administrativy
V roce 2024 v oblasti administrativy studia došlo k omezení registrace a zápisu na jeden předmět CORE okruhu 4 a k upřesnění důvodu v informačním e-mailu při automatickém zrušení předmětu, včetně informování o rušení předmětů TV kvůli nesplnění školení BOZP a automatické změny kreditového ohodnocení zápisu při překročení limitu počtu kreditů. Byl zaveden nový individuální studijní plán pro doktorské studenty a vydány nové verze všech stávajících aplikací této agendy.
Pravidelně byla prováděna údržba Plánovače studia dle uživatelských požadavků a implementován rozšířený export studijní evidence pro středisko Teiresiás, zahrnující osobní údaje, známky, termíny SZZ, průběh studia, programy a plány, evidenci specifických nároků, uchazečů a přihlášek. Byla zajištěna evidence historie změn registračních a zápisových šablon a vývoj aplikace pro zobrazení historických verzí šablony s podporou anglických názvů sekcí.
Byly zpracovány statistiky počtu studentů v cizojazyčných předmětech a umožněno vkládání zadání pomocí HTML editoru v Rozpisech témat. Dále bylo zajištěno nahrávání záznamu ze zkoušení bez přítomnosti třetí osoby a implementovány šablony pro sazbu posudků dle zadání.
-
Studium
V roce 2024 byly provedeny úpravy v rozhraní pro GTS včetně vykazování nového atributu pro čárový kód ISIC a ITIC. Byla zajištěna digitální revalidace ISIC namísto revalidačních známek a proveden přechod na nové rozhraní pro vykazování ESC (European Student Card).
-
Státní závěrečné zkoušky (SZZ)
Podpora pro SZZ zahrnovala úpravy související s novelou SZŘ včetně implementace slovního hodnocení SZZ. V agendě Termíny SZZ byly realizovány podněty z fakult, umožněn přístup komise k průběhu zkoušky i před jejím konáním a přidány nové filtry. Byl zaveden výpočet průměru pro summa cum laude s jeho prezentací v agendách Student a Studijní a implementován hromadný výběr studentů pro summa cum laude. -
Katalog předmětů
Byla implementována a zveřejněna modernizovaná verze rozcestníku Katalogu předmětů a aplikace pro plnění katalogu, optimalizována rychlost načtení vyhledávání a ladění výsledků a rozšířeno vyhledávání o nepředpočítaná data. Rozšířena byla také sada evidovaných údajů k předmětu, zahrnující náhradní absolvování, odkaz na studijní oporu a primární způsob výuky s předvyplněním podle dříve evidované formy výuky, a nabídka kreditových funkcí byla rozšířena dle požadavků studijních oddělení. Nově byla zavedena podpora pro import a export učitelů vedených u předmětů. -
Praxe
V roce 2024 byla v agendě Praxe provedena vylepšení zahrnující novou titulní stranu, přehlednější seznam studentů a indikaci plnění úkolů. Byl implementován přehled smluv s institucemi na FSpS včetně propojení se spisovou službou. Bylo optimalizováno hromadné zakládání nabídek praxí. Došlo k migraci doučování z projektu MUNI POMÁHÁ do Praxí. Současně byla zavedena nová agenda Hospitace, která umožňuje evidenci, plánování semestru a přiřazování hospitujících studentů a je propojena s odpovědníky pro sběr hodnocení. Rozhraní praxí bylo také nově zpřístupněno všem vyučujícím. Každý předmět je možné nově přepnout do režimu praxe a učitel se tak stane jejich administrátorem.
-
-
Akreditace a kvalita vzdělávání
Největší pozornost v této oblasti byla věnována rozvoji evidence celoživotního vzdělávání v souladu s novelizovanými předpisy. Několik nových aplikací umožňuje spravovat programy a plány CŽV, což mohou provádět referentky CŽV na fakultách i dalších pracovištích. Významnou novinkou je správa údajů a vydávání mikrocertifikátů, tzn. mezinárodně uznatelných elektronických osvědčení o úspěšném absolvování programu CŽV, kterými absolventi mohou prokázat získání konkrétních znalostí a dovedností uplatnitelných na pracovním trhu. IS byl napojen na systém Mikrocertifikat.cz, který pracuje s formátem Evropských digitálních certifikátů o vzdělání (EDC) a generuje také grafické osvědčení ve formátu PDF. Informační systém podporuje mj. testovací verze, zneplatnění mikrocertifikátů a umožňuje i hromadné vystavení pro větší skupinu absolventů. Aplikace pro nominaci studentských zástupců do programových rad byla rozšířena na základě podnětů, zejména o potvrzování souhlasu s nominací a sběr motivačních textů od nominujících i nominovaných osob. V agendě Garant lze nově definovat profilace doktorských studijních programů, které nahradí dosud používané studijní plány se specializací. Nově dostupná je aplikace s přehledem počtů vedených a oponovaných závěrečných prací. Jedním z bodů k řešení v následujícím roce bude systém vzdělávání pedagogů.
-
Úřadovna a spisová služba
V roce 2024 byla zahájena příprava na atestaci spisové služby a akreditaci Digitálního archivu MU. Byly nasazeny nové verze funkcionalit IS MU, včetně podepisování pomocí kvalifikovaného elektronického podpisu, hromadného lokálního podepisování pro Windows i Mac, spisové evidence pro poplatky za studium ve zkušebním pilotním provozu, aplikace Skenování do Úřadovny IS MU a přístupu ke spisům prostřednictvím systému INET.
Byly vytvořeny nové aplikace, například Spisový plán, Typový spis a aplikace pro nahlášení závadného obsahu v IS MU včetně podpory vyřízení hlášení. Podpora byla rovněž zajištěna pro běh archivního software Archivu MU (ELZA, Archiv studií), aplikace pro správu pohledávek v systému INET, vyhledávání pomocí více čísel jednacích, omezení přístupu do kontroly spisů dle aktivního pracovního zařazení, hromadné vystavení rozhodnutí o přiznání ubytovacího stipendia, komerční certifikáty IS MU, časová razítka dokumentů, generování hlášení cizinců na Úřad práce v novém formátu a automatické zpracování odpovědí na tato hlášení, elektronickou podatelnu a přijímání a odesílání datových zpráv.
Dále bylo rozšířeno pečetění v IS MU pomocí kvalifikované elektronické pečeti a průběžně byla zajišťována podpora provozu podepisování a pečetění, včetně vystavení nových certifikátů. Došlo k plné digitalizaci dohod o provedení práce (pracovní činnosti) a k realizaci vystavení a doručení potvrzení o daru pro pomoc FF UK. Nové funkce byly zavedeny pro evidenci smluv CZS ze systému ISOIS, konkrétně pro účastnické smlouvy ERASMUS.
Byla provedena analýza prostého elektronického podpisu v IS MU a jeho srovnání s komerčním řešením. Připraveny byly rovněž funkce pro evidenci potvrzení o absolvování školení BOZP ve spisu a prototyp řešení pro ověření elektronického občanského průkazu na MU.
V roce 2024 bylo přímo v IS podepsáno 191 711 elektronických dokumentů, které jsou evidovány v 1 211 agendách, a do Interního registru smluv bylo vloženo 3 791 smluv. V roce 2024 bylo založeno 367 539 spisů evidujících celkem 792 212 dokumentů. Zpracování dokumentů se řídí pravidly celkem 3 171 agend, vytvořených na míru jednotlivým pracovníkům. V roce 2024 se spisy aktivně pracovalo 41 180 uživatelů.
-
Interní registr smluv
V rámci Interního registru smluv bylo zveřejněno 3 791 smluv na 28 pracovištích MU.
Věda a výzkum, publikační činnost
V roce 2024 bylo realizováno napojení publikační agendy IS MU na databáze Web of Science (WoS) a ORCID. V rámci napojení na WoS byla implementována integrace přes API WoS Journals, WoS Expanded a WoS Starter. Zároveň byly zavedeny optimalizační mechanismy pro stahování dat z WoS, aby nedocházelo k překračování kvót daných API. V rámci napojení na ORCID byla zajištěna autorizace ORCID identifikátorů, při které je autorem propůjčeno IS MU právo spravovat jeho ORCID profil. Po udělení souhlasu mohou být z IS MU v jeho profilu prováděny změny, například aktualizace publikační báze a autorova pracovního zařazení. Probíhaly přípravy na implementaci nové responzivní verze aplikace pro evidenci bibliografických záznamů, která je napojena na databáze Web of Science a ORCID. Aplikace je aktuálně v testovacím režimu přístupná IS-technikům a koordinátorům pro RIV. Do aplikace pro tisk publikačních sestav bylo implementováno dávkové zpracování, které umožňuje export většího množství dat na pozadí a vložení výstupu do Úschovny. Hlavní přehledová stránka publikace byla převedena do responzivního designu. Z aplikace je nyní možné publikaci přenést do ORCID a díky napojení na WoS může být v aplikaci zobrazena citovanost dané publikace.
Přijímací řízení a podpora uchazečů o studium
V roce 2024 byly provedeny úpravy pro přijímání do programů CŽV, včetně distančního zápisu a zajištěna podpora pro jednotnou fakultní přihlášku ESF. Ve statistikách výsledků byla zohledněna příbuzná přihlášení a při podání přihlášky bylo umožněno vystavení potvrzení o digitálním úkonu. Byla elektronizována odvolací řízení v rámci rozhodnutí o nepřijetí a zavedena možnost stanovení pevné hranice pro nepřijetí z kapacitních důvodů. Proběhlo přesnější automatické generování odůvodnění o (ne)přijetí a byla vytvořena nová evidence důvodu prominutí přijímací zkoušky s návazností na manažerská data, například zobrazení úspěšnosti studií podle důvodu prominutí zkoušky.
Byla zřízena rubrika pro možnost nahlédnutí do testu a zavedeny oznámení o neuložených změnách při opuštění formuláře. Probíhala podpora konfigurace prostředí tabletů pro TSP včetně white/black listu, dokončena byla správa odpovědníků s cílem minimalizace úprav nastavení ze strany vývojářů IS MU a zajištěna podpora pro novou konfiguraci více verzí otázek pro jeden termín TSP.
E-learning
V roce 2024 byl zaveden nový typ rozpisu Závěrečné projekty s aktualizovanou terminologií. Bylo zpřesněno zasílání e-mailů studentům o dopisech odeslaných před registrací nebo zápisem předmětu a zajištěna podpora zobrazení zkušebního termínu v kalendáři učiteli. Soustavně probíhaly práce na vývoji nového designu Záznamníku učitele.
V oblasti e-learningu byla zajištěna podpora pro rozpoznávání odpovědních archů naskenovaných do PDF formátu, tzv. samoobslužné skenování. Probíhala údržba a další rozvoj aplikace KvIS, včetně filtrování a řazení kvízů, povolení pozdního připojení studenta a rozšíření a zrychlení výpočtu statistik po zodpovězení otázky. Pravidelná údržba byla zajištěna také pro Vzájemné hodnocení a probíhalo verzování interaktivních osnov s lepší podporou znepřístupnění části obsahu. Poznámkové bloky získaly nový formát pro zobrazení autosumarizačních funkcí.
-
Interaktivní osnovy
Interaktivní osnovy byly obohaceny o verzování, které umožňuje dohledat a navrátit se ke starší verzi obsahu. Byla vylepšena detekce chyb a upozornění uživatele prostřednictvím funkce Validace. Byl optimalizován indikátor Nastudováno. -
Odpovědníky
V roce 2024 byla v aplikaci Odpovědníky nasazena nová verze v experimentálním režimu a odebrána možnost přepnout do tradičního vzhledu. Byla vylepšena kontrola odpovědníků, včetně detekce duplicity otázek, a přepočet bodů odpovědníku byl nově prováděn jako služba na pozadí. Nasazen byl obrázkový editor pro ruční hodnocení odpovědních archů ve skenovaných písemkách. Dále byla doplněna dohledová aplikace nad vybranými úkony, včetně rozšíření možností definovat správce odpovědníku.Byla umožněna generace odpovědních listů s předvyplněným číslem zadání, hromadné generování práv pro spuštění dle rozvrhové akce a promazávání práv při kopírování mezi semestry. Zavádění více odpovědních listů k jednomu zadání bylo zjednodušeno a byla umožněna změna interpretace bodů zadaných při ruční opravě. Dále byla zavedena filtrace odpovědí v prohlídce dle typu vyhodnocení, změna vyhodnocení práv pro využití materiálů z minulých let od učitelů, kteří již předmět neučí, výpočet maximálního dosažitelného počtu bodů v náhledu sady otázek a rozšířeny možnosti formátování exportů odpovědí a bodů.
-
Open space konference
V pořadí 14. ročník Open space konference o e-learningu v IS MU byl uspořádán prezenčně a zaměřil se na téma Výuky v době umělé inteligence. Zazněly příspěvky shrnující tipy na zvládnutí výuky v měnícím se prostředí a informující o různých nástrojích umělé inteligence používané ve výuce. Hovořilo se o autorském právu a souvislostech s generativní umělou inteligencí, představeny byly únikové hry jako nástroj pro ověřování znalostí a virtuální realita jako nástroj vzdělávání. Posluchači se dozvěděli, jaké novinky byly implementovány do Odpovědníků a kam směřuje vývoj e-learningových agend v IS MU do budoucna. -
Elportál
Nabídka multimediálních a interaktivních výukových pomůcek na Elportále (https://elportal.cz) byla v roce 2024 rozšířena o publikace: Ve dvou se to lépe táhne: chemie – fyzika, Tělovýchovné chvilky pro 5. až 6. ročník ZŠ: Cvičení se superhrdiny, BE-Learning – Course of Business English for the Workplace at B2 Level, Praktické početní metody pro fyziky, Interaktivní cvičebnice ruské gramatiky B1, Academic vocabulary online, Instructor’s Guide for Collaborative Online International Learning, Metodika pro podávání zpětné vazby, Tematická série publikací: Etika výzkumu a vědecká integrita, Pedagogika volného času.
Uživatelská podpora IS MU
Uživatelská podpora IS MU poskytovala asistenci při vytváření a zpřístupnění studijních opor předmětů a vyhodnocování přijímacího řízení. Vznikaly podklady pro řešení sporů při nestandardním průběhu online testování. Pracovníci uživatelské podpory poskytovali akademickým i neakademickým pracovníkům a studentům univerzity poradenství ve formě osobních i online konzultací a individuálních školení. Na Pedagogické fakultě bylo realizováno školení "Začínáme s IS MUNI" v rámci festivalu Inspiruj! určené studentům, pro nově nastupující zaměstnance na Právnické fakultě byly realizovány workshopy Start-up, pracovníci uživatelské podpory IS MU se zúčastnili akce Welcome day na Fakultě sportovních studií pro nově nastupující akademické zaměstnance a na téže fakultě proběhl samostatný online seminář k tvorbě interaktivních osnov.
Obchodní centrum MU
V roce 2024 byla realizována úprava pro přijímání darů na podporu FF UK a dále hromadně přeceněny publikace PraF od února 2024. Byla přidána další výzva na vyplnění fakturačních údajů a zavedeny nové funkce pro dokladovou inventuru závazků. Došlo k napojení na platební systém Convera a nasazení nových platebních terminálů, včetně podpory jejich obchodníků při správě plateb kartou. Současně byla provedena analýza možností nových platebních bran pro platby kartou a nasazena nová verze systému pro přijímání darů pro Daruj MUNI a dar ESF.
Podpora byla zajištěna rovněž pro novou sazbu DPH od ledna 2024, opravné doklady v EUR, nové údaje o zákaznících požadované pro platbu kartou, chybné zpracování plateb ze strany KB Smartpay, příjem plateb za odborné zkoušky, výchovné a volnočasové aktivity pro děti a mládež, kontaktní online kurz pro CŽV, publikační poplatek v EUR a pronájem movitých a nemovitých věcí.
V roce 2024 dosáhlo Obchodní centrum MU obratu 252 mil. Kč z celkově dosaženého obratu 2,7 mld. Kč. V roce 2024 bylo vyřízeno 136 113 objednávek pro 93 087 zákazníků, a to z celkového počtu 1,8 mil. objednávek a 759 619 zákazníků za dobu provozu OC MU.
Další rozvoj
V roce 2024 byla prováděna údržba, ladění a rozšiřování podpory tmavého designu IS MU. Byly rozšířeny možnosti plnících funkcí ve Skupinách osob a vylepšena podpora pro komunikaci při strojovém stahování dat. Byl zaveden nástroj pro vkládání a editaci rastrových obrázků při vyplňování formulářů. Byla posílena podpora pro lepší propagaci vyplnění krizového kontaktu. Nově je možné pracovat s perexem pro anotaci DF u Událostí.
Bylo zajištěno dohledávání a identifikace scanů starých závěrečných prací a jejich import do IS MU s podporou pro knihovny, stejně jako podpora realizace zeměpisných olympiád. Proběhly úpravy pravidel pro vykazování způsobilostí do Národního registru zdravotnických pracovníků (NRZP), včetně zpětného vykázání všech absolventů podle pokynů LF a Ústavu zdravotnických informací a statistiky.
Aktualizován byl přenos dat pro rezervace ubytování studentů mezi IS a SKM a prováděno zakládání pracovišť s jejich synchronizací s INET. Opakovaně bylo programováno rozšíření podpory Skutečně jednotného přihlášení dle požadavků ÚVT a zvětšena velikost sloupců pro jméno a příjmení osob s ohledem na přenos do Magionu. Dále byl zajištěn import studií studentů MU na jiných vysokých školách ze SIMS.
-
Jednání
Byla zveřejněna aplikace Jednání, určená pro online, prezenční i hybridní schůzky orgánů univerzity a univerzitní veřejnosti. Aplikace umožňuje správu jednání před jeho zahájením i během jeho průběhu, nabízí intuitivní rozhraní pro nastavení účastníků a komponent, prezentaci dokumentů, videohovor, chat i uspořádání hlasování. Všechny dokumenty jsou bezpečně ukládány v IS MU. Po skončení jednání je k dispozici protokol s přehledem průběhu a případně i záznam schůzky. Pro neplánované online schůzky aplikace umožňuje využít okamžité videohovory. -
Vyhledávání
Bylo implementováno rozhraní pro strojové stahování výsledků vyhledávání pro využití v Portálu MU. Došlo k dalšímu vývoji Vyhledávání v Poště IS MU a současně byla pravidelně prováděna optimalizace výsledků vyhledávání v různých agendách. -
Notifikační aplikace pro mobilní zařízení
Vznikla nová aplikace Notifikace IS MU, která uživatelům poskytuje okamžitý přehled o důležitých událostech v systému. Jsou zasílána upozornění na získané známky, body ze zkoušek, vypsané zkušební termíny, bezpečnostní oznámení o phishingu i zprávy a pozvánky z Vývěsky. Součástí aplikace je přehled všech spárovaných zařízení a sekce „Aktuálně“ s nevyřízenými notifikacemi. V sekci „Co vás čeká“ jsou k dispozici nadcházející studijní a výukové události. Do aplikace byl integrován webový prohlížeč s automatickým přihlášením zabezpečeným biometrií, čímž byl zvýšen komfort uživatelů s dvoufaktorovým ověřováním. Součástí IS MU je možnost pomocí notifikační aplikace rozeslat „Prioritní notitifikaci“ pověřenou osobou na fakultě, která informuje vybranou skupinu osob o mimořádné nebo důležité situaci. -
Rozvrh a místnosti
V roce 2024 byly v aplikacích registru místností implementovány požadavky pro snazší dohledávání budov a lepší provázanost s pasportem MU, včetně synchronizace místností podle pasportu a zohlednění příznaku „neplatná místnost“ v souvisejících aplikacích. Probíhal redesign aplikace Rezervace místností, nyní ve fázi testování, který rozšiřuje její funkcionalitu o seznam oblíbených a naposledy rezervovaných místností, strojový import rezervací a rychlý přehled obsazenosti místnosti. Byla zajištěna možnost importu rezervací z externích systémů, zrychlovány výpočty a připravována data pro zobrazení v kalendáři a rozvrhu. Pro rozvrhovací software UNITIME byla instalována nová verze databáze Oracle. -
Tudle
V roce 2024 byla v aplikaci Tudle implementována výzva k výběru finálního termínu. Bylo zajištěno formulářové zadávání termínů s možností přizpůsobení trvání jednotlivých možností a maximálního počtu hlasujících, včetně odloženého spuštění hlasování a optimalizace kopírování hlasování. Byla přidána omezení odesílání prázdných hlasů, změny hlasů u uplynulých termínů a rozšířeno nastavení skupin respondentů. Proběhly úpravy exportu a rozšíření přihlášky a registrace účastníků v rámci MjUNI. Aplikace je nově používaná také pro přihlašování studentů na konzultační hodiny. -
Hodnocení akademických a neakademických pracovníků
V roce 2024 byly v aplikaci Hodnocení neakademických zaměstnanců provedeny úpravy zahrnující zakládání nových sběrů a tvorby či úpravy formulářů dle požadavků HS. Byla zajištěna podpora jednotných sběrů pro více pracovišť se sjednocením pod RMU a implementována lepší personalizace nabízených formulářů, například formulář pro prorektory. Přehled kmenových pracovišť hodnocených osob byl zpřístupněn ve stromu pracovníků a bylo umožněno vzít na vědomí odpovědi zaměstnance bez vlastních změn ve formuláři. Současně proběhla optimalizace rychlosti aplikace.V aplikaci EVAK byly upraveny a doplněny nové indikátory využívající data z předmětové ankety. Proběhla rovněž úvodní jednání ohledně sjednocení hodnocení na MU.
-
Průzkumy
V roce 2024 byla v rámci agendy Průzkumy vyvinuta manažerská nadstavba předmětové ankety, zahrnující předpočítávání výsledků odpovědí pro rychlé zobrazení agregovaných i detailních výsledků, podporu zobrazení výsledků podle výběru programu či plánu a zrychlení vyhodnocení práv. Probíhala příprava pro implementaci zobrazení dat na časové ose a pro lepší propojení s agendou Garant. Byly provedeny úpravy exportu výsledků do PDF a aktivního filtrování z matice pro mobilní zařízení, tisku dlouhých textových odpovědí, byla poskytnuta asistence během celouniverzitní předmětové ankety a revize databázového schématu. Pokračoval také vývoj modulů umožňujících zobrazení a tisk výsledků ankety, podpora modulů v rámci nadstavby a specifikace definice modulů jako vstup od vyhlašovatele. Součástí agendy se stalo rovněž rozesílání hromadných HTML e-mailů respondentům prostřednictvím dedikovaného mailserveru. -
Školení
V roce 2024 byla agenda Školení zaměstnanců a studentů – obecná i BOZP – propojena s agendami Interaktivní osnovy a Odpovědníky, což umožnilo vytvářet komplexní školení s pokročilými kurzy. Podpora byla zajištěna pro realizaci školení skrze e-kurz s automatickým zápisem a případným založením studia při vstupu do kurzu. Bylo vyvinuto elektronické potvrzení o absolvování školení opatřené prostým elektronickým podpisem prostřednictvím Úřadovny místo papírového záznamu.Implementována byla podpora uznávání příkazů a platnosti školení pro netypické skupiny uživatelů a speciálních výzev k absolvování školení. Byla zavedena funkce výpočtu a vynucení nejzazšího termínu pro školení CUS TV s odregistrováním předmětu při nesplnění a podpora asistivních čteček při průchodu kurzem pro zlepšení přístupnosti. Byla umožněna definice hranice úspěšnosti pro složení testu a implementována zpětná vazba při odpovědi na otázku v průběhu kurzu.
Technicky a graficky byla zpracována a spuštěna nová školení, například Etika a strategie práce s AI, Sociální bezpečí v akademickém prostředí, Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU, Zpracování a ochrana osobních údajů pro zaměstnance MU a Jak reagovat v případě mimořádné události – aktivní útočník. Probíhala průběžná aktualizace obsahu již zprovozněných školení a kurzů (BOZP, PO) a poskytování dat o (ne)proškolených osobách dle potřeb jednotlivých pracovišť.
Současně byla zajišťována průběžná údržba agendy, zahrnující zrychlení některých operací, propisování absolvování školení do Magionu/Inetu, asistenci při vytváření obsahu i obsluze agendy včetně synchronního proškolování při distančním zápisu na fakultách, doplnění automatických přepočtů při změně obsahu, úpravy dat při personálních změnách, úpravy uživatelského rozhraní dle zpětné vazby uživatelů a úpravy směrnic a obsahu Záznamů podle pokynů odpovědných pracovníků.
-
E-volby
Aplikace E-volby byla upravena s cílem zvýšit přehlednost a usnadnit práci hlasujícím, vyhlašovatelům voleb i kandidátům. Pro hlasující je nyní k dispozici inovovaný seznam voleb s možností zobrazení detailů, programů kandidátů a volby přímo z přehledu. Přibyla také možnost sdílet volby prostřednictvím odkazu a část aplikace určená pro hlasování byla převedena do responzivního designu. Vyhlašovatelé mohou nově zahájit hlasování přímo v aplikaci a kandidáti mají možnost podat kandidaturu prostřednictvím tlačítka u konkrétní volby.
Řízení a organizace projektů
V roce 2024 byla dokončena realizace společného projektu 26 veřejných vysokých škol NPO SC C3 Digitalizace činností přímo souvisejících se zajištěním vzdělávací činnosti a administrativních úkonů spojených se studijní agendou, který Vývojový tým IS MU koordinoval.
V rámci projektu byly řešeny požadavky týkající se studijní agendy a obsluhy studentů během celého studia, od zápisu až po ukončení. Dalším cílem byla digitalizace agend pro zjednodušení činností spojených se studiem, včetně automatizace výměny dokumentů a informací. Projekt se rovněž zaměřil na úpravy informačních systémů tak, aby byly minimalizovány požadavky na fyzickou přítomnost na univerzitě a zvýšila se uživatelská přívětivost pro všechny zúčastněné. Výsledky projektu vedly ke snížení administrativní zátěže ve studijní agendě, zlepšení kvalifikace zaměstnanců a případné aktualizaci vnitřních předpisů a metodik. Součástí bylo také naplňování legislativních podmínek v oblasti digitalizace a administrativy spojené se vzdělávací činností.
MU jako koordinátor projektu řídila jeho průběh a administraci, ale také organizovala společné semináře, které pomohly sdílet praktické zkušenosti mezi všemi zapojenými školami.
Na MU bylo realizováno několik výstupů, které přinesly zlepšení služeb pro prakticky všechny skupiny uživatelů na univerzitě. V roce 2024 bylo implementováno technické opatření pro ochranu oznamovatelů v souladu s legislativními požadavky a realizováno bylo také propojení IS MU se základními registry veřejné správy, což umožňuje efektivnější výměnu dat mezi univerzitou a státními orgány.
V rámci zapojení do specifického cíle C1 vznikl jednotný informační systém Mikrocertifikat.cz pro ověřování pravosti údajů na mikrocertifikátu vydaném účastníkovi celoživotního vzdělávání. Systém Mikrocertifikat.cz je kompatibilní s evropským systémem Europass, čímž umožňuje ověření a uznávání českých mikrocertifikátů v ČR i v zahraničí. Do systému Mikrocertifikat.cz se postupně zapojily všechny VVŠ.
Systémy na odhalování plagiátů
Vývojový tým IS MU zajišťuje provoz a rozvoj systémů na odhalování plagiátů Theses.cz, Odevzdej.cz a Repozitar.cz pro další vysoké, vyšší odborné nebo střední školy a instituce veřejné správy. V roce 2024 proběhlo uživatelské testování nové verze algoritmu pro odhalování plagiátů a probíhaly práce na inovované verzi zobrazení Porovnej dva.
Výhled pro rok 2025
V roce 2025 bude inovována stránka Více o IS MU sloužící jako přehled funkcí IS MU. Vývoj mobilní notifikační aplikace bude pokračovat a dále bude optimalizováno vyhledávání. Bude vytvořena nová aplikace pro ověření totožnosti pomocí eDokladů.
S očekávanou novelou Zákona o vysokých školách budou v roce 2025 implementovány změny v oblasti doručování úředních dokumentů. Jejich realizace v IS MU přinese zjednodušení a modernizaci komunikace mezi univerzitou a studenty.
Novela určila pro rok 2025 také realizaci velkého tématu "Doktorského studijního příjmu". Řešení v IS MU bude sloužit k určení výše vypláceného stipendia. Implementace umožní pověřené osobě vést evidenci pracovních poměrů, které se vztahují k řešení disertační práce a studentům nabídne možnost podávat žádosti o přiznání nebo odnětí stipendia.
Je plánováno nasazení nového grafického rozhraní aplikace pro vyhledávání plagiátů a zveřejnění nových funkcí Porovnej dva. V oblasti závěrečných prací je plánována podpora pro tzv. alternativy bakalářské práce a generování zprávy o průběhu obhajoby do archivu závěrečné práce. Proběhne elektronizace vydávání druhopisu vysokoškolského diplomu s možností uhradit administrativní náklady s jeho vydáním prostřednictvím Obchodního centra.
Na rok 2025 je plánováno obohacení aplikace Rezervace místností o nové funkce. Dojde k rozšíření aplikace KvIS o nové typy otázek. Odpovědníky získají detekci vyplněnosti otázek při odpovídání, inovovaný přehled odpovědí a modální okno zobrazující vyhodnocení splněnosti. Budou probíhat práce na novém designu agendy Učitel a obohacení této agendy o novou funkcionalitu Předmětový checklist.
Rok 2025 nabídne dvojjazyčnou možnost zobrazení E-kurzu. Interaktivní osnovy získají nový prohlížecí režim Zjednodušené zobrazení podporující soustředěné učení.
V roce 2025 proběhne analýza možností využití modulů umělé inteligence v prostředí IS MU. Proběhne 15. ročník Open space konference o e-learningu v IS MU.
Graf využití Informačního systému MU za rok 2024
Vodorovně jsou znázorněny měsíce roku, svisle počet otevřených stránek na is.muni.cz v příslušném měsíci. Barevně se zobrazují autentizované přístupy po jednotlivých fakultách:
Celkový počet autentizovaných přístupů po jednotlivých měsících:
Další statistiky naleznete na is.muni.cz › Systém › Grafy využití.