bp986 Pedagogy of Games

Faculty of Sports Studies
Spring 2011
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Přikrylová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Přikrylová
Timetable of Seminar Groups
bp986/s1: Mon 15:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, L. Přikrylová
bp986/s2: Mon 15:00–16:30 E34/225 - seminární místnost, L. Přikrylová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
After successful completion of the course the student is able to:
- interpret the phenomenon of play and its relation to the development of the child or adolescent;
- can prepare and use the game as a diagnostic, while relaxing and educational means;
- design and prepare the appropriate game for child's personality development in practice;
Syllabus
  • introduction to education games definition of game
  • role play in the development of individual
  • game as a means of relaxation and fun
  • initiative games-familiarization, contact, development of trust
  • game as a diagnostic means (cooperation relations in the group)
  • pedagogical aspects of the game in the group, team games
  • game-natural method of development
  • game as a teaching resource (application plays in practice)
  • game as a remedy (attention, behavior disorders, etc.)
  • creative-cooperative activities
  • toy as a means of development
Literature
    required literature
  • VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 1 : zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 138 s. ISBN 9788073672867. info
  • PORTMANN, Rosemarie. Hry pro posílení psychické odolnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 103 s. ISBN 80-7178-331-5. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa and Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. IV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 1 sv. (nes. ISBN 80-7178-818-X. info
  • SIGMUND, Erik. Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007, 109 s. ISBN 9788085783742. info
    recommended literature
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
  • NEUMAN, Jan and Miloš ZAPLETAL. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, [96] s. ISBN 8073670259. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. III. svazek, Hry na hřišti a v tělocvičně : Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.). Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 503 s. : i. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal, 1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 2. Praha: Leprez, 1998, 573 s. ISBN 80-86061-13-2. info
  • BARTŮNĚK, Dušan. Kniha her a činností v klubovně i venku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 80-7178-618-7. info
  • MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
Teaching methods
seminar, theoretical preparation, discussion in an hour, creating presentations
Assessment methods
- active participation in seminars
- presentation on a selected topic in the field of education game
- a stack of games
The course ends with a colloquium.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2011/bp986