np2415 Poradenství ve zdravém životním stylu

Fakulta sportovních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Stará, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 15:30–16:15 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2415/01: Po 16:20–17:05 E34/225 - seminární místnost, I. Hrnčiříková
Předpoklady
Vypracovaný samostatný projekt, ústní obhajoba, písemný test. Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenta samostatné práci s klientem. V rámci teoretické výuky student získá znalosti z oblasti přípravy a provozu poradenského centra (legislativní rámec, marketinkový rámec, schopnost orientace na trhu). Na konci výuky bude student schopen vytvářet harmonogram práce s klientem. Součástí výuky bude pohovor s klientem (uplatnění psychoterapeutických přístupů), terapie odvykání kouření, syndrom vyhoření, prevence stresu. Student získá znalosti z nejnovějších přístupů a chápání kvality života, získá vědomosti z oblasti Wellness, bude schopen vnímat kvalitu života z holistické perspektivy a získá dovednost a profesní kompetenci pro řízení poradny zdravého životního stylu.
Osnova
1. Provoz centra. 2. Legislativní požadavky. 3. Hygienické požadavky. 4. Vybavení centra, finanční rozvaha. 5. Wellness koncept. 6. Kvalita života. 7. Psychoterapeutické přístupy v poradenství životního stylu. 8. Motivační rozhovory. 9. Odvykání kouření. 10. Syndrom vyhoření. 11. Prevence stresu. 12. Tvorba projektu – metodické pokyny. V praktické části bude nácvik jednotlivých situací. Projekty dle zadání – sestavit rozpočet, harmonogram, edukační materiály pro klienty. Odvykání kouření, intervence pro odbourání stresu. V praktické i teoretické části se také zaměříme na aktuální trendy v práci s klientem, zejména na úrovni pohybových aktivit. Práce s tělem, masáže.
Literatura
  • Thirlaway K, Upton, D. (2009). The Psychology of Lifestyle: Promoting Healthy Behaviour. (1st.ed.) London, UK: Routledge.
  • Summerfield L., M. (2007). Nutrition, exercise nad Behaviour. (1st .ed.) Champin, Illinois: Wadsworth.
  • Corbin Ch. B., Lindsey R. (2004). Fitness for life. (5th.ed.) Champin, Illinois: Human kinetics.
  • Lojková D. (2012). Získejte rovnováhu těla, mysli, duši a ducha. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.
Výukové metody
Samostudium, přednášky, semináře.
Metody hodnocení
• 85 % aktivní účast na seminářích • Vypracování projektu dle zadání a jeho ústní obhajoba, hodnoceno škálou A-F. • Na základě úspěšného absolvování (minimálně 60 % z maximálních 100 %) závěrečného písemného testu (20 uzavřených otázek), vykonání ústní zkoušky, vědomosti hodnoceny na škále A-F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.