SPRb1219 Sociology

Faculty of Social Studies
Spring 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Horák, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Thu 10:00–11:40 P52
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 30/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
This course enables students of public and social policy and social work to understand the processes that affect the position and actions of individuals in contemporary societies. Its aim is to strengthen knowledge, skills, and abilities of students who should be able at the end of the course to identify, analyze and understand current public and social problems and risky behavior of different individuals and groups through existing sociological theories and different (paradigmatic) approaches.
Learning outcomes
At the end of the course the student will be able to analyze and understand all social processes and actions of individuals and groups that he encounters as a graduate in the everyday practice.
Syllabus
  • Introduction to the Study of Sociology
  • Origin, development, subject, method, and structure of sociology
  • Society, culture, and man
  • Basic Paradigms in Sociology
  • Institutionalized Action
  • Symbolic communication
  • Social deviance
  • Organized action
  • Family
  • Formal organization
  • Social stratification
  • Economy
Literature
    required literature
  • Nedbálková, K. 2007. Spoutaná Rozkoš: (Re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Slon, s. 19-32 (vězení jako totální a genderovaná instituce), s. 111-30 (základní zdroje prestiže a moci)
  • Kuchařová et al 2020. Zpráva o rodině 2020. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, s.15-30, 43-48.
  • Laub, J.H., Costello, B.J. 2020. Social Control Theory: The Legacy of Travis Hirschi's Causes of Delinquency. Annual Review of Criminology, 3:21-41.
  • Hilbert, R. A. (1989). Durkheim and Merton on Anomie: An Unexplored Contrast and Its Derivatives. Social Problems, 36(3), 242–250.
  • Sosin, M.R. 2003. Explaining Adult Homelessness in the US byStratification or Situation. Jornal of Community and Applied Social Psychology,13: 91–104.
  • Jandourek, J. 2003. Úvod do sociologie, Praha: Portál (vybrané kapitoly)
  • Eriksen, T.H. 2008. Sociální a kulturní antropologie. Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, s. 97-119 (jedinec a společnost)
  • Keller, J. 2005. Úvod do sociologie. Praha: Slon, s.49-66 (symbolická komunikace)
  • Morawski, W. 2005. Ekonomická sociologie, Praha: Slon, s. 61-81 (vznik kapitalismu), 261-87 (ekonomické systémy současného kapitalismu)
  • Giddens, A. 1997. Sociologie. Praha: Argo, s. 538-545 (převažující dilemata v sociologii)
  • Tittle, Ch.R., Patternoster, R. (2000). Social deviance and crime. An organizational and theoretical approach. LA: Roxbury, pp.4-14 (způsoby vymezování sociálních deviací).
  • Štěch, O. 2015. Vybrané sociologické teorie Olomouc: UP, s. 6-34
  • Keller, J. 1996. Sociologie byrokracie a organizace, Praha, Slon, s. 93–114 (povaha organizací)
  • Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: Slon, s. 93-113 (rodina jako základ nerovnosti) (21s), 147-74 (socializace)
  • Griffin, C. 2011. The Trouble with Class: Researching Youth, Class and Culture beyond the ‘Birmingham School.’ Journal of Youth Studies 14(3):245–259.
  • Mills, Ch.W. 2008. Sociologická imaginace. Praha: Slon, s. 7-30 (příslib)
  • Winkler, J. 1998. Komunikace v organizacích. Brno: ESF, s. 38-49 (skupinová komunikace), 51-56 (komunikace a konflikt v pracovní skupině), (komunikace v systému)
  • Mareš, P. 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Slon, s. 11-26 (chudoba a nerovnost), s. 27-41 (typy nerovnosti)
  • Baumann, Z. 2004. Myslet sociologicky. Praha: Slon (vybrané kapitoly)
  • Serpa, S., Ferreira, C.,M. 2019. The Concept of Bureaucracy by Max Weber, International Journal of Social Science Studies, Redfame publishing, 7(2): 12-18.
    recommended literature
  • Jodl, M. 1994. Teorie elity a problém elity. Praha: Victoria Publishing.
  • Montoussé, M., Renouard, G. 2005. Přehled sociologie. Praha: Portál.
  • Fromm, E. 1993. Strach ze svobody. Praha.
  • Durkheim, E. 1998. Sociologie a filosofie. Praha: Slon.
  • Beck, U. 2007. Vynalézání politiky. K teorii reflexivni modernizace. Praha: Slon.
  • Beck, U. 2004. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Rabušic L. 2001. Kde ty všechny děti jsou? Praha: Slon.
  • Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
  • Foucault, M. 2000. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin. (zejm. část disciplína, vězení)
  • Veblen, T. 1999. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Slon.
  • Goffman, E. 2003. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon.
  • Soukup, V. 2000. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál.
  • Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  • Šubrt, J., Balon, J. 2010. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada.
  • Berger, P.I., Luckmann, T. 1999. Sociální konstrukce reality.
  • Bone, le G. 1994. Psychologie davu. Praha: Kra.
  • Wallerstein I. et al. 1998. Kam směřují sociální vědy. Praha: Slon.
  • Bauman, Z. 1996. Myslet sociologicky. Praha: Slon.
  • Goffman, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
  • Foucault, M. 1993. Dějiny šílenství. Praha.
  • Bauman, Z. 2006. Úvahy o postmoderní době, Praha: Slon.
  • Dubský, J., Urban, L. 2008. Sociální deviace. Praha: Aleš Čeněk.
  • Mauss, M. 1999. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: Slon.
  • Katrňák, T. 2004. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon.
  • Geertz, C. 2000. Interpretace kultur. Praha: Slon.
Teaching methods
Individual topics are presented in the form of a professional lecture. Each topic is accompanied by seminars, where individual and group discussions are held on the knowledge discussed and information studied in the compulsory literature.
Assessment methods
In order to complete the course, it is necessary to successfully pass the mid-term and final tests and to continuously complete the seminar tasks.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2024/SPRb1219